اخبار

تقویت ظرفیت‌های دانشگاه لرستان برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های علمی بین‌المللی

۱۴۰۰/۱۲/۰۸

دانشگاه لرستان و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همکاری‌های خود را با تأکید بر ارتقای جایگاه دانشگاه لرستان در همکاری‌های علمی بین‌المللی گسترش می‌دهند.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، نشست مجازی مشترک بین دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان، دکتر حسینی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان و دکتر نصری، سرپرست اداره امور کنسولی دانشجویان بین‌الملل استان لرستان با مسئولان اداره کل همکاری‌های بین‌دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که از جمله سازمان‌های معرفی‌کننده‌ی دانشجویان بورسیه در خارج از کشور است برگزار شد.

هدف از این نشست، تقویت همکاری‌های دوجانبه و تلاش برای استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌ها و مقابله با چالش‌های مرتبط با حوزه کاری دانشجویان بین‌الملل بود.

دانشگاه لرستان در حال حاضر تعداد212 دانشجوی غیرایرانی در حال تحصیل دارد.

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان در این نشست گفت:

«دانشگاه لرستان و استان لرستان به عنوان سرزمین فرصت‌ها و ظرفیت‌های ارزشمند برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی و جذب دانشجویان بورسیه و تبادل استاد و دانشجو، آمادگی دارد؛ ظرفیت‌هایی همچون کشاورزی، دامپروری، صنعت و آب به عنوان ظرفیت‌های بالقوه همکاری علمی‌بین‌المللی هستند؛ می‌بایست با رویکرد تمرکززدایی به دانشگاه‌های استان‌ها اهمیت بیشتری داده شود تا رشد و پیشرفت همه‌جانبه در استان‌ها، محقق شود.

از جمله ظرفیت‌های دانشگاه لرستان موضوع ادبیات مقاومت است که می‌بایست در همکاری بین دانشگاه‌های کشور اسلامی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

می‌بایست براساس تأکیدات وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، مأموریت‌ها و وظایف همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، بازتعریف شوند».

همکاری‌های علمی و بین‌المللی و معرفی فرهنگ ایرانی _ اسلامی

دکتر غلام‌حسین حسینی، مدیر گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان در این نشست گفت:

«استان لرستان و دانشگاه لرستان دارای ظرفیت‌های مختلفی در همکاری‌های علمی بین‌المللی به‌ویژه در حوزه‌های کشاورزی، دامپزشکی و فنی است که می‌بایست افزایش یابند؛ ما نیاز به معرفی هرچه بیشتر دانشگاه لرستان به کشورهای منطقه و اسلامی داریم.

بخش عمده‌ای از اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان از نیروهای جوان هستند که همین خودش، انرژی کار را برای گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی بیشتر می‌کند.

علاوه بر گسترش ارتباطات و تعاملات بین‌المللی علمی دانشگاه‌ها این نکته هم اهمیت دارد که بایستی به تعاملات فرهنگی هم توجه کرد و فرهنگ ایرانی _ اسلامی را بیش از پیش به منطقه و جهان معرفی کرد که همکاری علمی بین‌المللی در این جهت است.

استقبال از همکاری‌های دوجانبه

در این نشست مجازی، دکتر علی‌اکبر ضیایی، مدیرکل همکاری‌های علمی دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی گفت همکاری‌های دوجانبه بایستی افزایش یابد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این آمادگی را دارد که جهت رفع موانع موجود و کمک به همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان، همیاری‌های لازم را انجام بدهد.

تأکید بر تبادل استاد و دانشجو به‌ویژه در بین دانشگاه‌های کشورهای مسلمان از دیگر مباحث این نشست بود.

استفاده از رایزنان علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌های علمی و بین‌المللی از دیگر مباحث نشست بود.

همچنین گفتگو شد درباره اینکه از ظرفیت آن دسته از اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان که مسلط به زبان‌های بین‌المللی هستند در سخنرانی‌های بین‌المللی و جذب دانشجویان غیرایرانی، استفاده شود. استفاده از ظرفیت رایزنان علمی و فرهنگی ایران در دیگر کشور برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک علمی بین‌المللی دانشگاهی یک موضوع مهم است.

می‌بایست تلاش کرد زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی دانشگاه‌های کشور، تدریس و آموزش داده شود.

براساس موضوعات مطرح شده در این نشست، تا سال 1404 قرار است نزدیک به 5 هزار نفر دانشجو از کشورهای مختلف مسلمان در ایران به صورت دانشجوی بورسیه پذیرفته شوند که در این زمینه دانشگاه لرستان نیز می‌بایست با رویکرد تبادل علمی استاد و دانشجو و تقویت همکاری‌های علمی بین‌المللی بین‌دانشگاهی، فعالیت‌های خود را ارتقاء دهد.

دانشگاه لرستان این ظرفیت و استعداد را دارد که همکاری‌های علمی بین‌المللی خود را با کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی، آفریقایی و سایر نقاط جهان گسترش دهد.

همچنین تصویب شد که نشست‌های آینده به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شوند.


۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۱۱:۱۳
۸۷۳ بازدید