اخبار

نشست مقدماتی دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه (استان لرستان) با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم‌آباد

۱۴۰۰/۰۸/۲۵

 

 

نشست وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع بررسی اساسنامه دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه (استان لرستان) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد، به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

در این نشست که سه‌شنبه، 25 آبان‌ماه در سالن جلسات شهیدمیربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد مدیران حوزه‌های علمیه استان لرستان و رؤسای دانشگاه‌های استان لرستان حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر درباره‌ی اساسنامه دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه (استان لرستان) پرداختند.

27 آذرماه هر سال به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است (گرامیداشت شهادت آیت‌الله دکتر مفتح) و این نشست به عنوان «پیش‌نشست» یا «نشست مقدماتی» برای هماهنگی هرچه بیشتر جهت اجرای هرچه بهتر برنامه‌های هفته وحدت حوزه و بررسی محتوای اساسنامه دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه (استان لرستان) به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان برگزار شد.

سیاست و قدرت در اختیار اخلاق و فضیلت 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد در این نشست در سخنانی گفت:«هدف حضرت امام (ره) این بود که سیاست و قدرت در اختیار اخلاق و فضیلت باشد و نامگذاری 27 آذرماه به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نیز در این راستاست که حوزه و دانشگاه بتوانند جامعه را به سعادت مادی و معنوی مبتنی بر آموزه‌های دینی در همه ابعاد برسانند؛ زیرا هر دو دارای اهداف مشترک در مسیر خدمت به مردم هستند».

وی تصریح کرد وحدت حوزه و دانشگاه در این راستاست که پیشرفت همه‌جانبه برای جامعه شکل بگیرد و هدف متعالی‌تر، شکل‌گیری تمدن‌ نوین اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد تصریح کرد که هم حوزه و هم دانشگاه بایستی جوانان مؤمن، انقلابی، توانمند، متخصص، عدالت‌خواه و پای کار تربیت کرده و کوشش کنند موانع پیشرفت مادی و معنوی جامعه را رفع کنند.

دکتر شاهرخی، تبیین کرد:«بخشی از وحدت حوزه و دانشگاه، حفظ نظام اسلامی است و در این راه می‌بایست از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی برای پیشرفت امور حمایت کرد».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر شاهرخی، تصریح کرد که وحدت حوزه و دانشگاه برمبنای تلاش برای تمدن‌سازی اسلامی، باید بتواند یک الگوی کامل از پیشرفت همه‌جانبه، ارائه کند.

نگاه توحیدی به علم

در این نشست، دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان از ضرورت نگاه توحیدی به علم، سخن گفت.

اینکه حوزه‌های علمیه می‌بایست مفاهیم خود را به دانشگاهیان منتقل کنند تا علم‌آموزی براساس نگاه توحیدی، باشد و از سوی دیگر حوزه‌های علمیه هم از دستاوردهای جدید علم بشر، بهره ببرند تا خود به خود بر پایه نگاه توحیدی به علم، وحدت حوزه و دانشگاه، بیش از پیش محقق شود.

سرپرست دانشگاه لرستان تشریح کرد وحدت حوزه و دانشگاه می‌بایست برمبنای تمدن‌سازی نوین اسلامی باشد.

ایجاد دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه؛ دومین استان در کشور

در این نشست هم‌اندیشی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان توضیح داد که با تلاش‌های صورت گرفته، استان لرستان دومین استانی در سطح کشور است که توانسته است نسبت به ایجاد دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه، اقدام کند.

وی تشریح کرد«استان لرستان از نظر تهیه اساسنامه مربوط به دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه از جمله چهار، پنج استان اول کشور است که البته این اساسنامه، در گام نخست راه است و برای نهایی شدن می‌بایست مورد بحث و تبادل نظر دانشگاهیان استان قرار گیرد».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود بیان کرد که تشکیل دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در استان لرستان در ذیل سیاست‌های بالادستی همچون بیانیه گام دوم، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و سند علمی کشور است و همه تلاش ما این است که وحدت حوزه و دانشگاه در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی باشد.

گفتنی است اعضای حاضر در نشست (رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران حوزه‌های علمیه)، هر کدام دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را درباره‌ی محتوای اساسنامه دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه بیان کردند.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد، احکام صادر شده برای رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران حوزه‌های علمیه در رابطه با دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه (استان لرستان) را به ایشان اعطاء نمود.


 


۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰
۱۳۰۱ بازدید