اخبار

درخت، رستاخیز زندگی است

۱۴۰۰/۱۲/۱۵

آیین کاشت نهال به مناسبت روز درخت‌کاری با حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد و جمعی از مدیران استانی در محل گلزار شهدای دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، همزمان با روز درخت‌کاری (15 اسفندماه)، آیین کاشت نهال به یاد 110 دانشجوی شهید استان لرستان، شش شهید دانشجوی دانشگاه لرستان و 47 عضو خانواده‌های معظم شهدا (شاغل دانشگاه لرستان) در بوستان‌های مختلف گلزار سه شهید گمنام دانشگاه لرستان برگزار شد.

برخی مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، اداره کل محیط زیست استان لرستان، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان و برخی دیگر از مقامات از جمله مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان (صفری‌راد) در این آیین حضور داشتند.

آیین روز درخت‌کاری و گرامیداشت هفته منابع طبیعی با همکاری مشترک معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، کمیته دانشگاهیان کنگره ملی 6544 شهید استان لرستان، کانون محیط‌زیست دانشگاه لرستان، شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه لرستان و دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد.

همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در هفته‌های اخیر همکاری‌های خود با دانشگاه لرستان را در راستای ارتقای شاخص‌های مدیریت سبز دانشگاه و درخت‌کاری، گسترش داده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد در این آیین، در سخنانی گفت:

«در زندگی پیشوایان معصوم (علیهم السلام) شجاعت و خستگی‌ناپذیری و عبودیت و بندگی خداوند متعال و اتصال به قدرت لایزال الهی وجود دارد و سالروز ولادت باسعادت حضرت امام حسین (ع) و روز پاسدار را تبریک می‌گویم؛ شخصیت امام حسین (ع) شخصیتی متکی به شجاعت و بندگی خداوند است.

بایستی سبک زندگی بزرگان دینی همچون حضرت امام حسین (ع) برای همه ما الگو باشد.

شجاعت و خستگی‌ناپذیری در راه اهداف متعالی از خصوصیات بارز حضرت امام حسین (ع) بود. این نوع زندگی مجاهدت مستمر در راه اهداف متعالی الهی است.

انقلاب نبوی و علوی و فاطمی و خمینی (ره) مدام در حال تکامل است و افرادی که انتظار دارند بعد از مجاهدت به مناصب دنیوی برسند از قطار انقلاب پیاده می‌شوند؛ زیرا مجاهد حقیقی باید در راه خدا بدون چشم‌داشت هیچ‌گونه منفعت مادی، جهاد کند.

این‌ها درس‌هایی است که ما از زندگی حضرت امام حسین (ع) می‌آموزیم.

یکی از درس‌های بزرگ و مهم امر به معروف و نهی از منکر است که ما از حضرت امام حسین (ع) می‌آموزیم».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکترسیداحمدرضا شاهرخی، یاد و خاطره 6544 شهید استان لرستان را گرامی داشت که نهال‌ها به یاد شهدای سرافراز، کاشته شدند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم‌آباد تصریح کرد:

«پرچم شهیدان، ارتقای فرهنگی و پیشرفت اقتصادی است؛ اگر ما تلاش کنیم رشد اقتصادی، عدالت اجتماعی در همه زمینه‌ها و ارتقای علمی،‌ آموزشی، پژوهشی حاصل بشود بدون شک ادامه دهنده راه شهیدان خواهیم بود.

راه شهیدان راه مبارزه با تبعیض و دفاع از عدالت است؛ پرچم شهیدان پرچم قانون‌مداری، کار شبانه‌روزی، کار اجرایی دقیق، کار علمی و خدمتگزاری به عموم مردم است.

پرچم شهیدان، پرچم مدافع شایسته‌سالاری است».

حجت‌الاسلام و المسلمین شاهرخی از برگزارکنندگان آیین روز درخت‌کاری به‌ویژه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، تشکر و قدردانی کرد.

وی تشریح کرد:

«درخت یک موجود زنده است؛ نقش درختان در زندگی بشر یک نقش ارزشمند است.

درختان در تداوم سلامت بشریت، نقش بسیار مهمی دارند و نباید جامعه بشری به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب بزند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه خوبی به درخت‌کاری و توسعه فضای سبز شده است؛ اما ما نیازمند این هستیم که برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری برای دفاع از منابع طبیعی صورت بگیرد.

با کسانی که به منابع طبیعی و درختان آسیب می‌زنند باید برخوردهای قاطعانه قانونی صورت بگیرد.

درخت بلوط، از نمادهای هویت تاریخی استان لرستان و بایستی به این درخت، توجه بیشتری بشود. بایستی از اساتید برجسته و توان علمی دانشگاه‌های استان برای توسعه کمی و کیفی عرصه درخت و فضای سبز، استفاده شود. همچنین بایستی با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و کارشناسی شده، به مباحث پیشگیری از آسیب به منابع طبیعی، توجه جدی‌تر شود».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در این آیین در سخنانی توضیح داد:

«ولادت باسعادت حضرت امام حسین (ع) و روز پاسدار را تبریک می‌گویم. حضرت امام حسین (ع) نور چشم پیامبر گرامی اسلام (ص) بودند. حضرت امام حسین (ع) فقط متعلق به شیعه و سنی نیست بلکه متعلق به پنج قاره‌ی عالم است. پنج قاره‌ی عالم نسبت به امام حسین (ع) ارادت ویژه دارند.

برای مثال در کشور مصر، سه روز برای ولادت امام حسین (ع) جشن و سرور برپا می‌کنند.

امیدوارم در روز درخت‌کاری، نهالی که در کنار مزار شهدا کاشته می‌شود باقیات و صالحات برای همه‌ی ما باشد».

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان در این آیین، توضیح داد:

«اعیاد شعبانیه را تبریک می‌گویم. درخت پاک و شجره‌‌ی طیبه، همان شهیدان هستند؛ حضرت امام حسین(ع)، حضرت عباس (ع) و همه معصومین (علیهم السلام) و همه شهیدان، همان درختان پاک هستند.

به یک درخت می‌توان از دو زاویه نگاه کرد: نگاه مادی و نگاه و بعد معنوی. قرآن کریم به درخت هم از زاویه مادی و هم از زاویه معنوی نگاه می‌کند؛ درخت نبات است و سبزی و ثمره می‌دهد. درخت، رویش و حرکت است. درخت، رستاخیز است برای زندگی؛ درخت مفید است و مفیدساز و بهره‌ورساز برای زندگی است».

دکتر نظری بیان کرد: «بعد معنوی درخت این است که ما را به یاد آخرت می‌اندازد. درخت از عدم و از نیست، ایجاد می‌شود. درخت مدتی هست و از بین می‌رود و آنگاه دوباره رویش دارد. زندگی انسان نیز این‌چنین است. ما باید به نظام طبیعی پیرامون خویش از هر دو زاویه مادی و معنوی نگاه کنیم.

ما باید هم شهر مادی خود را پاک کنیم و درختان مثمر و زیبا بکاریم و هم به پاکی شهر دل توجه داشته باشیم؛ آنگاه است که رستاخیز ما نیز پاک خواهد بود.

پس، شکرگزار نعمت درخت هستیم؛ بدون شک حضرت امام حسین (ع) همان کلمه‌‌ی طیبه است که ثمرات زندگی امام حسین (ع)، همواره در همه‌ی زمان‌ها وجود دارد.

بدون شک شهیدان همان کلمات طیبه هستند. ما باید جایگاه درختان را گرامی بداریم زیرا آنها شهر را پاک خواهند کرد. ما براساس آموزه‌های قرآن کریم، نسبت به همدیگر،‌نسبت به محیط زیست و نسبت به منابع طبیعی، مسئولیت دارم.

این‌گونه مسئولیت هم به زیست مادی ما در این دنیا کمک می‌کند و هم یادآور خون پاک شهیدان والامقام است. خرسندم که امروز به یاد شهیدان سرافراز، نهال‌هایی در گلزار شهدای دانشگاه لرستان کاشته می‌شود».

دکتر ناصر طهماسبی‌پور، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این آیین گفت:

«وضعیت پوشش گیاهی و مدیریت سبز در دانشگاه لرستان، مناسب نیست؛ تقاضا دارم مدیریت دانشگاه لرستان و مجموعه تیم مدیریتی استان لرستان، همگی کمک کنند در سال آینده وضعیت پوشش گیاهی، بهتر از شرایط فعلی باشد».

دکتر طهماسبی‌پور، افزود:«استان لرستان یک استان کوهستانی است؛ این استان دو میلیون هکتار، جزو منابع طبیعی دارد؛ ما اگر از منابع طبیعی بهره‌برداری اصولی انجام ندهیم مشکلات سیل را در مواقع ترسالی و مشکلات ریزگردها و خشکسالی را در مواقع کم‌آبی خواهیم داشت.

مهم‌ترین موضوع و بحثی که در استان لرستان فراموش شده است مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است.

ما در مناطق کوهستانی باید مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز را انجام بدهیم. ما باید به حوزه‌های آبخیز بالادست توجه کنیم و اگر به این مهم، توجه نکنیم سیل‌های ویرانگر ایجاد خواهند شد که خودشان مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی، به دنبال دارند».

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان تشریح کرد:

«توقع ما این است که در سطح استان لرستان، جایگاه منابع طبیعی ارتقاء پیدا کند. از ریاست محترم دانشگاه لرستان تقاضا داریم ایجاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان که مجوز آن هم صادر شده است فقط در حد صوری و اسمی،‌باقی نماند.

از مدیریت ارشد اجرایی استان لرستان (استاندار) نیز تقاضا داریم گروه‌های علمی، همکار و یار بخش اجرایی باشند.

متأسفانه بخش اجرایی، از حضور جمعی گروه‌های علمی، ترس دارند و این، خیلی بد و نامطلوب است. ما اگر بخواهیم بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی داشته باشیم باید گروه‌های علمی دانشگاهی در کنار بخش اجرا باشند نه اینکه بخش‌های اجرا، آموزش و تحقیق، جدا از هم کار کنند!

الان ببینید پایان‌نامه‌های دانشجویی چه وضعیتی دارند؟ ما در حدود 60 گروه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه لرستان داریم اما عمده‌ی پایان‌نامه‌ها با کمال تأسف، بدون استفاده و در حال خاک خوردن هستند! چرا؟ چونکه بخش‌های اجرایی استان کاملاً جدا از بخش‌های علمی دانشگاهی کار می‌کنند و این روند باید تغییر کند».

گفتنی است از بخش‌های این آیین، اجرای سرود توسط گروه سرود بود.

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۱۵ - ۲۰:۰۷
۱۲۸۵ بازدید