اخبار

چهره ماندگار روانشناسی ایران، مهمان دانشگاه لرستان

۱۳۹۸/۱۰/۱۵


این روزها، دکتر غلامعلی افروز، استاد ممتاز روانشناسی دانشگاه تهران و چهره ماندگار روانشناسی کشور، مهمان دانشگاه لرستان است.

مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه لرستان که مدیریت آنرا دکتر کوروش امرایی، عهده دار است میزبان اصلی دکتر افروز است.

رویکرد تیم مدیریتی دانشگاه لرستان، تقویت ارتباطات بین دانشگاهی و استفاده هرچه بیشتر از تجربیات نخبگان علمی و چهره های ماندگار کشور است.  

دکتر غلامعلی افروز، مؤلف بیش از 50 عنوان کتاب و بیش از 400 مقاله علمی، پژوهشی است.

دکتر افروز، شنبه، 14 دی ماه، در نشست (کارگاه) هم اندیشی و معرفت افزایی ائمه جماعات دانشگاههای استان لرستان و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان که به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد، حضور یافت و سخنرانی کرد.

دکتر افروز در آذرماه 1329 در تهران متولد شد. مهرماه ۱۳۴۸ وارد دانشگاه تهران شد؛ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته روان‌شناسی آغاز نمود و در بهمن ماه ۱۳۵۱ با کسب رتبه اول در این رشته فارغ‌التحصیل شد.

سپس، دوره کارشناسی ارشد و دکترای رشته روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی را در دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا (MSU)  با کسب رتبه ممتاز به پایان رساند و به‌عنوان نخستین فارغ‌التحصیل ایرانی در این رشته، موفق به اخذ درجه دکترا شد.

وی در خردادماه ۱۳۵۷ به کشور بازگشت و همکاری خود را با دانشگاه تهران آغاز نمود.

دکتر افروز در سال ۱۳۶۴ به مرتبه دانشیاری و در سال ۱۳۷۱ به مرتبه «استاد تمام» دانشگاه تهران، ارتقاء یافت.

در سال ۱۳۷۳ به‌عنوان استاد نمونه دانشگاه‌های کشور معرفی شده و در سال ۱۳۷۴ نیز به لحاظ تلاش در تهیه هوش‌آزمای تهران ـ ‌استنفرد ـ بینه (T.B.S) (به اتفاق آقای دکتر هومن، برنده جایزه جشنواره بین‌المللی خوارزمی شد.

دکتر افروز، در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان چهره ماندگار روان‌شناسی ایران برگزیده شد.

دکتر افروز هم‌چنین در سال ۲۰۰۷ میلادی به‌خاطر فعالیت‌های گسترده پژوهشی در قلمرو کودکان استثنایی (سندرم داون) جایزه ویژه سازمان بهداشت جهانی (WHO) را دریافت نمود.

وی در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان اولین استاد ممتاز دانشگاه تهران برگزیده شد.

تاکنون بیش از 50 عنوان کتاب از دکتر افروز منتشر شده و چندین عنوان از کتاب‌های وی نیز به زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو در کشورهای مختلف انتشار یافته است.

وی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون در حدود ۱۰۰۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی، حضور فعال و اثربخش داشته است.

دکتر افروز در ده‌ها کنفرانس بین‌المللی با سخنرانی و ارائه مقاله حضور فعال داشته و در چندین انجمن علمی در سطوح ملی و بین‌المللی عضویت دارد.

وی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های مختلفی از جمله ریاست سازمان ملی استعدادهای درخشان، قائم مقامی وزیر آموزش و پرورش در سازمان مرکزی اولیاء و مربیان، ‌مؤسس و اولین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و ریاست دانشگاه تهران را عهده‌دار بوده است.

همچنین برای دو دوره چهارساله، ریاست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران را عهده‌دار شده است.

در حال حاضر دکتر افروز علاوه بر فعالیتهای مستمر دانشگاهی رئیس اندیشکده خانواده در مرکز الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت بوده و ریاست کرسی نظریه پردازی علوم رفتاری شورای انقلاب فرهنگی را نیز بر عهده دارد.

در زمستان ۱۳۹۳، دکتر غلامعلی افروز، به عنوان پژوهشگر برتر شانزدهمین جشنواره ابن سینا شناخته شد.

وی دارای کرسی نوآوری موفق (با احراز امتیاز ۹۵ از ۱۰۰) در حوزه تعلیم و تربیت با رویکرد «تحول در نظام آموزش متوسطه ایران» است.  

دکتر افروز، اولین رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بوده است.  

ریاست دانشکده روانشسی و علوم تربیتی بیش از ۱۵ سال و ریاست اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی _ ایرانی، از دیگر تجربه های مدیریتی وی است.

دکتر افروز، همچنین، کانون دانش آموختگان و دانش پژوهان کودکان استثنایی کشور را در سال ۱۳۹۳ تأسیس کرد.



 


۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰
۱۹۴۴ بازدید