اخبار

راه‌اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی در الیگودرز به دانشگاه لرستان واگذار شد

۱۴۰۰/۱۲/۰۶

راه‌اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی در شهرستان الیگودرز که از مصوبات سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان لرستان بود به دانشگاه لرستان واگذار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، نشست مجازی (وبینار) با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر فرهاد زیویار، استاندار لرستان، دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و جمعی از مقامات کشوری و استانی، با هدف پیگیری مصوبات سفر اخیر ریاست‌جمهوری (متناسب با حوزه کاری وزارت علوم) برگزار شد.

این نشست مجازی (وبینار) به دعوت و میزبانی دکتر محمد خدابخشی، نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

از جمله رهاوردهای سفر اخیر آیت‌الله دکتر رئیسی (رئیس‌جمهور) به استان لرستان در رابطه با حوزه‌ی کاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تصویب مجوز راه‌اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی در شهرستان الیگودرز بود.

در نشست مجازی مذکور، با تأکید وزیر علوم، استاندار لرستان و نماینده الیگودرز، مأموریت راه‌اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی در شهرستان الیگودرز به دانشگاه لرستان، واگذار شد.

شرایط توپوگرافی شهرستان الیگودرز به گونه‌ای است که ظرفیت و استعداد پرورش گونه‌های متنوع گیاهان دارویی را دارد.

گیاهان دارویی مختلفی همچون گل‌محمدی، موسیر، آویشن، کرفس کوهی و ... در شهرستان الیگودرز، کشت می‌شوند.

گفتگو با سرپرست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان

در همین رابطه، دکتر سعید محمدزاده، سرپرست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان در گفتگو با خبرنگار اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، توضیح داد:

«براساس تحقیقات و پژوهش‌های علمی، استفاده از داروهای شیمیایی، عوارض جانبی آسیب‌زا برای سلامتی بشر و محیط‌زیست دارد؛ به همین علت، استفاده از گیاهان دارویی که به مراتب، عوارض بسیار کمتری برای سلامت بشر دارند به‌عنوان یک راهکار کاربردی مطرح است.

همچنین باید به موضوع ارزان‌تر بودن قیمت گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی اشاره کرد که خود به خود، استفاده از گیاهان دارویی از منظر اقتصادی هم برای مصرف‌کننده، به‌صرفه‌تر است».

دکتر محمدزاده، بیان کرد:

«دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلفی در این رابطه است؛ از جمله اینکه، این دانشکده، گلخانه‌های متنوعی در زمینه گیاهان دارویی دارد و همچنین دارای مزرعه گیاهان دارویی است.

نیروی متخصص هم که وجود دارد؛ بدین‌روی، می‌توان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برای راه‌اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی، استفاده کرد».

دکتر محمدزاده که خود، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان است، تشریح کرد:

«کاربرد گیاهان دارویی، فقط مختص و محدود به حوزه‌های درمانی انسان‌ نیست؛ بلکه در حوزه‌های پرورش و درمان دام و طیور هم، استفاده می‌شود؛ بنابراین، اهمیت دادن به موضوع گیاهان دارویی، در راستای ظرفیت‌های کشاورزی استان لرستان است».


۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۱:۴۳
۹۸۸ بازدید