اخبار

هدف مشترک حوزه و دانشگاه؛ تمدن‌سازی نوین اسلامی

۱۴۰۰/۰۹/۲۸

 

 

نشست هم‌اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه که به مناسبت گرامیداشت 27 آذرماه، سالروز شهادت آیت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد با سخنرانی آیت‌الله هاشم نیازی، نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد پایان یافت.

آیت‌الله نیازی، نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری از برگزارکنندگان این نشست، تقدیر کرد و در پیام غیرحضوری خطاب به حاضران نشست، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گفت:«همه ما باید تلاش کنیم راه حضرت امام (ره) مبنی بر وحدت حوزه و دانشگاه را به سرانجام برسانیم؛ هسته اولیه این راه نیز توسط شهید آیت‌الله مفتح، ایجاد شد. الان شاهد هستیم دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اقدامات فرهنگی خوبی برای تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه انجام داده‌اند».

وی تصریح کرد:«وحدت بین حوزه و دانشگاه براساس مبانی و تعالیم قرآنی و دینی است؛ زیرا ذات انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب دینی و فرهنگی است. در همین راستا ارتباط دوجانبه بین دانشجویان و طلاب را باید گسترش داد؛ واحدهای درسی مشترک را هم باید تقویت کرد تا این ارتباط بیشتر از گذشته باشد. براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه، دستاوردهای مهمی از جمله تحقق کامل تحول در علوم انسانی دانشگاه‌ها را به دنبال خواهد داشت».

نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری افزود:«از پژوهش‌ها و تحقیقاتی که به دنبال تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه هستند بایستی بیشتر از گذشته حمایت کرد و البته با رویکردهای علمی، آسیب‌ها را هم شناسایی کرد و برای رفع آسیب‌ها و کاستی‌ها، راهکار ارائه نمود تا فرهنگ اسلامی و تحول علوم انسانی در جهت تحقق کامل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در جامعه نهادینه شود».

وحدت برای تمدن‌سازی نوین اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد در این نشست در سخنرانی غیرحضوری توضیح داد که اساس وحدت بین حوزه و دانشگاه این است که هر دو در مسیر تمدن‌سازی نوین‌ اسلامی، گام بردارند.

وی توضیح داد که بسیاری از فعالان حوزوی و دانشگاهی استان لرستان و بسیاری از فعالان آموزش و پرورش استان لرستان در دوران قبل از انقلاب اسلامی، کوشش وافر به خرج دادند و زحمات فراوانی در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه و تحقق اهداف مدنظر شهید آیت‌الله مفتح کشیدند و این زحمات در دوران انقلاب و پس از انقلاب اسلامی نیز تداوم یافت.

دکتر سیداحمدرضا شاهرخی، خواستار این موضوع شد که همکاری‌های دوجانبه بین حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان برای رفع مشکلات و مسائل استان لرستان افزایش یابد و از تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور مشترک، بیش از پیش حمایت شود.

اساس جامعه توحیدی وحدت حوزه و دانشگاه است

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در این نشست در سخنرانی حضوری گفت:«هم‌اندیشی بین اساتید حوزه و دانشگاه در جهت تقویت علم و دین، هر دو همراه یکدیگر برای سعادت مادی و معنوی جامعه است».

وی ایام فاطمیه را تسلیت گفت و تصریح کرد که اساس سعادت جامعه‌ی اسلامی و توحیدی براساس آموزه‌های دینی و فرهنگ‌سازی اسلامی است.

حجت‌‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود، تشریح کرد:«دو رکن مهم پیشرفت کشور، حوزه و دانشگاه هستند که ارتباط بین این دو برای رشد و شکوفایی مادی و معنوی جامعه باید گسترش یابد».

وی ادامه داد:«وقتی دو قشر اثرگذار اساتید حوزه و دانشگاه در ایام فاطمیه در اینجا در این نشست گردهم آمده‌اند نشان از آن دارد که تلاش برای این است که علم دینی در جامعه نهادینه شود و حوزه و دانشگاه دارای وحدت در هدف هستند؛ هدف هم این است که ایران اسلامی در مسیر رسیدن به تمدن‌سازی نوین اسلامی که اساس آن پیشرفت همراه با عدالت است موفق باشد و بتواند در اوج قله‌های پیشرفت در سطح جهان قرار گیرد».

گفتنی است تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه در این نشست دیدگاه‌های مختلف خود در راستای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه را بیان کردند.

27 آذرماه در تقویم رسمی کشور، مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه است.

نشست هم اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان لرستان برگزار شد. 


 


۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰
۱۰۶۷ بازدید