اخبار

دکتر محمد جعفری در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا لرستان: تجارت، بانکداری الکترونیکی و آموزش مجازی در دوران پساکرونا رونق می گیرند

۱۳۹۹/۰۴/۲۴

 


دکتر محمد جعفری، معاون پشتیبانی و توسعه دانشگاه لرستان و عضو هیئت علمی این دانشگاه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا لرستان، گفت: «با وجود تضعیف برخی مشاغل از زمان شیوع کرونا، اما حوزه هایی همچون تجارت و بانکداری الکترونیکی در این برهه و دوران پساکرونا، رونق یافته اند».

وی افزود: «در ایران قبل از کرونا تا حدودی مشاغل نیمه مدرن و نیمه سنتی داشتیم که بخشی از این فعالیت ها دیگر در آینده وجود نخواهد داشت و فعالیت های جدید نیز با استفاده از علم و فناوری روز پیش خواهند رفت».

دکترای اقتصاد، ادامه داد: فعالیت هایی همانند تجارت الکترونیک و آموزش الکترونیک را نمی توان جزیره ای انجام داد و وابستگی آنها به بیرون از مرزها به شدت زیاد است و افراد می توانند در خانه خود یک کار اقتصادی انجام دهند؛ البته بانکداری الکترونیک نیز رونق خواهد گرفت».

وی تصریح کرد: «اگر در آینده واکسن کرونا هم کشف شود به هر حال رویارویی مجدد با پدیده هایی مثل این ویروس در آینده، دور از انتظار نخواهد بود؛ بنابراین ممکن است مشکلات دیگری ایجاد شود؛ در چنین شرایطی می بایست تجارت الکترونیک را تقویت کرد و توسعه داد».

دکتر محمد جعفری گفت: «در ایران در برخی جاها برای انجام یک کار باید به چندین اداره مراجعه کنیم در حالی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، سالها قبل از کرونا، این مسائل رفع شده است و بسیاری از خدمات به صورت غیرحضوری است».

دکتر جعفری افزود: «بخشی از فساد کشور به دلیل مراودات حضوری در ادارات است؛ وقتی در خانه می توان خدمات گرفت ضرورت ندارد به ادارات مراجعه کرد».

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان در خصوص تأثیر و تغییرات شیوع کرونا گفت: «همه گیری کرونا تغییرات بسیاری در جهان، کشور و لرستان ایجاد کرده است و برخی مشاغل به طور جدی آسیب دیدند که از جمله می توان به کسب و کارهایی که درآمد آنها حاصل از بازار است اشاره کرد».

وی ادامه داد: «آمار رسمی در خصوص کارگران بیکار شده لرستان به دلیل کرونا بیش از ۹ هزار نفر است».

دکتر جعفری تصریح کرد: «هرچه اقتصاد به بخش خصوصی وابسته تر باشد آسیب ناشی از شیوع کرونا، جدی تر است و در کشورهای توسعه یافته که سیستم پرداخت حقوقی به ازای واحد کار صورت می گیرد آسیب، جدی بوده و در سیستم پرداخت کارمزدی تعداد بیکاران افزایش یافته است».

 

وی ادامه داد:« تعداد ۴۰ میلیون نفر در آمریکا برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند و بر اساس اطلاعات داده شده حدود ۱۰ درصد جمعیت این کشور بیکار شده اند که با احتساب بازنشستگان، دانش آموزان و دانشجویان می توان گفت بیش از ۵۰ درصد جمعیت آمریکا، بیکاری ناشی از کرونا دارند».

دکترای اقتصاد تشریح کرد: «در کشور ما نیز استان هایی که بخش خصوصی فعال تری دارند آسیب بیشتری از شیوع کرونا دیده اند؛ چرا که کارمندان به هر شکل ممکن حقوق خود را دریافت می کنند اما با توجه به اینکه کرونا تغییرات بسیاری در اقتصاد بخش خصوصی ایجاد کرده این کسب و کارها در کوتاه مدت امکان بازگشت به روند قبل را ندارند و برخی نیز شاید هرگز نتوانند دوباره به محیط اشتغال بازگردند».

وی گفت: «در شرایط عادی، مقوله آموزش مجازی تا ۱۰ سال دیگر به این شکل انجام نمی شد اما با شیوع کرونا، اجرایی شده و بعید است دیگر از سیستم آموزشی حذف شود به نحوی که شاید در آینده برخی از دروس فقط به صورت مجازی تدریس شوند».

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه در عین اینکه برخی مشاغل از کرونا آسیب دید اما مشاغلی هم ایجاد شده اند ، اظهار داشت: «کرونا را باید یک تهدید جهانی بدانیم اما باید از آن، فرصت ایجاد کنیم یعنی تهدید به فرصت تبدیل شود؛ همانند کشور چین که در ابتدای شیوع کرونا، زیان داد اما در کوتاه مدت با صادرات ماسک و تجهیزات بهداشتی پزشکی سود کرد؛ البته هرچه بخش خصوصی قوی تر باشد فرصت های بهتری از این تهدید ایجاد خواهد شد».

وی توضیح داد: «روند اقتصادی همانند یک جریان آب بوده و همان طور که آب، مسیر خود را پیدا می کند بازار هم همین گونه است؛ سیستم عرضه و تقاضا مثل رودخانه است که دولت نباید در این جریان دخالت کند بلکه بایستی فقط سیاستگذاری نماید تا بازار، راه خودش را بیابد و به یک تعادل در شرایط جدید برسد».

دکتر جعفری ادامه داد: «البته بخش خصوصی ما قوی نیست و بخش دولتی، قدرت بیشتری در اقتصاد ما دارد  و باید به ظرفیت های بخش خصوصی و هموار کردن زیرساخت ها برای این بخش، توجه بیشتری شود».

منبع: خبرگزاری ایرنا لرستان، 23 تیرماه 99.




۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰
۲۳۰۸ بازدید