اخبار

اثربخشی هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مستلزم تهیه نقشه راه و چشم‌انداز قوی

۱۴۰۰/۱۰/۲۷

 

 

نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان برگزار شد.

در این نشست که صبح روز دوشنبه، 27 دی‌ماه در سالن جلسات شهید ابراهیمی (واقع در ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی) سایت مرکزی دانشگاه لرستان برگزار شد حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در سخنانی، نکاتی را بیان کرد:

1ـ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، برای تقویت تبادل نظر و افزایش سطح هم‌اندیشی‌ها، شورای راهبردی نظام آموزش عالی استان لرستان را تشکیل داده است.

2ـ نقش دانشگاه باید به گونه‌ای اثرگذار باشد که دانشگاه، جامعه را مدیریت کند و نه برعکس.

3ـ دانشگاه‌های استان لرستان باید ارتباطات نظام‌مند با همدیگر را گسترش دهند تا ظرفیت‌های یکدیگر را هرچه بهتر بشناسند و برای توسعه‌ی استان، به‌کار گیرند.

4ـ در استان لرستان تعداد 60 مرکز آموزش عالی وجود دارد؛ این 60 مرکز چقدر با همدیگر ارتباط پیوسته و مداوم دارد؟ ما در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، رویکردمان این است که ارتباط بین‌ دانشگاه‌های استان لرستان گسترش یابد تا بتوانند با هم‌اندیشی و همکاری همدیگر، مشکلات خود را هرچه بهتر و کارآمدتر، رفع کنند.

در این مسیر بایستی تفاهم‌نامه‌های مشترک مختلف بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی درون استان را افزایش داد.  

5ـ در بخش فرهنگی و اجتماعی نیز بایستی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، نشست‌های هم‌اندیشی و فعالیت‌های مشترک و منسجم با یکدیگر را گسترش بدهند.

6ـ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان و معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان دو بازوی توانمند هستند که در عین رعایت استقلال کاری، همکاری‌های مشترک خود را در طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی، بایستی گسترش دهند.

7ـ ما باید دقیقاً برای تعداد 60 مرکز آموزش عالی استان لرستان، برنامه و طرح‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

8ـ تعداد 60 مرکز آموزش عالی استان لرستان بایستی عضو کارگروهی شوند که وظیفه هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان و انسجام‌بخشی این فعالیت‌ها را برعهده داشته باشد.  

9ـ ما باید بتوانیم براساس یک کار علمی، تحقیقاتی و پژوهشی، یک تحلیل دقیق از نقاط ضعف و قوت نظام آموزش عالی استان لرستان در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم با هم‌اندیشی همدیگر، یک چشم‌انداز مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان لرستان، طراحی و عملیاتی کنیم.

همچنین در زمینه مشکلات و مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان بایستی یک تحلیل دقیق و علمی از اولویت‌های کاری، تهیه کرد.  

10ـ در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نباید دچار روزمرگی شویم؛ بلکه بایستی یک چشم‌انداز و نقشه راه قوی در زمینه‌ی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، طراحی و اجرا کرد.

در این نشست، دکتر محمد حیاتی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان نیز توضیحاتی ارائه کرد؛

از جمله:

1ـ ما باید نگاه راهبردی و استراتژیک به مقوله‌های فرهنگی و اجتماعی نظام دانشگاهی استان داشته باشیم.

2ـ هم‌اندیشی بین دانشگاه‌های استان لرستان را باید افزایش داد و از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در زمینه راهکارها استقبال کنیم.

3ـ بایستی یک کارگروه هماهنگی و انسجام ویژه برنامه‌های مشترک فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان تشکیل شود.

4ـ ما باید براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، دنبال تحقق کامل مفهوم مهندسی فرهنگی برویم؛ به این معنی که ابتدا یک آسیب‌شناسی دقیق از حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها انجام بدهیم و بعد براساس ارائه‌ی راهکارها، یک نقشه راه استراتژیک تهیه و اجرا کنیم.

5ـ ما باید براساس مخاطب‌سنجی، راهکارهای کاربردی ارائه بدهیم؛ مثلاً برای جامعه مخاطب دانشجو، راهکارها و راهبردهای مختص فضای دانشجویی تهیه و اجرا شوند.

هر راهکاری باید متناسب با جامعه هدف، باشد.

6ـ تهیه نقشه راه در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نباید براساس سلیقه‌گرایی و احساسی تهیه شوند؛ بلکه باید از روش‌ها و چارچوب‌های علمی در این زمینه استفاده شود.

7ـ در اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان لرستان، بهتر این است که برنامه‌های دارای محتوای مشترک (مثلاً برنامه‌های مناسبت‌محور)، به‌صورت مشارکت جمعی و هماهنگ مراکز آموزش عالی استان، اجرا شوند.

گفتنی است در این نشست، معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر ارائه نقطه‌نظرات درباره برنامه‌های مختلف دهه مبارک فجر، بیان کردند.

تهیه عکس‌ها: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان.

تهیه خبر: اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان.



۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰
۹۶۰ بازدید