اخبار

دیدار و گفت‌وگوی اعضای شورای دانشگاه لرستان با رئیس و مسئولان دادگستری استان به مناسبت هفته قوه قضاییه

۱۳۹۹/۰۴/۰۵


اعضای شورای دانشگاه لرستان به مناسبت هفته قوه قضاییه با رئیس کل دادگستری لرستان و مسئولان قضایی استان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار و گفت‌وگو که صبح پنجشنبه، 5 تیرماه در محل سالن جلسات دادگستری استان لرستان (خرم‌آباد) برگزار شد، ابتدا، دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان در سخنانی، ضمن تبریک فرارسیدن هفته قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه به ویژه شهید آیت‌اله بهشتی، گفت:«همکاری بین دانشگاه لرستان و دادگستری استان در راستای اثرگذاری دانشگاه در رفع مشکلات و چالش‌های استان بایستی بیشتر شود».

دکتر عزیزی افزود:«دانشگاه لرستان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلفی در بخش هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند به رفع مشکلات استان، کمک نماید».

رئیس دانشگاه لرستان بیان کرد:«برای مثال، در رشته‌های تحصیلی همچون حقوق، علوم تربیتی و روانشناسی، همکاری بین دادگستری استان و دانشگاه لرستان در جهت مشارکت هرچه بیشتر دانشگاهیان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد و... بایستی گسترش یابد».

دکتر عزیزی تصریح کرد:«رویکرد تیم مدیریتی دانشگاه لرستان، ارتقای شاخص‌ها ذیل مفهوم دانشگاه جامعه‌محور است و دانشگاه جامعه‌محور دانشگاهی است که هرچه بیشتر، مسئله‌محور بوده و اثرگذاری بیشتری در رفع مشکلات و چالش‌های استانی داشته باشد».

وی اظهار داشت:«تلاش ما این بوده است که همکاري‌های مشترک علمی، تحقیقاتی و پژوهشی بین دانشگاه لرستان و بخش‌های مختلف جامعه از جمله دستگاه‌های اجرایی، قوه قضاییه و بخش خصوصی استان با هدف کمک هرچه بهتر و بیشتر برای رفع مشکلات استان، افزایش یابد».

رئیس دانشگاه لرستان، تصریح کرد:«از هرگونه همکاری‌های مختلف بین دانشگاه لرستان و دادگستری استان استقبال می‌کنیم».

دکتر خسرو عزیزی، بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی جهت گسترش همکاری‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی بین دانشگاه لرستان و دادگستری استان، تأکید کرد.


  مطالبه‌گری دانشجو و دانشگاه در مسیر تحول‌آفرینی است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی قدرتی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان نیز در این دیدار، گفت:«مطالبه‌گری از ویژگی‌های بارز دانشجو و جامعه دانشگاهی است و مطالبه‌گری به معنی مچ‌گیری نیست بلکه به معنی ارائه راهکارهای دلسوزانه در جهت رفع مشکلات جامعه است».

حجت‌الاسلام و المسلمین قدرتی، افزود:«مطالبه‌گری در جامعه دانشگاهی باعث می‌شود دانشگاه یک دانشگاه جامعه‌ساز باشد؛ انتظار از جامعه دانشگاهی این است که هم تحول‌خواه و هم تحول‌آفرین باشد».

وی تشریح کرد:«مطالبه مهم از قوه قضاییه مطالبه عدل و عدالت در جامعه است که خوشبختانه تاکنون هم در این مسیر، موفق بوده است اما توقعات و انتظارات مردم، انجام اقدامات بیشتر  در این زمینه است».

 

دانشگاه محل کسب علم همراه با معنویت و اخلاق است.

دکتر محمد رزم، رئیس کل دادگستری استان لرستان در این دیدار، ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه به ویژه شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، شهید حجت‌الاسلام و المسلمین سیدفخرالدین رحیمی و شهید محمدحسین صادقی از شهدای حادثه انفجار حزب جمهوری اسلامی، گفت:«دانشگاه محل کسب علم همراه با معنویت، اخلاق و انسان‌سازی است».

دکتر رزم، نقشه راه دانشگاه‌ها را تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد:«فعالیت‌های دانشگاه‌ها بایستی در جهت اجرا و عملیاتی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره کارکرد دانشگاه در جامعه اسلامی باشد».

رئیس کل دادگستری استان لرستان، افزود:«این موضوع نیز اهمیت دارد که تلاش شود رشته‌های تحصیلی مختلف در دانشگاه‌ها متناسب با نیازهای بازار کار جامعه ایجاد شود تا اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزایش یابد».

دکتر رزم گفت:«دانشگاه‌ها محل مطالبه‌گری، تحول و آرمان‌خواهی هستند اما دانشگاه‌ها نباید سیاست‌زده شوند و همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند سیاست زدگی یک آسیب است ولی دانشجو باید بینش، نشاط و شناخت سیاسی داشته و مطالبه‌گر باشد».

وی تصریح کرد:«در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و جامعه اسلامی، دانشگاه، فقط رسالت آموزش علم ندارد بلکه علاوه بر این وظیفه، بایستی در ترویج آموز‌ه‌های معنوی و دینی نیز نقش ایفاء نماید تا ارزش‌های دینی و اخلاقی نیز در جامعه تقویت شوند».

رئیس کل دادگستری استان لرستان، بیان کرد:«همانگونه که حضرت امام خمینی (ره) فرموده‌اند دانشگاه کارخانه انسان‌سازی است؛ یعنی باید نیروی متعهد و متخصص برای جامعه اسلامی تربیت کند و براساس رهنمود‌های مقام معظم رهبری تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص می‌تواند باعث تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی در جامعه اسلامی به سوی پیشرفت همه‌جانبه شود».

دکتر محمد رزم، توضیح داد:«علم‌آموزی در تعالیم دینی ما یک جایگاه والا و بسیار مهم دارد و این نشان می‌دهد دین اسلام، اهمیت ویژه‌ای برای کسب علم و دانش قائل است».

دکتر رزم افزود:«دانشگاه در نظام مقدس جمهوری اسلامی، یک دانشگاه انسان‌ساز است و این موضوع، جایگاه والای نهاد دانشگاه در نظام اسلامی را نشان می‌دهد».

رئیس کل دادگستری استان لرستان از بسط و توسعه همکاری‌ بین دانشگاه لرستان و دادگستری کل استان استقبال کرد و گفت:« تشکیل کمیته‌های تخصصی با حضور متخصصان دانشگاهی و کارشناسان دادگستری با رویکرد تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی می‌تواند در موضوعات حقوقی یا آسیب‌های اجتماعی، به رفع مشکلات این حوزه کمک نماید».

گفتنی است در این دیدار و گفت‌وگو، معاونان رئیس دانشگاه لرستان، معاونان رئیس کل دادگستری استان لرستان، دادستان مرکز استان، رؤسای دانشکده‌های دانشگاه لرستان و مدیران اجرایی دانشگاه، نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

همچنین مقرر شد با انعقاد تفاهم‌نامه معاونت‌های منابع انسانی، اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان و دانشگاه لرستان نسبت به ارائه آموزش‌های همگانی، پذیرش دانشجویان رشته حقوق برای کارآموزی و کارورزی و نیز انجام پژوهش و تحقیقات و به اشتراک گذاشتن امکانات یکدیگر، همکاری‌های مشترک صورت گیرد.




۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰
۳۰۴۹ بازدید