اخبار

نشست صمیمی هیئت رئیسه دانشگاه لرستان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد

۱۳۹۹/۰۷/۲۳

هیئت رئیسه دانشگاه لرستان (در رأس آن دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه)، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان و رؤسای مراکز آموزش عالی شهرستان های استان (وابسته به دانشگاه لرستان) با حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، دیدار و گفتگو کردند.

این نشست صمیمی، صبح روز چهارشنبه، 23 مهرماه در محل دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم آباد، با رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزار شد.

در ابتدای این نشست صمیمی، دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری 28 و 29 صفر، یک گزارش عملکرد کاری از فعالیت های دانشگاه لرستان در مدت چند سال اخیر، ارائه کرد.

دکتر عزیزی در گزارش عملکرد کاری، به این نکته اشاره کرد که پس از شیوع بیماری کرونا در اسفندماه 98، بلافاصله با تلاش های تیم مدیریتی دانشگاه لرستان، زیرساخت های لازم برای آموزش غیرحضوری و الکترونیکی دانشجویان فراهم شد و خوشبختانه در حال حاضر، مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه لرستان توضیح داد با کوشش های اعضای هیئت علمی دانشگاه و برنامه ریزی ها و حمایت های تیم مدیریتی دانشگاه، رتبه دانشگاه لرستان در نظام رتبه بندی معتبر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از رده بندی  50 _ 41 به  40_ 31 ارتقاء یافته است؛ همچنین اسم دانشگاه لرستان برای اولین بار در نظام رتبه بندی معتبر بین المللی تایمز، قرار گرفته است.

در زمینه رتبه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان نیز باید گفت رتبه این آزمایشگاه در بین بیش از 250 آزمایشگاه کشور، به رتبه 21 ارتقاء یافته است که همگی این شاخص ها نشاندهنده حرکت رو رشد کمی و کیفی دانشگاه لرستان در فعالیت های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی است.

رئیس دانشگاه لرستان تشریح کرد که از اقدامات مهم انجام شده ایجاد شبکه ملی جامعه و دانشگاه لرستان بوده است که دارای کارگروه های تخصصی مرتبط با ظرفیت ها و نیازهای استان لرستان است و بایستی ارتباط این شبکه با مجمع نمایندگان استان لرستان و مدیران اجرایی استان بیشتر شود تا نقش دانشگاه به عنوان یک دانشگاه جامعه محور و تقاضامحور، گسترش یابد.

وی توضیح داد که خوشبختانه از سال 93 تاکنون، سرانه فضای آموزشی و رفاهی دانشگاه لرستان از 7 مترمربع به 14 مترمربع افزایش یافته است.

دکتر خسرو عزیزی درباره این موضوع توضیح داد که دفتر ارتباط با جامعه و صنعت در دانشگاه لرستان در همین چند سال گذشته، به مدیریت ارتباط با جامعه و صنعت ارتقاء یافته است که نشاندهنده تلاش تیم مدیریتی دانشگاه لرستان برای تقویت و گسترش ارتباط بین دانشگاه و جامعه در جهت رفع مشکلات و چالش های استان است.

وی بیان کرد که افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان به 7 شرکت، ایجاد پژوهشکده زنبور عسل دانشگاه لرستان، ایجاد مرکز تحقیقات بلوط دانشگاه لرستان و ایجاد مرکز نوآوری دانشگاه لرستان، همگی در جهت افزایش نقش دانشگاه لرستان در ارائه راهکارهای علمی و کاربردی برای رفع مشکلات و چالش های استان لرستان و حمایت از ایده پردازی و نوآوری بوده است.

رئیس دانشگاه لرستان توضیح داد که فضای فعالیت دانشجویی در دانشگاه لرستان، یک فضای بانشاط، سرزنده، پویا، متعادل، به دور از حاشیه و قانونمند است.

شاهد ارتقای کمی و کیفی فعالیت های دانشگاه لرستان بوده ایم

سپس، در این نشست صمیمی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی کن کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان لرستان و سرپرست این نهاد در دانشگاه لرستان نیز یک گزارش عملکرد کاری از برخی مهم ترین فعالیت های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، بیان کرد.

دکتر حاتمی کن کبود تأکید کرد که رویکرد کاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، همواره جذب حداکثری و دفع حداقلی بوده است و این رویکرد در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

وی تشریح کرد که در دانشگاه لرستان، توانمندی و ظرفیت بالای هیئت علمی وجود دارد و بایستی بیشتر از گذشته از نقطه نظرات و دیدگاه های تخصصی اعضای محترم هیئت علمی، پژوهشگران و محققان دانشگاه لرستان برای کمک به رفع یا کاهش مشکلات و چالش های استان لرستان، استفاده شود.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان لرستان، تصریح کرد که در دانشگاه لرستان، خوشبختانه، فعالیت های کمی و کیفی به دور از هرگونه حاشیه سازی در جریان است و شاهد ارتقای فعالیت های کمی و کیفی در دانشگاه لرستان هستیم.

وی از حرکت کردن در مسیر اهداف تعیین شده در بیانیه گام دوم انقلاب، سخن گفت و تأکید کرد که فعالیت دانشگاه ها براساس تحقق اهداف مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جهت اعتلای هرچه بیشتر علمی ایران اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حاتمی کن کبود بر نقش آفرینی و اثرگذاری هرچه بیشتر دانشگاه ها در راه ارائه راهکارهای علمی و کاربردی برای رفع مشکلات به ویژه چالش های اقتصادی جامعه و تقویت ارتباط بین دانشگاه با بخش های اجرایی دولتی و خصوصی تأکید کرد.

وی توضیح داد که خوشخبتانه با تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته توسط تیم مدیریتی دانشگاه لرستان، در حال حاضر، این دانشگاه بیش از 200 دانشجوی خارجی (غیرایرانی) دارد که نشاندهنده حرکت رو به رشد دانشگاه لرستان در مسیر بین المللی شدن و تقویت دیپلماسی علمی بین المللی است.

تأکید بر تعلیم و تربیت اسلامی در دانشگاه ها و تربیت جوان مؤمن انقلابی پای کار

در این نشست صمیمی و پس از ارائه گزارش کاری توسط رئیس دانشگاه لرستان و مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، در بیاناتی بر نقش مهم دانشگاه ها در تربیت جوان مؤمن، انقلابی، پای کار، معنویت گرا، اخلاق مدار و عدالت خواه تأکید کرد.

وی توضیح داد که رسالت دانشگاه، تعلیم و تربیت اسلامی است و تعهد همراه تخصص هر دو با هم در دانشگاه ها ملاک عمل است تا دانشگاه ها بتوانند هرچه اثرگذارتر در رفع مشکلات و چالش های جامعه، نقش آفرین باشند.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، تصریح کرد از ابتدای انقلاب تاکنون، همواره، نظام سلطه و استعمارگران جهان برای حرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موانعی ایجاد کرده اند اما مهم این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، توانسته است به مرحله اقتدار فعلی در جهان برسد و شاخص های مختلف این اقتدار بایستی تقویت شوند و نقش دانشگاه ها در ارتقای شاخص های پیشرفت علمی کشور، یک نقش بسیار مهم است.

وی تشریح کرد که ایران اسلامی، دارای ظرفیت های بسیار فراوان در جنبه های گوناگون از جمله نیروی انسانی کارآمد، منابع خدادادی و سابقه تمدنی طولانی است و این مزیت ها، می طلبد که نقش دانشگاه ها در رشد و پیشرفت علمی کشور، هرچه بیشتر، گسترش یابد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد تصریح کرد نقش دانشگاه یک نقش بسیار مهم در ترویج ارزش های اسلامی، اخلاقی، انسانی و علمی در جامعه است و دانشگاه ها باید در زمینه ارائه راهکارهای علمی برای رفع مشکلات جامعه، پیشتاز و پیشگام باشند.

وی با تأکید بر تقویت ارتباط بین دانشگاه و بخش های مختلف جامعه، به عنوان مثال، اشاره کرد که در استان لرستان محلات مختلف حاشیه نشین وجود دارد که درگیر آسیب های اجتماعی مختلف هستند و در این زمینه، نظام دانشگاهی استان، بایستی راهکارهای کاربردی علمی برای کاهش اینگونه آسیب ها ارائه دهد و سازمان ها و نهادهای مسئول نیز از این راهکارها برای رفع معضلات و مشکلات جامعه، استفاده کنند.   

گفتنی است در این نشست صمیمی، هر کدام از اعضای حاضر در جلسه نیز نقطه نظرات و دیدگاه های خود را بیان کردند.



۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰
۲۳۵۴ بازدید