نشست تخصصی نقش آفرینی دانشجویان در توسعه کشور با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

نشست تخصصی با موضوع نقشآفرینی دانشجویان در توسعه کشور با حضور رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان لرستان، نمایندگان تشکلهای دانشجویی استان، مدیران جهاد دانشگاهی استان و برخی فعالان فرهنگی و دانشجویی استان برگزار شد.
این نشست، روز چهارشنبه، 28 مهرماه در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان با رعایت شیوهنامههای بهداشتی برگزار شد و اعضای حاضر در نشست، دیدگاههای مختلف خود را درباره نقش دانشجویان در پیشرفت و توسعه کشور، بیان کردند.
نشست با همکاری جهاد دانشگاهی استان لرستان، دانشگاه لرستان و سایر رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان و به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.
برخی مهمترین دیدگاههای مطرح شده در این نشست به این شرح است:
دانشگاه جامعهمحور؛ تربیت نیروی متعهد و متخصص
دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان:«برمبنای توجه عملی به محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور بایستی دانشگاههایی جامعهمحور باشند؛ یعنی آموزش و پژوهش در جهت حل مشکلات و چالشهای جامعه باشد. این مهم شدنی نیست مگر با همکاری و همافزایی بین کارمندان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان که همگی سه رکن مهم سیستم نظام آموزش عالی کشور هستند.
دانشگاه یک سیستم اثرگذار در جامعه است و ارتباط بین جامعه و دانشگاه یک ارتباط دو سویه است؛ البته بدیهی است که اثرگذاری دانشگاه بر جامعه باید اثرگذار راهگشا و راهبری برای رسیدن به شاخصهای پیشرفت همهجانبهی کشور باشد.
دانشگاه اثرگذار همان دانشگاهی است که مدنظر آموزههای حضرت امام (ره) و محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است؛ دانشگاهی که مبدأ همهی تحولات باشد و انسانسازی کند و دو عنصر تعهد و تخصص در آن، یک جایگاه ویژه داشته باشند و نیرویی را تربیت کند که هم متعهد به مبانی دینی و مبانی انقلاب اسلامی باشد و هم متخصص و دارای مهارتهای کاربردی برای رفع مشکلات و چالشهای جامعه.
نباید فقط مدرکگرایی در جامعه رواج پیدا کند که این خودش یک آسیب است؛ دانشجو حین تحصیل باید علاوه بر مهارتهای لازم کاربردی متناسب با مشکلات و چالشهای جامعه را بیاموزد تا بعد از دانشآموختگی بتواند خودش کارآفرین باشد؛ بنابراین بحث مهارتآموزی در نظام آموزش عالی یک بحث بسیار مهم است که میبایست بیشتر از گذشته به آن توجه شود.
قشر دانشجو نیز همیشه باید یک قشر آگاه، پرسشگر و مطالبهگر در جامعه باشد تا بتواند در مسیر پیشرفت و تعالی همهجانبهی جامعه، نقش تحولآفرین داشته باشد».
علم و معنویت همراه یکدیگر برای رسیدن به پیشرفت همهجانبه
حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمیکنکبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان لرستان:«خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی، کشور توانسته است پیشرفتهای مهم علمی در سطح جهان داشته باشد؛ از جمله اینکه ایران الان رتبه 16 تولید علم را در جهان داراست.
برای تحول میبایست بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در رابطه با نظام آموزش عالی به صورت کامل اجرا شود.
همه ما به عنوان خانوادهی دانشگاهیان استان لرستان وظیفه داریم به محتوای این بیانیه از نظر اقدام و عمل، توجه کنیم.
در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم تأکید خاصی بر علم و دانش از نوع علم و دانش کاربردی شده است؛ یعنی علمی که بتواند مشکلات کشور را رفع کند و مکمل آن، تقویت معنویت و اخلاق و مبانی و آموزههای دینی در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باشد.
همچنین ضرورت دارد به بحث پژوهشها و تحقیقات کاربردی در نظام آموزش عالی برای رفع چالشهای کشور و استان، بیشتر از گذشته توجه شود».
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ نقشه راه حرکت دانشگاهها
دکتر امین سلاحورزیان، رئیس جهاد دانشگاهی استان لرستان:«اساس حرکت نظام آموزش عالی ما میبایست محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد؛ در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران شاخصهایی از طرف مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) تعریف شده است از جمله اهمیت علم و دانش همراه با تقویت معنویت و اخلاق، اقتصاد قوی برای جلوگیری از نفوذ اقتصادی دشمن، عدالت و مبارزه با فساد، عزت ملی در سیاست خارجی، سبک زندگی اسلامی و ایرانی و ...؛ این نکته اهمیت دارد که نقشآفرینی دانشجویان کشور بایستی برپایه توجه عملیاتی به محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد».
مفهوم پیشرفت به جای مفهوم توسعه
حجتالاسلام و المسلمین مؤمنیمنش، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خرمآباد:«توصیه بنده این است که همگی آثار شهید دکتر آوینی را مطالعه کنیم؛ در آنجا توضیح داده شده است که در اسلام نه مفهوم توسعه بلکه مفهوم پیشرفت مدنظر است.
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم براساس مبانی دینی است و ما باید در مسیر رسیدن به پیشرفت حرکت کنیم؛ یعنی هم از مادی و هم از نظر معنوی و انسانسازی دینی، بتوانیم یک تمدن نوین اسلامی در جهان امروز برپا کنیم.
براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، میبایست اهمیت خاصی به پژوهش و تحقیقات داده شود.
پژوهشها و تحقیقات در نظام دانشگاهی ما باید مسئلهمحور باشند؛ یعنی بتوانند مشکلات کشور را رفع کنند».
تربیت نیروی انسانی کارآمد و مسئلهمحور
دکتر ایرج نیکپی، رئیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی استان لرستان:«در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به خوبی نقشه راه برای رسیدن به توسعه و پیشرفت و توسعهیافتگی ترسیم شده است.
هدف هم این است همه مردم بهویژه جوانان و دانشجویان نقشآفرینی مهم در رسیدن به تمدنسازی نوین اسلامی داشته باشند.
یکی از مهمترین منابع برای رسیدن به این هدف بزرگ، نیروی انسانی توانمند و معتقد به مبانی دینی است.
نظام آموزش عالی ما بیشتر از گذشته بایستی در این مسیر، نیروی انسانی توانمند، کارآمد، مسئلهمحور و باورمند به مبانی دینی تربیت کند.
ما باید به دنبال تربیت نیرویی برویم که بتواند دانشی را که آموخته است در سطح جامعه برای رفع مسائل جامعه، پیادهسازی کند تا در نهایت بتوانیم به تمدنسازی اسلامی، ایرانی در جهان امروز برسیم».
تربیت دانشجوی خلاق، جسور، مشارکتگرا و مطالبهگر
دکتر مجتبی ترکارانی، رئیس انجمن جامعهشناسی استان لرستان:«دانشگاه باید بتواند دانشجویان را به عنوان انسانهایی مطالبهگر و مشارکتگرا تربیت کند.
جامعه دانشجویی باید یک جامعه منتقد، مطالبهگر و مشارکتگرا باشد. رسالت نظام آموزش عالی، این است که دانشجوی خلاق و جسور تربیت کند.
همچنین رسالت دانشگاه این است که دانشجویی تربیت کند که به دنبال فرهیختگی، مدنیت و فضلیت علمی و اخلاقی و مدنی برود و اهل انفعال اجتماعی و انفعال سیاسی نباشد.
نظام آموزش عالی باید مسئلهمحور باشد؛ یعنی کوشش کند برای رفع مشکلات و چالشهای جامعه، راهکارهای علمی و عملیاتی و کاربردی ارائه کند و برای حرکت جامعه و مسیر جامعه، افق راه تعریف کند.
نظام آموزش عالی و دانشگاه نباید از تحولات جامعه عقب باشد و باید بکوشد جامعه را بهسوی توسعه و پیشرفت همهجانبه، راهبری و هدایت کند و سکاندار تحول در جامعه باشد».
گفتنی است در این نشست، نمایندگان تشکلهای دانشجویی استان و برخی فعالان فرهنگی و دانشجویی استان نیز هرکدام نقطهنظرات خود را با رویکرد مطالبهگری برای نقشآفرینی هرچه بیشتر دانشجویان در توسعهی کشور، بیان کردند.