اخبار

نقش تحول‌آفرین مهندسان

۱۴۰۰/۱۲/۰۵

دکتر فریدون امیدی‌نسب، رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان در یادداشتی، روز مهندس را تبریک گفت.

متن کامل این یادداشت مناسبتی:

آغاز سخن را با نام یگانه مهندس هستی، شروع می‌کنم.

در تقویم رسمی کشور، پنجم اسفندماه سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس، نام‌گذاری شده است.

این روز را می‌توان موعدی برای تکریم و پاسداشت تعهد، تفکر و تخصص مهندسانی دانست که توسعه‌ساز و تحول‌آفرین بوده و با تکیه بر اندیشه و عمل خود، جامعه‌ی امروز بشری را از گذشته، متمایز ساخته‌اند.

روز مهندس را به همه مهندسان استان، همکاران گرامی در دانشگاه لرستان به‌ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و یاوران علمی (کارکنان) دانشکده فنی و مهندسی تبریک گفته و آرزوی موفقیت و سلامت برای همه آنها، از یگانه مهندس هستی، خواستارم.

مهندس از نظر لغوی به معنی اندازه‌گیرنده و عالم علم هندسه و اشکال است.

همچنین به معانی اندازه‌گیر در کاریز، بنا، زمین، سنگ‌تراشی، نجاری، معماری و متخصص در ایجاد طرح‌ها و کارهای ساختمانی و معماری، راهسازی، کشاورزی و یا سازه انواع ماشین نیز آمده است.

تاریخ مهندسی بشر از همان آغاز حیات وی بر روی زمین است که برای به دست آوردن غذا، لباس و دفاع از خود نیاز به ابزارهای ساده‌‌‌ای داشت.

کشف مواد اولیه و نحوه کارایی آنها زیربنای ساخت و سازهای پیشرفته‌تر شد.

اولین ابزارهایی که انسان برای رفع نیازهای اولیه‌اش ساخت در درازمدت تغییر و تحولاتی شگرف پیدا کرد اما همچنان انسان برای رفع نیازهای اولیه خود دست به اختراعات و اکتشافات می‌زند و ابزارهای پیشرفته‌تر می‌سازد که گاه جنبه تجملی و زیبا آفرینی دارد.

در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان در حال حاضر، تعداد هفت رشته کارشناسی در رشته‌های مهندسی برق، عمران، شهرسازی، مکانیک، معدن، کامپیوتر و پلیمر وجود دارد و در پنج رشته مهندسی برق قدرت، الکترونیک، عمران، کامپیوتر و معدن دارای دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و در دو رشته مهندسی برق قدرت و الکترونیک دارای مقطع دکتراست.

دانشکده فنی و مهندسی دارای تعداد 53 عضو هیئت علمی در رشته‌های هفتگانه بوده و همچنین دارای بیش از 1500 دانشجو در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی است.

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان با پتانسیل نیروی انسانی که دارد می‌تواند در مسائل جامعه مشارکت کند.

این دانشکده در سال‌های اخیر و براساس برخی رتبه‌بندی‌ها‌ی جهانی توانسته است که رتبه‌های خوبی را در سطح کشور کسب نموده که نشان از خلاقیت، نوآوری و پشتکار همکاران مهندس این دانشکده دارد.

در حال حاضر کشور ما و به تبع آن استان ما، با مسائل و مشکلات گوناگونی روبه‌رو است که نقش مهندسان برای حل این مشکلات و مسائل، انکارناپذیر است.

مدیریت منابع آب، مدیریت و خسارات ناشی از سیلاب، مسائل خدمات شهری، زیرساخت‌ها، نشست دشت‌های استان از جمله دشت کوهدشت، مسکن و ... جزو مسائل روز جامعه هستند که ارتباط مستقیمی با مهندس و علم مهندسی دارند.

اهمیت دادن به نقش و پتانسیل مهندس و مهندسی می‌تواند راهگشای این مسائل در جامعه باشد و دانشگاه که نقش مؤثری در تربیت مهندسان آینده داشته به عنوان خاستگاه اصلی این موضوع به حساب می‌آید.

برای نمونه، مسئله‌‌ی مسکن که در دولت جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی ایشان مطرح بوده و برنامه‌ریزی‌های کلانی برای آن انجام شده است و به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی ایشان به حساب می‌آید و با توجه به پتانسیل بالایی که در دانشگاه و استان در این زمینه هم در رشته‌های مختلف مهندسی و هم در تربیت مهندسان وجود دارد می‌تواند کمک شایانی در این زمینه داشته باشد؛ به‌طوری که استفاده از سیستم‌های نوین ساختمانی که نیاز به تخصص و دانش داشته که می‌تواند کمک قابل توجهی در سرعت و کیفیت ساخت و ساز داشته باشد.

دانش مهندسی در کشور ما، وامدار مشاهیر و دانشمندانی است که تاریخ‌ساز بوده‌اند و بدون تردید قسمتی از فرهنگ و تمدن ایرانی، اسلامی ما ثمره‌ی تلاش آن‌هایی است که کوشیده‌اند با تکیه بر دانش و تعهد، سهمی در اعتلای جایگاه مهندسی این سرزمین داشته باشند.

با پیشرفت جوامع بشری و گسترش فرهنگ شهرنشینی، نقش مهندسان در ایجاد محیط زندگی مناسب، ایمن و دوستدار محیط زیست، بیشتر شده و به تدریج وظایف آنان به‌طور تخصصی و با ایجاد رشته‌های مرتبط در این حوزه تکمیل خواهد شد.

ابتکار و نوآوری از ویژگی‌های شاخص حرفه مهندسی بوده که در اذهان عمومی مهندس تداعی‌کننده‌ی خلاقیت، نوآوری، حرکت و پیشرفت است؛ مهندسان در خلق زیبایی و شادابی محیط شهری و ایجاد رفاه و آسایش افراد جامعه نقش منحصر به‌فردی را ایفاء می‌کنند.

آموزش‌های ضروری و ارتقای دانش فنی در بخش‌های مختلف مهندسی باید مورد توجه قرار گرفته و کارها بایستی به اهل آن واگذار شود و در این راستا بایستی جامعه مهندسان بیش از پیش، فعال و باانگیزه در کنار مردم باشند.

در پایان، همان‌طوری که در گذشته مهندسان این مرز و بوم از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی، کرجی و ابوالوفا جوزجانی و ... توانستند نقش بی‌بدیل خود را در جامعه در کسوت مهندس ایفاء کنند به طور حتم مهندسان عصر ما هم می‌توانند با بهره‌گرفتن از دانش خود در حل مشکلات و مسائل جامعه نقش پررنگی ایفاء نمایند.

به قول حافظ شیرازی:

گره ز دل بگشا وز سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۲۲:۴۶
۸۰۶ بازدید