اخبار

دفاع از رساله تقاضامحور مقطع دکترا (دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان)

۱۴۰۰/۱۱/۲۴

جلسه دفاع از رساله‌ی تقاضامحور مقطع دکترا در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان (گروه خاک‌شناسی) به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، جلسه دفاع از رساله دکترای علیرضا ظهیرنیا با راهنمایی دکتر حمیدرضا متین‌فر (عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان) و مشاوره دکتر حسین‌علی بهرامی (از دانشگاه تربیت مدرس)، در تاریخ 24 بهمن‌ماه 1400 از ساعت 13 تا 16 برگزار شد (به‌صورت مجازی) و رساله تقاضامحور با کسب نمره‌ی 25/ 19 (رتبه عالی)، مورد پذیرش قرار گرفت.

عنوان این رساله تقاضامحور که به تقاضای کشت و صنعت استان خوزستان تهیه شده است عبارت است از:

«ارزیابی شاخص طیفی کیفیت خاک، شاخص کیفیت خاک مبتنی بر حداقل داده و مقایسه آنها با کلاس‌های تناسب اراضی در کاربری‌های اراضی جنوب غرب ایران (مطالعه موردی اراضی جنوب خوزستان)».

این رساله تقاضامحور در گروه خاک‌شناسی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، دفاع شد.

براساس اطلاعات و داده‌هایی که دکتر سعید محمدزاده، سرپرست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، در اختیار اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان قرار داده است مهم‌ترین دستاوردهای این رساله‌ی تقاضامحور، عبارت است از:

1ـ کیفیت خاک و شاخص کیفیت خاک، ابزاری کاربردی و سهل‌الوصول برای ارزیابی قابلیت خاک‌ها در تولیدات محصولات زراعی و باغی و خدمات زیست‌محیطی است.

2ـ شاخص کیفیت خاک به عنوان یک روش ارزان و سریع برای تشخیص تخریب اراضی و تغییرات مهم عملکرد خاک است و می‌تواند با پایش مکرر خاک، مدیران منابع آب و خاک کشور را از روند تغییرات اراضی و تخریب آنها آگاه سازد.

3ـ کاربرد تصاویر ماهواره‌ای و طیف‌سنجی خاک، روشی ارزان، سریع و روزآمد برای تعیین کیفیت خاک‌های کشور است و می‌تواند جایگزین روش‌های سنتی ارزیابی اراضی کشور به‌ویژه در مناطق ناهموار و کوهستانی همچون منطقه زاگرس باشد.

4ـ تکنیک طیف‌ سنجی خاک به‌ویژه شاخص طیفی کیفیت خاک و تلفیق آن با سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) و امکان پایش مداوم تغییرات خصوصیات اراضی در مناطق مختلف کشور را با صرف وقت و هزینه کم، فراهم می‌آورد.

گفتنی است براساس تأکیدات دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان، دانشکده‌های دانشگاه باید تلاش‌های خود را برای حمایت و گسترش پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی تقاضامحور مبتنی بر توجه به نظام مسائل جامعه، تقویت کنند تا دانشگاه بتواند نقش و اثرگذاری خود را در ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی برای کاهش نظام مسائل جامعه، ارتقاء دهد.

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۱/۲۴ - ۲۱:۳۳
۸۷۸ بازدید