اخبار

برگزاری کرسی علمی، ترویجی با عنوان بررسی نظریه تکامل از دیدگاه علامه طباطبایی

۱۴۰۰/۰۹/۲۰

 

 

کرسی علمی، ترویجی با عنوان «بررسی نظریه تکامل از دیدگاه علامه طباطبایی» برگزار شد.

هدف از برگزاری این‌گونه کرسی‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از جمله دانشگاه لرستان، بسط آزاداندیشی و فضای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در سطح دانشگاه‌هاست.

اجرای این‌گونه برنامه‌ها به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

همچنین تقویت نشاط علمی در سطح دانشگاه‌های کشور و حمایت از نقدهای عالمانه و مناظره‌های علمی و تخصصی از دیگر اهداف برگزاری کرسی‌های علمی، ترویجی در سطح دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه لرستان است.

نظریه‌پردازی، نوآوری و نقد علمی، سه رکن مهم کرسی‌های علمی، تخصصی و علمی‌، ترویجی هستند.

بر این مبنا، رویکرد آن است که گفتمان‌سازی علمی و فضای نقد و گفتگوهای علمی و عقلانی در سطح دانشگاه‌ها گسترش یابد.

کرسی‌ها با محوریت موضوعات علوم انسانی برگزار می‌ّ‌شوند و البته تقویت مطالعات و نقدهای علمی بین‌رشته‌ای نیز مدنظر است.

در همین راستا و با توجه به توضیحات ارائه شده، با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان و کمیته علمی، پژوهشی کنگره ملی بزرگداشت 6300 شهید والامقام استان لرستان و دفتر کرسی‌های ترویجی علوم انسانی در دانشگاه لرستان، کرسی علمی‌، ترویجی با عنوان «بررسی نظریه تکامل از نگاه علامه طباطبایی» به صورت مجازی برگزار شد.

مدیریت این کرسی برعهده حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان و مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان بود.

ناقدان این کرسی، دکتر سیدجواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین فلاحی‌اصل، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه لرستان بودند.

دکتر فاطمه احمدی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه لرستان، ارائه دهنده در این کرسی بود.

کرسی مذکور در تاریخ شنبه، 20 آذرماه، ساعت 18 به صورت مجازی برگزار شد.

علامه طباطبایی، مفسر و فیلسوف بزرگ جهان اسلام بود که اثر معروف ایشان، المیزان است.

بررسی نظریه تکامل از نگاه علامه طباطبایی به این موضوع می‌پردازد که مراحل خلقت باتوجه به قرآن کریم چگونه بوده است و این موضوع چه تفاوتی با نظریه تکامل (چارچوب داروینیسم) دارد.

مفهوم تطور نیز از جمله این مباحث است و اینکه تطور در مسیر آفرینش نخستین انسان تا انسان امروزی براساس آیات قرآن کریم، چگونه بوده است.


 


۱۴۰۰/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰
۱۰۵۳ بازدید