اخبار

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم: دانشگاه لرستان در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی متحول شده است

۱۳۹۸/۱۱/۲۱

 

دکتر عبدالحمید علیزاده، مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه ای با حضور رئیس و معاونان دانشگاه لرستان، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام دهه مبارک فجر، گفت:«امروز، سه شنبه، زمین چمن مصنوعی سایت مرکزی دانشگاه لرستان افتتاح شد و در سالهای 97 و 98 نزدیک به 50 زمین چمن مصنوعی و فضاهای باز ورزشی برای دانشگاههای کشور، طراحی شده اند».

دکتر علیزاده، تشریح کرد:«یک پدیده و تحول بزرگ در دانشگاه لرستان در بخش افزایش تعداد دانشجویان غیرایرانی صورت گرفته است؛ دانشگاههای لرستان، کردستان و ایلام در زمینه پذیرش دانشجوی خارجی و غیرایرانی، اقدامات مهم و منظمی انجام داده اند و این یک تحول و ریل گذاری اثربخش است».

دکتر علیزاده، تصریح کرد:«اینگونه دستاوردها را که می بینم نشانه وجود هم افزایی در مجموعه مدیریتی دانشگاه لرستان و یک مدیریت هماهنگ و برادرانه است».

وی، بیان کرد:« ما در سال 92 در کشور تعداد 12 مجموعه دانشگاهی داشتیم که پذیرش دانشجوی خارجی داشتند در حالی که الان اگر بخواهیم مجموعه های دانشگاهی زیرنظر وزارت علوم را حساب کنیم براساس برنامه ریزی انجام شده، در اسفندماه امسال، تعداد 50 مجموعه دانشگاهی در سطح کشور به پذیرش و تربیت دانشجوی خارجی اقدام می کنند».

دکتر علیزاده، افزود:«حرکت به گونه ای بوده است که جایگاه علمی کشور ارتقاء یافته است؛ کشور ما الان دارای رتبه 15 یا 16 در تولید علم در سطح جهان است؛ ایران روند رشد علمی داشته است؛ برای مثال، در بحث فناوری نانو، رتبه ششم در جهان را داریم؛ اینها نشان میدهد نظام جمهوری اسلامی در یک حرکت عقلانی، هوشمندانه و علمی، در حال طی کردن مسیر صعودی علم، دانش و بین المللی سازی آموزش عالی است».

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد:«این مایه خوشحالی است که در دانشگاههایی همچون دانشگاه لرستان، سند راهبردی و شورای راهبردی برای ارتقای کیفیت آموزشی دانشجویان غیرایرانی تشکیل شده است».

دکتر علیزاده، تصریح کرد:«دانشگاه نسل چهارم، دانشگاهی است که بین المللی باشد و از هر نظر، مرجعیت اجتماعی داشته باشد».

وی پیشنهاد داد دانشگاه لرستان، پایلوت اجرای یک طرح فرهنگی برای دانشجویان غیرایرانی منطقه پنج دانشگاههای کشور باشد و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان و گروه همکاریهای بین المللی علمی دانشگاه لرستان، طرحها و برنامه های فرهنگی ویژه دانشجویان خارجی و غیرایرانی، اجرا شوند.

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قول مساعد داد تلاش و پیگیری خواهد کرد اداره امور کنسولی ویژه ارائه خدمات به دانشجویان غیرایرانی در مرکز استان لرستان، راه اندازی شود.

پیش نویس سند راهبردی دانشگاه لرستان در حوزه دیپلماسی علمی، تهیه شده است

در این جلسه، دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان، گفت:«در سال 93 در دانشگاه لرستان، هیچگونه دانشجوی خارجی نداشتیم در حالی که الان و با شروع نیم سال دوم تحصیلی امسال، بیش از 150 دانشجوی خارجی در دانشگاه لرستان، خواهیم داشت».

دکتر عزیزی، تصریح کرد:«تلاش تیم مدیریتی دانشگاه لرستان آن است که دیپلماسی علمی بین المللی تقویت شود و در این راستا، پیش نویس سند راهبردی دانشگاه در حوزه فعالیتهای بین الملل، تهیه شده است تا در نهایت، پس از تبادل نظرات کارشناسی، به تصویب نهایی برسد».

رئیس دانشگاه لرستان، بیان کرد:«نگاه همه بخشهای مدیریتی دانشگاه لرستان، این است که هر دانشجوی غیرایرانی که در دانشگاه لرستان مشغول به تحصیل است نقش یک سفیر را در معرفی توانمندیهای دانشگاه لرستان، ایفاء نماید».

دانشگاه لرستان در مسیر بین المللی شدن است

 

در این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی کن کبود، مدیر گروه همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه لرستان، گفت:«در راستای ارتقای فعالیتهای علمی بین المللی دانشگاه لرستان، بخشهای عربی و انگلیسی سایت دانشگاه لرستان راه اندازی شده اند و به زودی بخش زبان فرانسوی سایت دانشگاه لرستان نیز راه اندازی می شود».

دکتر حاتمی کن کبود، تشریح کرد:«علاوه بر کشورهای منطقه خاورمیانه، دنبال گسترش همکاریهای علمی و پذیرش دانشجو از کشورهای آفریقایی هم هستیم؛ رویکرد ما ارتقای شاخصهای بین المللی دانشگاه لرستان و تقویت همکاریهای مشترک با دانشگاههای سایر کشورهاست».

 وی، ادامه داد:«باید تلاش کنیم زیرساختهای دانشگاه در راستای بین المللی شدن، تقویت شوند؛ بحث تقویت نشاط دانشجویی و تقویت برنامه های فرهنگی برای دانشجویان غیرایرانی را هم دنبال می کنیم تا اینگونه برنامه ها هم بیشتر شوند».

دکتر حاتمی کن کبود، توضیح داد:«سند راهبردی بخش بین الملل دانشگاه لرستان که در حال تهیه است به عنوان یک نقشه راه و یک سند بالادستی برای فعالیت های بین المللی دانشگاه لرستان، چراغ راه حرکت در این مسیر خواهد بود».



 


۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰
۱۷۳۷ بازدید