اخبار

استفاده بهینه و درست منابع از آرمان‌های انقلاب اسلامی است

۱۴۰۰/۱۱/۱۳

 

 

نشست مشترک دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان با دکتر سالاروند، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه، برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست، چهارشنبه، 13 بهمن‌ماه در محل حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد.

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان، در این نشست، نکاتی را مطرح کرد؛ از جمله:

1_ یکی از اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد شهر پاک است؛ شهر پاک یعنی شهری که از هر نظر (مادی و معنوی) از جمله موضوعات زیست‌محیطی، یک شهر کاملاً پاک باشد. ما در مباحث مرتبط با محیط زیست و مدیریت سبز شهرها، باید به سوی نهادینه شدن مفهوم «شهر پاک» حرکت کنیم.  

2_ بعثت انبیا هم در راستای پاک کردن زندگی بشر از انواع ناپاکی‌ها و آلودگی‌ها بوده است و وقتی می‌گوییم محیط زیست و زندگی انسان‌ها باید یک محیط کاملاً پاک و سالم باشد دقیقاً در راستای آموزه‌های قرآنی و دینی است.

3_ در حوزه کاری مدیریت سبز دانشگاه لرستان و مباحث مرتبط با مصرف بهینه منابع انرژی، بایستی همکاری‌های بین مدیریت سبز دانشگاه لرستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان، گسترش یابد.

4_  یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران، استفاده بهینه و درست از منابع است. در این زمینه، بایستی از توانمندی‌های تخصصی دانشگاه لرستان، بیش از پیش، بهره‌گیری شود.

5_ در فرهنگ و تربیت اسلامی، موضوع انفاق، یک موضوع مهم است.

در انفاق است که منافع عمومی و جامعه و منافع دیگران هم مورد توجه قرار می‌گیرد و توجه به نسل‌های آینده نیز بخشی از فرهنگ اسلامی انفاق است.

حفظ محیط زیست و مباحث مرتبط با مدیریت سبز، بخشی از توجه به نسل‌های آینده است و توجه به نسل‌های آینده از ارکان فرهنگ و تربیت اسلامی و برآمده از مفهوم «انفاق» است.

6_ ترویج فرهنگ صیانت از محیط زیست با وجود روحیه‌ی خودخواهی، ممکن نمی‌شود؛ آنچه باعث تقویت فرهنگ محیط زیست در جامعه است گسترش روحیات شخصیتی منطبق با مفهوم انفاق است.

7_ از منظر عدالت اسلامی هم اگر بخواهیم به قضیه نگاه کنیم تعریف عدالت به این است که هم از منابع استفاده بهینه بشود و هم تعادل در مصرف منابع، رعایت شود.

بدین‌روی، صیانت از محیط زیست، خودش، نوعی عدالت‌خواهی اسلامی هم تلقی می‌شود.

8_ همکاری بین دانشگاه لرستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان بایستی به صورت نظام‌مند و مبتنی بر تهیه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مشترک، تقویت شود.

9_ در مباحث مرتبط با شاخص‌های مدیریت سبز، سیستم دانشگاه لرستان باید برای سایر مجموعه‌های بیرون از دانشگاه، الگو شود.

10_ در همکاری‌های مشترک دوجانبه این نکته بایستی مورد توجه قرار گیرد که هر دو طرف برای همدیگر، «آورده» داشته باشند و هر دو طرف در مسیر کمک کردن به یکدیگر برای کاهش مشکلات و چالش‌های استان، موفق شوند.

11_ نوع همکاری‌های مشترک دوجانبه باید از نوع اثرگذار، قابل اجرا و کاربردی در جهت منفعت استان باشد و از رویکردهای صرفاً انتزاعی، می‌بایست پرهیز کرد.

12_ ما ابتدا باید بتوانیم در مباحث مرتبط با مدیریت سبز، کمبودها و کاستی‌های درون سازمانی دانشگاه لرستان را رفع کنیم و در این زمینه، دانشگاه لرستان بتواند الگو برای سایر سازمان‌ها و ادارات شود.

دکتر علی سالاروند، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان نیز در این نشست تشریح کرد:

1_ برای تقویت اقدامات در راستای حفاظت محیط زیست استان، بایستی از توانایی‌ها و توانمندی‌های دانشگاه لرستان استفاده کنیم؛ زیرا بدون استفاده از توان علمی دانشگاهیان، نمی‌توان اقدامات علمی اثرگذار انجام داد.

2_ اگر بخواهیم عملکردها براساس اصول علمی باشند بایستی همکاری‌های خود را با دانشگاه لرستان گسترش دهیم.

3_ در مباحث آموزشی و تخصصی بایستی دانشگاه لرستان به کمک اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان بیاید.

4_ رویکرد کاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان، گسترش همکاری‌های دوجانبه‌ی علمی و کاربردی با دانشگاه لرستان است.

گفتنی است در این نشست، دکتر علی میر، مشاور سرپرست دانشگاه لرستان، دکتر مهدی سلیمانی‌مطلق، سرپرست مدیریت سبز دانشگاه لرستان، دکتر حسین حاتمی، سرپرست مدیریت امور پژوهشی دانشگاه لرستان نیز همراه با برخی از متخصصان حوزه کاری محیط زیست حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را در رابطه با راهکارهای تقویت همکاری‌های دوجانبه مشترک بین دانشگاه لرستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان و مباحث مدیریت سبز، بیان کردند.


 


۱۴۰۰/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰
۴۶۰ بازدید