اخبار

همایش مجازی دستاوردهای پژوهشی کووید 19 به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۳۹۹/۱۱/۲۹

 

 

همزمان با یک ساله شدن شیوع بیماری کووید 19 در کشور، همایش مجازی دستاوردهای پژوهشی بیماری کووید 19 در استان لرستان با مشارکت محققان و پژوهشگران دانشگاهی کشور، به میزبانی مجازی دانشگاه لرستان، برگزار شد.

این همایش توسط شبکه ملی جامعه و دانشگاه برگزار شد.

متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی کشور، نتایج یافته ها و تحقیقات خود را در پنل های تخصصی همچون کنترل، پیشگیری، درمان، اپیدمیولوژی و ... به اشتراک گذاشتند.  

دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه لرستان، دکتر سیدپیمان هاشمی است.   

در این همایش مجازی که صبح چهارشنبه، 29 بهمن ماه برگزار شد محققانی همچون دکتر احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست از مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران، به تشریح وضعیت یک ساله بیماری کووید 19 (کرونا) پرداختند.

در ابتدای این همایش، دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت کشور و سپاسگزاری از زحمات شبانه روزی کادر درمان کشور، برگزاری اینگونه همایش های علمی و تخصصی را یک گام مهم در راستای تقویت نقش اثرگذار دانشگاه های کشور در کمک کردن به رفع مشکلات و چالش هایی همچون بیماری کووید 19 دانست.

دکتر عزیزی، توضیح داد:«همایش مجازی دستاوردهای پژوهشی بیماری کووید 19 در استان لرستان به همت شبکه ملی جامعه و دانشگاه و با همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان و دانشگاه لرستان برگزار شده است و پژوهشگرانی از سراسر کشور در پنل های مختلف تخصصی ذیل این همایش، نتایج تحقیقات و پژوهش های خود را که در قالب تعداد 70 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده اند، به اشتراک می گذارند».

رئیس دانشگاه لرستان افزود:«امیدوارم با ارائه تحقیقات و پژوهش های انجام شده در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، در راه پیشگیری و درمان، موفقیت های بیشتری برای نظام بهداشت و درمان کشور، به دست آید».

دکتر عزیزی، بیان کرد:«پژوهش و تحقیق، موتور محرک پیشرفت یک جامعه است و برگزاری این گونه همایش های علمی و تخصصی دقیقاً در راستای حمایت از تحقیقات و پژوهش های کاربردی است؛ پیامدهای این بیماری نیز در حوزه های مختلف متناسب با پنل های تخصصی همایش، مورد بحث و گفتگوی صاحبنظران قرار می گیرد و اینگونه فعالیت ها در راستای تقویت مفهوم دانشگاه جامعه محور است؛ دانشگاهی که بتواند در رفع مشکلات و چالش های جامعه، اثرگذار باشد».

تأکید بر تقویت تحقیقات کاربردی دانشگاهی برای موفقیت بیشتر در مقابله با کووید 19

در ادامه، دکتر محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان نیز گزارشی از وضعیت بیماری کووید 19 (استان لرستان) ارائه کرد.

دکتر نیکبخت گفت:«بیش از 1300 نفر در استان لرستان از یک سال پیش تاکنون به علت ابتلا به بیماری کرونا جانشان را از دست داده اند؛ در استان لرستان نزدیک به 65 هزار نفر از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به ویروس کووید 19 مبتلا شده اند؛ بیماری کرونا یک بیماری بسیار خطرناک است و همچنان باید مراقبت ها و پروتکل های بهداشتی به صورت جدی تداوم داشته باشند؛ هرگونه سیاستگذاری برای مقابله جدی تر با کرونا بایستی بر مبنای نتایج یافته ها و تحقیقات پژوهشی دانشگاهی صورت گیرد و برگزاری اینگونه همایش ها در این راستاست؛ هرچقدر تحقیقات علمی بیشتری در این رابطه انجام شود سیاستگذاری ها، اثرگذارتر خواهند بود؛ انجام همین تحقیقات نیز منجر به تولید محصولات ارزشمندی در زمینه مقابله با کرونا شد؛ از جمله اینکه اقدامات خوبی در سطح کشور براساس فناوری های تولید ماسک صورت گرفت؛ چند نوع واکسن ویروس کرونا نیز در مرحله آزمایش و بررسی قرار دارند که از نتایج انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی در کشور ماست؛ این گونه اقدامات نشان می دهد دانشگاه های کشور، همگان با بحران کرونا، تلاش کرده اند تحقیقات و پژوهش های خود را توسعه دهند».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان افزود:«خوشبختانه در کشور ما تحقیقات مختلف علمی در خصوص ابعاد مختلف بیماری کرونا انجام شده و در حال انجام است و اینها نقش دانشگاه را در جامعه اثرگذارتر خواهد کرد تا جامعه بتواند برپایه استفاده از تحقیقات علمی دانشگاهی در مواجهه با بحران، موفق تر عمل کند».

دکتر نیکبخت، توضیح داد:«خوشبختانه با اجرای طرح شهید سلیمانی در استان لرستان موفقیت های خوبی در بحث کنترل بیماری به دست آمد؛ این طرح باعث کاهش عمده تعداد مبتلایان، تعداد بستری ها و تعداد فوتی ها شد؛ در آذرماه با اجرای این طرح، 63 درصد در تعداد مبتلایان استان کاهش داشتیم و در دی ماه نسبت به آبان ماه،  78 درصد کاهش تعداد مبتلایان داشتیم؛ در بهمن ماه هم روند تعداد مبتلایان در استان نسبت به دی ماه از نوع کاهشی بوده است؛ این موفقیت ها با اجرای طرح شهید سلیمانی، محقق شده است اما باید پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی با جدیت بیشتری تداوم داشته باشند؛ زیرا نوع جدید و جهش یافته کرونا به همه ما هشدار می دهد که بایستی با جدیت هرچه بیشتر، مراقبت های لازم را تداوم دهیم».          

 


۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰
۲۲۰۷ بازدید