اخبار

نشست مجازی معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کشور برگزار شد

۱۳۹۹/۱۲/۲۲

 

 

پنجاه و چهارمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی و شصت و نهمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم به صورت مجازی برگزار شد.

همچنین در این نشست مجازی، سامانه جامع آموزش معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، رونمایی شد.

آدرس اینترنتی جهت مراجعه فعالان فرهنگى و اجتماعى دانشگاه‌های کشور به این سامانه:

https://sakham.msrt.ir/

 


 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

جایگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، یک جایگاه تغییرناپذیر است.  

در حوزه‌های فرهنگی باید دیدگاه اسلامی، حاکم باشد.

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، گفت: «جایگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، یک جایگاهی تغییرناپذیر است».

دکتر غلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها جایگاه ویژه ای دارد و به لحاظ حساسیت و مدل مدیریت، انتظارات از این مجموعه، بسیار زیاد است، اظهار داشت: «جامعه دانشگاهی جامعه ای پویا است و جریان دانشجویی یک جریان سیال است و در هر دوره با دانشجویان جدید، تجربیات جدیدی کسب می شود. ما به نوعی در کنار مسیر حرکت دانشجویان قرار گرفته ایم و آنها را در حین عبور از کنار خودمان، تحت تاثیر قرار می دهیم».
وزیر علوم با بیان اینکه به دلیل کوتاه بودن حضور دانشجویان در دانشگاه ها قبل از فارغ التحصیلی، ارزیابی عملکردها هم در دوران کوتاهی صورت می گیرد، افزود: «این ارزیابی‌ها با توجه به اینکه مخاطبان ما در دانشگاه‌ها، نسل جوان و با هوش و تحصیل‌کرده هستند، برون داد و بازخورد بیشتری خواهد داشت و ما باید در محیط‌های دانشگاهی در راستای تربیت نسل آینده، جدای از نگرش علمی، به مقوله فرهنگ و یافته‌های فرهنگی هم توجه داشته باشیم؛ در حوزه‌های فرهنگی باید دیدگاه اسلامی بر مبنای یافته‌های دینی حاکم باشد و سایر موارد فرهنگی نیز اگر بر مبنای اخلاق اسلامی باشد، حتماً از سلامت کامل برخوردار خواهد بود».

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد:«در محیط‌های دانشگاهی، باید تمام سعی و تلاش‌مان این باشد که امید و اعتماد به زندگی و آینده را در میان دانشجویان تقویت کنیم؛ به خصوص در فضای امروزی که مباحث مختلف به هم آمیخته شده و جوانان، بعضاً قدرت تشخیص کامل و درست همه موارد را ندارند و ما باید جوانان را به آینده خوب و روشن، رهنمون کنیم؛ مجموعه فرهنگی دانشگاه‌ها باید تجربه استفاده از فناوری‌های جدید در سال گذشته و ایجاد ظرفیت‌های جدید را قدر بدانند و این ظرفیت را در آینده نیز به کار گیرند».


 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

فعالیت کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشگاه‌های کشور در راستای کارآفرینی و توجه به نیازهای جامعه است.  

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست مجازی، گفت:«اهتمام شده تلاش و کنشگری فعالیت در دو حوزه کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی تا حد امکان با مجموعه‌های بیرونی جهت ایجاد اتصال و پیوند با جامعه و تقویت فرایند کارآفرینی و حرکت در راستای آشنایی بیشتر با نیازهای محیط پیرامون فراهم شود».

دکتر غفاری، تشریح کرد:« از سال ۱۳۹۶ به بعد به لحاظ اجتماعی و فرهنگی با شرایط متفاوت با سال‌های قبل مواجه هستیم. مسائل محیطی و بیرون دانشگاه، تب مطالبه‌گری و فضای مجازی، زیست دانشجویی را بیشتر به تسخیر خود درآورده و دانشجو با خودمختاری بیشتر عمل می‌کند. تعارض‌های برآمده از شکاف نسلی و دیجیتالی و تغییرات در سبک زندگی ایرانی و دانشجویی و تشخص‌طلبی، قوت بیشتری گرفته است؛ با این شرایط محیطی و در چارچوب برنامه راهبردی برآمده از اسناد بالادستی، فعالیت‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی پیگیری شده‌اند؛ تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی از ۶۱۲۲ در سال ۹۲ به ۹۷۱۰ انجمن در سال ۱۳۹۹ و تعداد اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی از ۴ اتحادیه در سال ۱۳۹۲ به ۴۰ اتحادیه در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است. تعداد این کانون‌های فرهنگی نیز از ۲۱۱۰ در سال ۱۳۹۲ به ۶۷۷۵ در سال ۱۳۹۹ و همچنین تعداد تشکل‌های اسلامی نیز از ۲۱۸ تشکل در سال ۱۳۹۲ به ۳۳۰ تشکل رسیده است. تمامی جشنواره‌ها به همت معاونان محترم در این نزدیک به چهار سال در زمان مقرر برگزار شده‌اند. همچنین، جشنواره‌هایی که ابتدا در درون دانشگاه و بعضاً در سطح منطقه و در نهایت، به صورت سراسری برگزار شده‌اند».

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، ادامه داد:« جشنواره حرکت که در هفته آینده سیزدهمین دوره آن در دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود، در سه سال اخیر جشنواره‌ای بین‌المللی شده است. همچنین جشنواره قرآن و عترت را در سطح ملی و سراسری برگزار کرده‌ایم و به همه جشنواره‌ها سال به سال بخش‌های جدیدی از فعالیت، جهت تنوع‌بخشی و داشتن مخاطب و مشارکت بیشتر، اضافه شده است. نکته برجسته اینکه اهتمام شده تلاش و کنشگری فعالیت در دو حوزه کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی تا حد امکان با مجموعه‌های بیرونی جهت ایجاد اتصال و پیوند با جامعه و تقویت فرایند کارآفرینی و حرکت در راستای آشنایی بیشتر با نیازهای محیط پیرامون فراهم شود. همچنین در جهت تقویت فرهنگ نظم و انتظام در امور و شفاف‌سازی فعالیت‌ها، سامانه‌سپاری انجام شده و بیشترین و مناسب‌ترین تعاملات بین دستگاهی را داشته‌ایم. با بسیج دانشجویی در بخش راهیان نور، برگزاری جشنواره‌های شهدا، راهپیمایی اربعین، نشست‌های بین‌المللی اربعین پژوهی، برگزاری سوگواره‌ها با سازمان اجتماعی وزارت کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر، معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری که موجد فعالیت‌های جدید مربوط به سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ شده است؛ مانند: استارتاپ‌های دانشجویی، گردهمایی‌های فرهنگی، هنری، علمی، ادبی، رویداد استارتاپی کارآفرینی اجتماعی (طرح دانش کار)، رویداد کار، مهارت و نوآوری دانشجویان دختر، کمند (توان افزایی مهارتی دختران دانشجو)، جشنواره ملی هنرهای دیجیتال، نمایشگاه توانمندی‌های دانشجویان دختر در زمینه مد، لباس و صنایع دستی، پویش دانشجویی «سیل مهربانی»، «زندگی، دست یاریگر توست»، «همکاشت»، تولید مجموعه پویانمایی، تولید بازی‌های رایانه‌ای، همایش ملی پیشگیری از مواد مخدر صنعتی، تعیین هفته فرهنگ و ابلاغیه آیین «نودانشجویان» و بسیاری فعالیت‌های مشابه».

دکتر غفاری، بیان کرد:« برگزاری دو دوره جشنواره زن و علم یادواره جایزه مریم میرزاخانی نیز در دو سال اخیر انجام شده است. تمام تلاش همکاران در صف و ستاد در کنار مساعی و تلاش‌ها و پیگیری‌های به موقع و بخردانه، حفظ آرامش و به حداقل رساندن هزینه‌های مترتب بر فعالیت‌ها و کنشگری دانشجویان بوده آن هم در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط که چندان نیاز به توضیح ندارد. تمام این فعالیت‌ها با کم‌ترین امکانات و منابع و معمولاً با روحیه جهادی و در مواردی با خواهش و تمنا از مجموعه‌های مالی درون دانشگاه و نیز استفاده بهینه از توان و سرمایه داوطلبانه همکاران و تشکل‌های دانشجویی انجام شده است. حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی، سیاسی دانشگاه نمی‌تواند تماماً در دایره سفت و سخت قوانین و آیین‌نامه‌ها بماند؛ خیلی از مسائل آن اقتضایی هستند و فضیلت زمان دارند؛ امری که حل و ساماندهی آن، نیازمند خلاقیت، ابداع، گفتگو و جسارت است؛ البته در جاهایی، متأسفانه چه بسا هزینه‌هایی را هم متوجه مسئول این حوزه نماید. از این بابت، حمایت ستاد، ضرورت دارد».



۱۳۹۹/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰
۱۳۵۳ بازدید