اخبار

پژوهشگران برتر لرستان تجلیل شدند/ پژوهش‌ها باید مبتنی بر نظام مسائل استان و مسئله‌محور باشند

۱۴۰۰/۰۹/۱۷

 

 

با حضور دکتر فرهاد زیویار، استاندار لرستان و به صورت مجازی از پژوهشگران، محققان و فناوران برتر دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان لرستان، تجلیل شد.

این آیین مجازی، چهارشنبه، 17 آذرماه به مناسبت هفته پژوهش و فناوری استان لرستان برگزار شد.

امسال، از 13 تا 19 آذرماه  به عنوان هفته پژوهش و فناوری (استان لرستان) نامگذاری شده است.

هر سال در هفته پژوهش و فناوری از پژوهشگران، محققان و فناوران برتر استان، تجلیل می‌شود.

پژوهش‌ها باید مسئله‌محور و مبتنی بر نظام مسائل استان باشند

دکتر فرهاد زیویار، استاندار لرستان در آیین مجازی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان لرستان گفت:«کشور و استان به پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی و مسئله‌محور، نیازمند است؛ پژوهش‌هایی که بتوانند در عمل، منجر به رفع مشکلات استان بشوند و براساس نیازسنجی مسائل استان، انجام شوند».

استاندار لرستان توضیح داد که به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین مسائل استان موضوع اشتغالزایی و حمایت از تولید است؛ به همین علت پژوهش‌ها بایستی در راستای توجه به این مشکل و نیازهای استانی، منطقه‌ای و ملی کشور باشند.

وی تشریح کرد که پژوهش کاربردی، پژوهشی است که مبتنی بر نظام مسائل استان باشد و بتواند مشکلی از جامعه رفع کند. پژوهش‌ها و تحقیقات بایستی مبتنی بر نیازسنجی‌ها باشند تا بتوانیم در مسیر پیشرفت همه‌جانبه حرکت کنیم.

دکتر زیویار تصریح کرد:«نظام آموزش بایستی پژوهش‌محور و مسئله‌محور باشد».

پژوهش و فناوری بایستی به یک فرایند تبدیل شود

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان در آیین مجازی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان لرستان گفت:«گرامیداشت پژوهش و فناوری فقط نباید منحصر به عناوین یک هفته در طول سال باشد؛ بلکه بایستی پژوهش و فناوری، به یک فرایند تبدیل شود و همه ایام سال، نظام دانشگاهی و نظام اجرایی ما با همکاری دوسویه و متقابل، پژوهش‌محور و مسئله‌محور باشند».

وی از استاندار لرستان خواست که همه دستگاه‌های اجرایی استان در همه بخش‌ها متناسب با نیازها و ظرفیت‌های استان لرستان، یک همکاری مستمر و پایدار با همه مراکز نخبگانی و علمی استان از جمله دانشگاه لرستان داشته باشند.

سرپرست دانشگاه لرستان توضیح داد که براساس آموزه‌های دینی به‌ویژه توصیه‌های حضرت امام علی(ع)، یکی از ابزارهای مهم پیشرفت هر جامعه‌ای این است که دانشمندان و نخبگان آن جامعه، تکریم شوند و در رفع مشکلات جامعه، اثرگذار باشند.

دکتر نظری تشریح کرد که بایستی برای تقویت پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی و حمایت بیشتر از فناوری، آسان‌سازی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهش و فناوری را در اولویت کاری قرار داد تا پژوهشگران و فناوران، بیشتر از گذشته ترغیب شوند که با رویکرد حل‌المسائلی و مسئله‌محوری، به پژوهش و تحقیق بپردازند.

سرپرست دانشگاه لرستان تصریح کرد که بایستی با استفاده از به‌کارگیری همه ظرفیت‌های علمی و نخبگانی استان لرستان و تقویت گفتگوهای پژوهش‌محور بین مراکز نخبگانی با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، به صورت روش‌مند و عالمانه، راهکارهای مختلف علمی و کاربردی را برای رفع مشکلات استان ارائه کرد.

دکتر علی نظری، توضیح داد که علاوه بر موضوعات ذکر شده، بایستی در بخش فرهنگ و ترویج «فرهنگ پژوهش» در جامعه هم تلاش‌ها را افزایش داد تا پژوهش و تحقیق به عنوان یک فرهنگ در همان سطح خانواده و بعد مدرسه و دانشگاه، آموزش داده شود تا روحیه پژوهش‌محوری در جامعه، نهادینه شود.

اسامی پژوهشگران برتر دانشگاه لرستان (سال 1400) که در این آیین مجازی، تجلیل شدند:

1_ دکتر علیرضا غیاثوند؛ گروه شیمی، دانشکده علوم پایه.

2_ دکتر مسعود صادقی؛ گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.  

3_ دکتر علی فرمانی؛ گروه برق، الکترونیک، دانشکده فنی و مهندسی.

4_ دکتر عبدالحسین رضایی‌نژاد؛ گروه باغبانی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی.

5_ دکتر امید دزفولیان؛ گروه پاتوبیولوژی، دانشکده دامپزشکی.

6_ دکتر رضا سپهوند؛ گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد.

اسامی دانشجویان مقطع دکترا دانشگاه لرستان که در این آیین مجازی، تجلیل شدند (دانشجویان پژوهشگر برگزیده):

1_ میثم صادقی؛ گروه شیمی، دانشکده علوم پایه.  

2_ فریبرز فتحی‌چگنی؛ گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد.  

3_ عباس حموله علی‌پور؛ گروه برق، الکترونیک، دانشکده فنی و مهندسی.

 

برای مشاهده لیست کامل پژوهشگران برتر دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان لرستان (سال 1400)، اینجا کلیک کنید.


 


۱۴۰۰/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰
۴۹۰ بازدید