اخبار

اثربخش ترین راهکار پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، هماهنگی نظام تربیتی معلم و خانواده است

۱۳۹۸/۱۰/۱۵

 

چهره ماندگار روانشناسی ایران، گفت:«اثربخش ترین راهکار پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، انسجام و هماهنگی نظام تربیتی معلم و خانواده است».

دکتر غلامعلی افروز، چهره ماندگار روانشناسی ایران و استاد ممتاز روانشناسی دانشگاه تهران، در کارگاه مقابله با آسیبهای اجتماعی که در سالن شهید سیدسعید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت:«بهترین راهکار پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، هماهنگ بودن و انسجام نظام تربیتی معلم {آموزش و پرورش} و خانواده است».

دکتر افروز در این کارگاه آموزشی که روز یکشنبه، 15 دی ماه، با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی قدرتی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، دکتر حجت اله یونسی، معاون دانشجویی دانشگاه لرستان و دکتر کوروش امرایی، مدیر مرکز بهداشت و مشاوره دانشجویی دانشگاه لرستان برگزار شد، تشریح کرد:«اگر تعارض در نظام تربیتی بین معلم و خانواده ایجاد شود آنگاه دانش آموز در وضعیت تعارض روانی قرار میگیرد و طبیعی است وقتی چنین شد خطرات آسیبهای اجتماعی هم در جامعه بیشتر می شود؛ هم معلم و هم پدر و مادران باید نزد فرزندان و دانش آموزان محبوب باشند؛ در محیط خانواده باید فضای محبوبیت، نشاط معنوی و آرامش روانی وجود داشته باشد؛ اگر اینها وجود نداشته باشند احساس گریز از خانه (خانه گریزی) شکل میگیرد که خودش، میتواند ریشه های بزه کاری و آسیبهای اجتماعی باشد؛ ریشه های بزه کاری، لزوماً فقر نیست؛ فقر میتواند زمینه ساز باشد؛ اما مهم ترین موضوع این است که نباید در کانون خانواده، احساس خانه گریزی نزد فرزندان شکل بگیرد؛ اگر این احساس شکل گرفت ریشه بسیاری از آسیبهای اجتماعی خواهد شد».  

رئیس پیشین سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، توضیح داد:«در هر مقطع تحصیلی باید یک معلم _ مشاور وجود داشته باشد تا تربیت دانش آموزان در محیط مدرسه، به ویژه با تأکید بر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، به صورت اثرگذار صورت گیرد؛ فراموش نکنیم مهم ترین نظام تربیتی فرزندان ما برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، نظام آموزش و پرورش است».

مؤلف بیش از 50 عنوان کتاب و نویسنده بیش از 400 مقاله علمی، پژوهشی، در بخش دیگری از سخنانش، بر این نکته تأکید کرد که محتوای کتابهای درسی، باید کاربردی، مهارتی و خلاق پرور باشند که متناسب با محیط جامعه ای که دانش آموز در آن زندگی می کند مهارتها را به وی بیاموزند.

شهید سپهبد سلیمانی، مقام عرشی محبوبیت داشت

دکتر غلامعلی افروز، در بخش دیگری از سخنانش، یاد و خاطره سردار رشید و افتخارآفرین سپاه اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت.

چهره ماندگار روانشناسی ایران، درباره شخصیت شهید سرافراز، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت:«شهادت ایشان برکات زیادی را برای انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی به همراه خواهد داشت».

استاد ممتاز روانشناسی کشور، تصریح کرد:«بی تردید، محبوب ترین فرمانده نظامی دنیا از قرنها پیش تاکنون، شهید سپهبد سلیمانی بود».

دکتر افروز، توضیح داد:«شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، دارای مقام عرشی محبوبیت بود».

گفتنی است این کارگاه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان و مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان برگزار شد.   



 


۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰
۱۸۳۱ بازدید