اخبار

گزارش از کرسی ترویجی با عنوان گفتمان انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر سیاست بین‌الملل

۱۴۰۰/۱۱/۱۸

 

 

کرسی ترویجی، علمی با عنوان گفتمان انقلاب اسلامی ایران و تأثیر آن بر سیاست بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش واحد خبر اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، این کرسی، شامگاه دوشنبه، 18 بهمن‌ماه به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر مهدی ذوالفقاری، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و حقوق دانشگاه لرستان ارائه‌دهنده و دکتر مهدی شاهین، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و حقوق دانشگاه لرستان و دکتر علی امیری، عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه لرستان، ناقدان این کرسی بودند.

هدف این است که مباحث و موضوعات با رویکرد کاملاً علمی و تخصصی مورد بحث و گفتگو قرار بگیرند و به نوعی کرسی‌های آزاداندیشی با رویکرد حضور متخصصان هر موضوع، تقویت شود. کرسی‌ها می‌کوشند فرهنگ گفتگوهای تخصصی و علمی را تقویت کرده و گسترش دهند.

مدیریت این کرسی را نیز دکتر شهریار فرجی‌نصیری، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و حقوق دانشگاه لرستان، عهده‌دار بود.

درباره موضوعات مختلف مرتبط با تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر سیاست‌ بین‌الملل، نکاتی مطرح شد؛ از جمله:

1ـ انقلاب اسلامی ایران احیای اسلام سیاسی و مبارزه با نظم سکولار و لیبرال غربی بود.

2ـ انقلاب اسلامی ایران، اهمیت نقش دین در سیاست را دوباره احیاء کرد.

3ـ انقلاب اسلامی ایران، مبارزه جدی با هژمونی و نظم آمریکایی بود و نظام سیاسی هژمونیک آمریکا در جهان را به مبارزه‌ طلبید.

4ـ انقلاب اسلامی ایران منجر به تقویت جنبش‌های اسلامی در سطح جهان و بیداری اسلامی در بسیاری از کشورها شد.

5ـ در تبیین چیستی و چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران بایستی از نظریات مرتبط با معناگرایی، به‌خوبی بهره‌ جست.

6ـ ماهیت ذاتی اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران، از نوع فراملی‌گرایانه است.

7ـ انقلاب اسلامی ایران، سیاست بین‌الملل کمونیسم و سیاست بین‌الملل لیبرالیسم غربی، هر دو را برمبنای توجه به دین‌گرایی هویت‌گرا در سیاست، به چالش کشید و حکمرانی برمبنای اسلام سیاسی را ارائه کرد.

8ـ مفهوم قدرت نرم،‌ یک موضوع مهم در انقلاب اسلامی ایران است که براساس دیدگاه‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) بایستی، بیش از پیش، تبیین شود. در مفهوم‌شناسی قدرت نرم، توجه به نظام معنایی، اهمیت دارد.  

9ـ اثرگذاری انقلاب اسلامی ایران بر نظریات و گفتمان‌های محیط و سیاست‌بین‌الملل، یک موضوع مهم است که بایستی همواره در تحلیل‌ها به آن توجه شود.

10ـ منظرگاه ژئوپلیتکی هم در اینگونه مباحث و تحلیل‌ها، بایستی مورد توجه قرار گیرد؛ به این معنی که وقوع انقلاب اسلامی ایران، چقدر بر تحولات از نوع ژئوپلیتکی منطقه خاورمیانه یا نظم بین‌الملل داشته است؟ آیا از این منظرگاه، ما بیشتر در سطح خاورمیانه، اثرگذار بوده‌ایم یا در سطح سایر مناطق جهان هم به اندازه‌ی کافی اثرگذار بوده‌ایم؟

11ـ مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و مبارزه علیه امپریالیسم جهانی از جمله ارزش‌ها و آرمان‌‌های مبنایی انقلاب اسلامی ایران است که به‌ویژه در سطح منطقه خاورمیانه، مورد استقبال ملت‌ها قرار گرفت.

12ـ انقلاب اسلامی ایران باعث شد بخش نرم‌افزاری قدرت مبتنی بر ارزش‌های دینی در نظام معنایی سیاسی، اهمیت پیدا کند و نگاه به تعریف قدرت، از قدرت‌شناسی به مثابه قدرت مادی و سخت، خارج شود و مفهوم قدرت نرم و قدرت معنایی، در نظریات بین‌الملل، اهمیت یابد.   

گفتنی است این کرسی همزمان با گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر و به مناسبت این دهه مبارک، برگزار شد.

همچنین حاضران در نشست نیز دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را مطرح کردند.

این کرسی را معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان، دفتر هم‌اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان و کنگره گرامیداشت شهدای استان لرستان (بیش از 6300 شهید) برگزار کردند.

تهیه خبر: اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان.



۱۴۰۰/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰
۴۹۹ بازدید