اخبار

نقش دانشگاه‌ها در جهاد تبیین و ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی

۱۴۰۰/۱۲/۰۴

نشست هم‌اندیشی مدیران دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست، سردار مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان، دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان و مدیران و کارشناسان بسیج دانشجویی استان نیز حضور داشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان در سخنانی توضیح داد که خوشبختانه نوعی همگرایی و هم‌افزایی و تعامل بین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان و بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و بسیج کارکنان دانشگاه‌های استان لرستان وجود دارد.

وی افزود:«از ظرفیت‌ها، تعاملات و همگرایی‌ها بایستی برای کاهش مشکلات استان لرستان استفاده کرد».

نقش مهم دانشگاه‌ها در ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی

سردار مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان نیز که مهمان این نشست بود در سخنانی، یکی از ویژگی‌های بارز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مردم‌سالاری دانست و اینکه دولت‌ها منتخب رأی مردم هستند.

سردار کشکولی، خواهان این شد که از منظر کاربردی، راهکارهای نهادینه شدن کامل سبک زندگی ایرانی، اسلامی، ارائه و اجرا شوند.

وی تصریح کرد:«هر شخصی یا هر سازمان و نهادی برای اجرای سبک زندگی ایرانی، اسلامی، بایستی از خودش شروع کند؛ تربیت صحیح و مطلوب یعنی اینکه ما در همه ابعاد زندگی براساس چارچوب سبک زندگی ایرانی، اسلامی، عمل و رفتار کنیم».

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان، تشریح کرد:«تبیین ارزش‌های اسلامی از جمله موضوعات ذیل سبک زندگی ایرانی، اسلامی است؛ برای مثال مفهوم استقلال کشور و پذیرش عمومی و فراگیر این مفهوم از جمله ویژگی‌های سبک زندگی ایرانی، اسلامی است؛ همچنین آرمان‌هایی همچون عدالت‌خواهی، استکبارستیزی، جهاد علمی، حمایت از جبهه مقاومت، مبارزه با ظلم و امثال این آرمان‌ها و ارزش‌ها از جمله مختصات سبک زندگی ایرانی، اسلامی هستند».

وی افزود:«رسالت مهم نهاد دانشگاه تربیت نیروی متخصص و متعهد است؛ هم تخصص باید وجود داشته باشد و هم تعهد به ارزش‌های اسلامی و مبانی انقلاب اسلامی ایران؛ در این راستا، آموزش و ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی از جمله رسالت‌های مهم دانشگاه است؛ نقش اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی، یک نقش بسیار مهم و اساسی است؛ نهاد دانشگاه بایستی یک نهاد کاملاً اسلامی و ترویج‌کننده‌ی ارزش‌های اسلامی باشد».

حساسیت و اهمیت عرصه‌ی فرهنگ

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان نیز در این نشست گفت:« ما بایستی براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی)، حرکت کنیم؛ طرح مفاهیمی همچون ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی از طرف مقام معظم رهبری نشاندهنده‌ی اهمیت جایگاه فرهنگ است و نهاد دانشگاه نیز یک نهاد علمی، فرهنگی و فرهنگ‌ساز است؛ ما در حال جنگ نرم هستیم و استفاده از مفاهیم نظامی همچون جنگ برای وضعیت فرهنگی، نشاندهنده‌ی حساسیت و اهمیت موضوع و عرصه‌ی فرهنگ است. همه باید در عرصه‌ی فرهنگ، حساسیت‌های لازم را داشته باشیم. بایستی در عرصه بسیار حساس و مهم فرهنگ، انفاق داشته باشیم؛ انفاق یعنی خود را در راه حق وقف کردن و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به هدف نهایی که همان تمدن‌سازی نوین اسلامی است».

نقش مهم مردم در موفقیت و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران

میلاد شرفی، مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان لرستان نیز در این نشست یک گزارش کار از مهم‌ترین فعالیت‌های بسیج دانشجویی استان لرستان در مدت سه سال گذشته، ارائه کرد.

شرفی، درباره موضوع جهاد تبیین گفت: «یکی از موضوعات مهم جهاد تبیین این است که نقش مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی و حضور مردم در صحنه‌های مختلف که از ابتدای انقلاب تاکنون وجود داشته است تبیین شود؛ از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون شاهد فتنه‌های مختلفی در کشور بوده‌ایم؛ اما این فتنه‌های دشمن با حضور مردم، ناکام ماندند و شکست خوردند؛ پس، نقش مردم در موفقیت و پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک نقش بسیار حیاتی و مهم بوده است و این نقش براساس جهاد تبیین، بایستی برای نسل جوان و دانشجو، تبیین شود. مردم همواره براساس تبعیت از ولایت مطلقه فقیه، در صحنه‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند و این یک دستاورد بسیار بزرگ ناشی از وقوع انقلاب اسلامی ایران است. برای مثال، حماسه بزرگ 9 دی، مصداق بارز حضور و مشارکت مردم بود.

تشییع پیکر پاک شهید حاج قاسم سلیمانی هم به خوبی حضور میلیونی مردم را نشان داد و این‌ها موضوعات بسیار مهمی در رابطه با بحث جامعه‌پردازی اسلامی است.

جهاد تبیین در محیط دانشگاه یعنی اهمیت دادن بیش از پیش به تربیت نیروی متخصص، کارآمد، توانمند و معتقد متعهد به مبانی انقلاب اسلامی برای پیشرفت ایران اسلامی و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و در عین حال تقویت مطالبه‌گری برای رفع مشکلات مردم».

گفتنی است اعضای حاضر در نشست، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را درباره‌ی موضوعات مختلف دانشجویی و دانشگاهی، بیان کردند. دکتر علی میر، مشاور سرپرست دانشگاه لرستان نیز در این نشست حضور داشت.

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۱۹:۳۳
۲۲۴۰ بازدید