اخبار

معارفه سرپرست دانشگاه لرستان و تکریم رئیس پیشین دانشگاه با حضور معاون وزیر علوم

۱۴۰۰/۰۹/۰۹

 

 

با حضور دکتر علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراسم معارفه دکتر علی نظری به عنوان سرپرست دانشگاه لرستان و تکریم دکتر خسرو عزیزی، رئیس پیشین دانشگاه لرستان، برگزار شد.

در این مراسم که صبح روز سه‌شنبه، 9 آذرماه در سالن اجتماعات ساختمان سردار شهید سلیمانی (سایت مرکزی دانشگاه لرستان) برگزار شد علاوه بر دکتر خطیبی، جمعی از مقامات استانی، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه لرستان حضور داشتند و ضمن تقدیر از دکتر خسرو عزیزی، رئیس پیشین دانشگاه لرستان، دکتر علی نظری، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های استان لرستان به عنوان سرپرست دانشگاه لرستان، معارفه شد.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید به سوی نوآوری و کارآفرینی بروند

دکتر علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت:« اگر می‌خواهیم براساس آموزه‌های حضرت امام (ره)، دانشگاه به عنوان مبداء تحولات باشد و همچنین، محرومیت از استان لرستان برچیده شود باید دانشگاه به سوی نوآوری، شکوفایی و کارآفرینی برود؛ آموزش نوآوری و بهره‌وری به جامعه از جمله به بخش‌های کشاورزی و دامداری که از ظرفیت‌های استان لرستان هستند رسالت دانشگاه است؛ راه اینکه کشور بتواند در بخش‌های مختلف به استقلال کامل برسد این است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، نوآوری، کارآفرینی، خلاقیت و بهره‌وری را تقویت کنند و آموزش بدهند».

وی تشریح کرد:«مردم و نخبگان، از  نظام دانشگاهی توقع دارند که علاوه بر انجام وظایف آموزشی و پژوهشی در بحث کارآفرینی، به صورت اثرگذار، ایفای نقش کند؛ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید مسئولیت اجتماعی نسبت به جامعه را تقویت کنند؛ دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی است که مسئولیت اجتماعی خود نسبت به جامعه را به خوبی انجام بدهد؛ دانشگاه‌ها باید در زمینه آموزش و تقویت کارآفرینی، مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به جامعه به نحو احسن انجام بدهند».

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، توضیح داد:«اینکه در دانشگاه لرستان، مرکز نوآوری ایجاد شده است یک اقدام مثبت است و باید این مرکز در راستای رفع مشکلات استان، ایفای نقش کند؛ مردم باید از خدماتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد بهره‌مند شوند؛ در این راستا می‌بایست مراکز مختلف مشاوره در دانشگاه لرستان، تقویت شوند».

دکتر خطیبی، تصریح کرد:«دانشگاه مسئولیت‌پذیر، دانشگاهی است که نفع آن به عموم مردم برسد؛ در این مسیر، معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم ایجاد شده است و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور موظف هستند خودشان را با استراتژی جدید وزارت علوم، تطبیق دهند؛ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌بایست وابستگی خود را به بودجه عمومی کاهش بدهند و بر درآمدزایی از طریق کارآفرینی و تحقیقات کاربردی، تأکید کنند».

وی افزود:«دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بایستی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را بر مبنای تحقیقات کاربردی برای رفع نیازهای جامعه، تهیه کنند؛ فلسفه وجود معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم این است که تحقیقات از نوع کاربردی باشند؛ دانشگاه‌ها باید نسبت به اشتغالزایی دانش‌آموختگان، مسئولیت اجتماعی خود را تقویت کنند و گسترش دهند؛ همچنین سطح فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید متناسب با مفهوم دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ارتقاء یابد».

دانشگاه اسلامی یک دانشگاه تمدن‌ساز و مسئولیت‌پذیر است

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان در این مراسم گفت:«نظام دانشگاهی باید یک نظام تمدن‌ساز نوین اسلامی و مسئولیت‌پذیر برای رفع مشکلات و مسائل جامعه باشد».

دکتر نظری، توضیح داد:« دانشگاه اسلامی، یک دانشگاه بی‌تفاوت نسبت به مشکلات جامعه نیست؛ بلکه یک دانشگاه مسئولیت‌پذیر است و تلاش می‌کند راهکارهای علمی و کاربردی برای رفع مشکلات جامعه ارائه کند».

وی افزود:«براساس تعالیم دین اسلام به‌ویژه آموزه‌های حضرت امام علی (ع)، کارگزار بودن و در اختیار گرفتن مناصب مدیریتی، یک امانت برای خدمتگزاری به مردم است».

سرپرست دانشگاه لرستان، تشریح کرد:«براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، آنچه ما باید به دنبال آن باشیم تحقق مفهوم پیشرفت همراه با عدالت است و این دقیقاً برمعیار مبانی دینی است؛ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید به دنبال تحقق پیشرفت همه‌جانبه در جامعه برمبنای عدالت باشند؛دانشگاه اسلامی، یک دانشگاه مبتنی بر پیشرفت متوازن، دقیق و عدالت‌گراست».

دکتر علی نظری، ادامه داد:«دانشگاه اسلامی، یک دانشگاه توحیدمحور است و دانشجو را در راستای شعار ما می‌توانیم، تربیت می‌کند؛ به‌گونه‌ای که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی، بتواند خودش، اشتغالزایی و کارآفرینی کند و وابستگی به پیدا کردن شغل دولتی نداشته باشد».

دکتر نظری، تصریح کرد:«دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که نه گفتن به دشمن و فرهنگ مقاومت و پایداری در برابر دشمن را به دانشجو می‌آموزد».

دانشگاه لرستان؛ دانشگاه در حال رشد

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، در این مراسم گفت:«جناب آقای دکتر نظری، یک چهره علمی است و همه باید به وی کمک کنیم در انجام وظایف محوله، موفق شود».

وی توضیح داد:«امیدوارم تیم مدیریتی جدید و در رأس آن جناب آقای دکتر نظری بتواند منشاء تحول در دانشگاه لرستان شود».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، تشریح کرد:«جناب آقای دکتر نظری، به عنوان سرپرست دانشگاه لرستان، منصوب شده است که خوشبختانه وضعیت دانشگاه لرستان، یک وضعیت در حال رشد است و جناب آقای دکتر نظری، یک دانشگاه در حال رشد را تحویل گرفته است».

وی بیان کرد:«امیدوارم مشکلات مختلف دانشگاه از جمله موضوع مسکن اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان متأهل، رفع شود».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، افزود:«باید با فضای همدلی و برادری به سرپرست دانشگاه لرستان کمک کنیم؛ این نکته هم مهم است که همه رؤسای قبلی دانشگاه لرستان را باید به عنوان سرمایه‌های انسانی دارای تجربه، تلقی کرد و از مشورت‌های رؤسای قبلی دانشگاه استفاده کند».

وی تصریح کرد:«امیدوارم جناب آقای دکتر نظری در انتصابات مدیریتی دانشگاه، شایسته‌سالاری را معیار و ملاک قرار بدهد و همه هم باید در این مسیر به ایشان کمک کنیم».

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود از سرپرست دانشگاه لرستان خواست که همه امورات مدیریتی  کاری را براساس «مُر قانون»، انجام بدهد.

از همه کسانی که مرا در مدیریت دانشگاه لرستان یاری کردند سپاسگزارم

دکتر خسرو عزیزی، رئیس پیشین دانشگاه لرستان، در این مراسم گفت:«از همه کسانی که مرا در مدیریت دانشگاه لرستان یاری کردند تشکر و قدردانی می‌کنم».

دکتر عزیزی افزود:«آماده همکاری با سرپرست دانشگاه لرستان در قالب شخص حقیقی و مشورت‌دادن به سرپرست دانشگاه لرستان در جهت کمک به پیشرفت دانشگاه لرستان هستم».

وی از معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم تقاضا کرد که در بحث اعتبار پروژه‌های در حال ساخت همچون پروژه‌ی تقاطع غیرهم‌سطح ورودی دانشگاه لرستان، کمک‌های مالی را به تیم مدیریتی جدید دانشگاه لرستان انجام بدهد تا پروژه‌ها به تکمیل نهایی برسند.

رئیس پیشین دانشگاه لرستان افزود:«در طول مدت دوره مدیریتی‌ام، همه‌ی تلاشم این بوده است که دانشگاه لرستان براساس حفظ فضای آرامش،‌تکریم همکاران و ارتقای توسعه‌ی همه‌جانبه دانشگاه، مدیریت شود».

دکتر عزیزی گفت:«بسیاری از شاخص‌ها از سال 93 تاکنون به سرعت ارتقاء یافتند و امیدوارم جناب آقای دکتر نظری هم که فردی توانمند است بتواند روند پیشرفت دانشگاه لرستان را سرعت بخشد».

وی توضیح داد:«همه تلاشم این بود که دانشگاه لرستان در مسیر دانشگاه جامعه‌محور حرکت کند و درآمدهای اختصاصی دانشگاه نیز افزایش یابد تا وابستگی بودجه‌ای آن به بودجه‌ی عمومی، کمتر شود؛ همچنین ما در سال 93 حتی یک دانشجوی غیرایرانی نداشتیم در حالی که الان بیش از 150 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه لرستان، مشغول به تحصیل هستند».

رئیس پیشین دانشگاه لرستان، بیان کرد:«سهم اعتبارات پژوهشی دانشگاه از محل بودجه‌ی هزینه‌ای دانشگاه در سال 93 به میزان 3.52 درصد بود در حالی که در سال 1400 این سهم به 12.2 درصد افزایش یافته است؛ همچنین خوابگاه‌های مختلفی در این دوره به‌ویژه برای دانشجویان دختر ساخته شد که در راستای توجه به امورات رفاهی دانشجویان بوده است؛ تجهیزات خوابگاه‌ها و سلف‌سرویس‌های دانشجویی نیز کاملاً به‌روز شدند».

دکتر خسرو عزیزی توضیح داد:«در مباحث فرهنگی نیز اردوهای راهیان‌نور به همت بسیج دانشجویی به صورت منظم برگزار شدند و خانه‌‌ فرهنگ و کانون‌های قرآنی توانستند 19 رتبه برتر در کشور کسب کنند؛ همچنین سه رتبه برتر دانشجویی را نشریات دانشجویی دانشگاه لرستان کسب کردند؛ تعداد 20 عنوان نشریه دانشجویی نیز در دانشگاه لرستان به تعداد قبلی افزوده شد و تعداد 12 عنوان نشریه دیجیتالی دانشجویی در دانشگاه لرستان راه‌اندازی شد».

وی توضیح داد که تعداد 92 کرسی آزاداندیشی، مناظره و نظریه‌پردازی از سال 93 تاکنون در دانشگاه لرستان برگزار شده است.

گفتنی است از سال 93 تا اواسط آبان‌ماه 1400 ، دکتر خسرو عزیزی، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، رئیس دانشگاه لرستان بود.

در اواسط آبان‌ماه، با حکم دکتر زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی نظری، دارای رتبه‌ی «استاد تمام» و عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان به عنوان سرپرست دانشگاه لرستان منصوب شد.

دکتر علی نظری ریاست سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های استان لرستان را نیز برعهده دارد.


 


۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰
۲۸۰۸ بازدید