اخبار

جهاد دانشگاهی جهاد مبتنی بر علم و منطق برای توانمندسازی است

۱۴۰۰/۰۹/۱۴

 

 

نشست مشترک دکتر مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور، دکتر امین سلاح‌ورزی، رئیس جهاد دانشگاهی استان لرستان و هیئت همراه با دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان برگزار شد و دو طرف بر تقویت همکاری‌های مشترک علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی با رویکرد مسئله‌محوری و تلاش برای کاهش مشکلات استان، تأکید کردند.

همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، حضور داشت.

دکتر مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور و هیئت همراه، انتصاب دکتر علی نظری به عنوان سرپرست دانشگاه لرستان را به وی تبریک گفتند.  

دکتر عباسی، گفت:«سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی یک تشکیلات دانشجویی است؛ مأموریت اصلی ما رشد و توانمندسازی دانشجویان متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است؛ در این مسیر حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی، یک موضوع مهم است».

وی تشریح کرد:«از تیم مدیریتی دانشگاه لرستان توقع داریم در زمینه گسترش کرسی‌های آزاداندیشی و مناظره‌های دانشجویی، حمایت‌های لازم را انجام بدهند تا بتوان با توسعه این کرسی‌ها براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، یک جنبش نرم‌افزاری در سطح دانشگاه‌ها ایجاد کرد؛ یکی دیگر از حوزه‌های کاری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور، حوزه‌های محرومیت‌زدایی است. در این راستا همکاری‌های بسیار خوبی بین جهاد دانشگاهی و بسیج دانشجویی وجود دارد و امیدوارم در این زمینه نیز همکاری‌ها گسترش یابند؛ همچنین همکاری‌های دوجانبه برای گسترش پویش‌های دانشجویی نیز می‌بایست افزایش یابند».

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور، توضیح داد:«بحث محیط‌زیست هم یک بحث مهم است که در این راستا، یک شبکه ملی دانشجویان حامی محیط‌زیست تحت عنوان باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست تشکیل شده است؛ همچنین توانسته‌ایم اندیشکده مطالعات سیاستگذاری را تشکیل بدهیم که دانشجویان متناسب با رشته و علاقه‌شان، به بررسی مسائل مختلف سیاستگذاری کشور می‌پردازند. ما از همه پتانسیل‌ها استفاده می‌کنیم تا دانشجویان کشور به سوی نگاه مسئله‌محور بروند و فاصله بین علم و اجرا، کاهش یابد؛ توقع داریم تیم مدیریتی دانشگاه لرستان هم در این زمینه‌ها، همکاری‌های خود را افزایش بدهند؛ در همه حوزه‌ها هم اساس کار، مشارکت دانشجویان در برنامه‌هاست تا بتوان مشکلات و مسائل استان‌ها را با مشارکت دانشجویان و دانشگاهیان، رفع کرد».

وی از تیم مدیریتی دانشگاه لرستان تقاضا کرد در صورت امکان، یک مکان داخل دانشگاه لرستان در اختیار سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان لرستان قرار بدهد تا همکاری‌های مشترک، با سرعت بیشتری، توسعه یابند.

جهاد دانشگاهی؛ جهاد مبتنی بر علم و منطق برای توانمندسازی کشور

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان در این نشست ضمن عرض خیرمقدم به حاضران، با استناد به آیات قرآن کریم و رهنمودهای مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی)، به این نکته اشاره کرد که همیشه در هر جایگاهی که هستیم در حال جهاد هستیم.

دکتر نظری تشریح کرد:«وجود واژه‌ی جهاد در عبارت «جهاد دانشگاهی»، نشان از اهمیت فرهنگ جهاد در دانشگاه دارد.

انقلاب اسلامی ایران هم بر مبنای همین مفهوم جهاد و فرهنگ اسلامی، شکل گرفت. جهاد همراه مسئولیت‌پذیری انسان است. جهاد دانشگاهی یعنی تربیت انسان‌های مجاهد و مسئولیت‌پذیر؛ جهاد دانشگاهی همواره چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران بعد از دفاع مقدس، نقش مهمی در ترویج فرهنگ جهاد و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه به‌ویژه دانشجویان داشته است؛ همچنین همیشه کارآفرینی نیز مورد توجه جهاد دانشگاهی بوده است».

 سرپرست دانشگاه لرستان بیان کرد:«رویکرد جهاد دانشگاهی تحقق شعار تکیه به خود است و این همان توانمندسازی و اقتصاد مقاومتی است که باعث توانمندشدن بیش از پیش کشور می‌شود؛ همه ما که دانشگاهی هستیم باید جهادی، فکر کنیم؛ یعنی تفکر علمی و منطقی مبتنی بر مسئله‌محوری داشته باشیم؛ در این مسیر برای موفقیت امور بایستی با همه سازمان‌ها و ادارات تعامل داشته باشیم تا بتوانیم با همکاری همدیگر به پیشرفت همه‌جانبه و مبتنی بر عدالت برسیم؛ تعامل هم نباید شعاری باشد بلکه می‌بایست براساس تعریف شاخص‌های معین و چارچوب‌مند باشد؛ ما هم از گسترش همکاری‌های دوجانبه کاملاً استقبال می‌کنیم».

جهاد دانشگاهی؛ مسئله‌محوری برای رفع مشکلات

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان نیز در این نشست بر این نکته تصریح کرد که جهاد دانشگاهی می‌بایست دوره‌های کاربردی (پودمان‌های مختلف) را برای اقشار مختلف جامعه برگزار کند تا مهارت‌افزایی در جامعه ارتقا یابد.

مهم این است که آموزش‌های جهاد دانشگاهی برای عامه مردم، گسترش یابد و کاربرد داشته باشد.

جهاد دانشگاهی استان لرستان می‌بایست نقش اثرگذارتری در همکاری با سایر دانشگاه‌های استان در زمینه‌ی مسئله‌محوری و رفع مشکلات استان ایفاء نماید.

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، توضیح داد که ظرفیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی استان نیز بالاست و بایستی از این ظرفیت‌ها بیشتر از گذشته استفاده شود.

وی توضیح داد که مراکز دانشگاهی و پژوهشی استان وظیفه دارند با رویکرد حل‌المسائلی، برای کاهش مشکلات استان، همکاری‌های خود با یکدیگر را گسترش دهند.

گفتنی است در این نشست، دکتر امین سلاح‌ورزی، رئیس جهاد دانشگاهی استان لرستان نیز در سخنان کوتاهی، یک گزارش مختصر از چارچوب کاری جهاد دانشگاهی استان لرستان خطاب به حاضران در نشست ارائه و تأکید کرد که جهاد دانشگاهی استان لرستان آماده گسترش همکاری‌ها با تیم جدید مدیریتی دانشگاه لرستان است.


 


۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰
۱۵۶۴ بازدید