اخبار

تقویت همکاری دانشگاه لرستان و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان در راستای اجرای طرح یاریگران زندگی و پیشگیری از اعتیاد

۱۳۹۸/۱۰/۱۰

 

جلسه مشترک دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان (محمود آشناگر) و مسئولان دانشگاه لرستان با موضوع بررسی اولویت بندی طرحهای پژوهشی در راستای مبارزه با آسیبهای اجتماعی (با تأکید بر موضوع پیشگیری از اعتیاد) و طرح یاریگران زندگی، برگزار شد.

در این جلسه که روز سه شنبه، 10 دی ماه در محل حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد، در ابتدا، دکتر حجت اله یونسی، معاون دانشجویی دانشگاه لرستان توضیح داد: «گروه روانشناسی دانشگاه لرستان، این آمادگی کامل را دارد که همکاریهای مشترک خود را با سایر ادارات و دستگاههای اجرایی در راستای مبارزه با آسیبهای اجتماعی به ویژه پیشگیری از اعتیاد، گسترش دهد».

دکتر یونسی، تصریح کرد:«تقاضای ما این است که بیش از پیش، از توانمندیهای علمی اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه لرستان در اینگونه مباحث، استفاده شود».

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان، افزود:«باید تلاش کنیم همکاریهای مشترک علمی بین دانشگاه لرستان و سایر دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی استان، افزایش یابد».

دکتر یونسی، توضیح داد:«اعتیاد یک بلای خانمان سوز است و همه باید تلاش کنیم با همکاری همدیگر با این بلای خانمان سوز مبارزه کنیم؛ حلقه مفقوده این بحث، پیشگیری از اعتیاد است و پیشگیری از اعتیاد، مهم تر از درمان اعتیاد است و در این راستا باید اقدامات لازم را با همکاریهای فرابخشی، گسترش دهیم».

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان اظهار امیدواری کرد هم افزایی بین دانشگاه و دستگاههای اجرایی به ویژه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان در جهت تقویت مباحث پیشگیری از اعتیاد، افزایش یابد.

دکتر یونسی، افزود:«اقدامات آموزشی و آگاهی بخشی خوبی از طرف کانون همیاران مشاوره دانشجویی دانشگاه لرستان انجام شده است؛ اما ما این آمادگی را هم داریم که در اجرای هرچه بهتر طرح یاریگران زندگی هم همکاریهای لازم را داشته باشیم».

تأکید بر تقویت همکاریهای مشترک برای پیشگیری از اعتیاد

در ادامه جلسه، دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان در سخنانی، گفت:«دانشگاه لرستان این آمادگی کامل را دارد در قالب مدیریت ارتباط با جامعه و کارآفرینی که تعامل و همکاری بین دانشگاه و دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی را ایجاد و تقویت کند تا از پتانسیلهای اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان در جهت رفع چالشهای جامعه استفاده شود و از طرف دیگر، اعضای هیئت علمی نیز در قالب کارهای عملیاتی، تجربیات خود را به دانشجویان منتقل نمایند».

دکتر عزیزی، افزود:«باید اعتمادسازی بین دانشگاه و سایر بخشهای جامعه را در جهت رفع مشکلات و چالشها، تقویت کرد و خوشبختانه ظرفیتهای علمی دانشگاه لرستان در این زمینه، ظرفیتهایی بالاست».

رئیس دانشگاه لرستان افزود:«سرمایه علمی کشور، محققان، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاهها هستند و باید از این سرمایه های بزرگ و توانمند علمی در جهت رفع مشکلات و چالشهای جامعه استفاده شود».

دکتر خسرو عزیزی، ضمن تشکر از محمود آشناگر، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان به خاطر تلاش در جهت برگزاری چنین جلسات مشترکی، اظهار امیدواری کرد همکاریهای علمی بین دانشگاه لرستان و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در جهت تقویت مباحث پیشگیری از اعتیاد، گسترش یابد.

یکی از بالاترین امر به معروفها و نهی از منکرها، اجتناب از مواد مخدر است

در ادامه، محمود آشناگر، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان، در این جلسه گفت:«به نظر بنده، در حال حاضر و در کشور ما، یکی از بالاترین مُنکِرها، مواد مخدر است و یکی از بالاترین امر به معروفها و نهی از منکرها، اجتناب از موادمخدر است».  

آشناگر، تشریح کرد:«در حال حاضر و در سطح کشور، نزدیک به 2 میلیون و 800 نفر از جمعیت 15 تا 64 سال کشور (معادل پنج و چهار دهم درصد)، متبلا به سوءمصرف مواد مخدر هستند؛ در کشور ما، اعتیاد به مواد مخدر، عامل 65 درصد از همسرآزاری ها، 55 درصد از طلاقهای کشور، 30 درصد از کودک آزاری ها، 25 درصد از قتلهای عمد، 23 درصد از نزاعها و خشونتها و 20 درصد از جرائم منکراتی و منافی عفت کشور است؛ در مجموع، 70 درصد از جمعیت زندانیان کشور، به صورت مستقیم و غیرمستقیم به علتهای ناشی از مشکلات موادمخدر، در زندانها هستند؛ نزدیک به 90 درصد از جمعیت زنان زندانی کشور، به دلیل جرائم ناشی از مواد مخدر در زندانها هستند؛ بیشترین میزان ابتلا به ویروس ایدز در کشور، از طریق اعتیاد تزریقی است».

وی بیان کرد:«اعتیاد یک بلای خانمان سوز است که همه اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان را تهدید می کند؛ در مدت 40 سال گذشته، 3800 نفر در راه مبارزه با مواد مخدر در کشور ما، شهید و تعداد 12 هزار نفر مجروح و جانباز شده اند؛ به رغم این همه تلاش و کارهای خوبی هم که انجام شده است متأسفانه مواد مخدر در حال گسترش است و سن ابتلا به مواد مخدر هم در حال کاهش است».

محمود آشناگر، تصریح کرد:«رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، اجتماعی کردن بحث مبارزه با مواد مخدر در سطح جامعه است که در این راستا، طرح یاریگران زندگی از ابتدای امسال در حال اجرا شدن است؛ نهادینه شدن فرهنگ انزجار از مواد مخدر در جامعه از اهداف این طرح است؛ همه افراد جامعه باید حساسیتهای لازم را درباره مواد مخدر داشته باشند».

وی اظهار داشت:«در بحث پیشگیری، فعالیتهای آگاهی بخشی براساس طرح یاریگران زندگی، باید در سطوح خانواده و مراکز آموزشی و دانشگاهی تقویت شوند؛ زیرا جامعه دانشجویان نیز از جمله اقشاری هستند که در معرض آسیب و خطر قرار دارند».

محمود آشناگر، خواستار مشارکت هرچه بیشتر دانشجویان در قالب انواع تشکلهای دانشجویی، در جهت اجرای هرچه بهتر طرح یاریگران زندگی و مباحث آموزشی و آگاهی بخشی مرتبط با پیشگیری از اعتیاد شد.

دکتر امرایی:مبارزه اساسی با مواد مخدر، نیازمند نگاه کارشناسی و برنامه ریزی بلندمدت است    

در این جلسه، دکتر کوروش امرایی، مدیر مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه لرستان، گفت:«قشر جوان و دانشجوی جامعه، نیازمند یک نگاه و اقدامات ویژه کارشناسی برای مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر مباحث پیشگیری است».

دکتر امرایی افزود:«دانشگاه لرستان در مجموع، نزدیک به 9 هزار دانشجو دارد و این جمعیت بالای دانشجویی، گویای حساسیت جمعیت مخاطب است که اهمیت برنامه ریزی کارشناسی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی را نشان می دهد».

وی بیان کرد:«اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یک رویکرد کاملاً مثبت است و توقع داریم همکاری بین دانشگاه لرستان و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان در جهت پیشگیری از اعتیاد، گسترش یابد».

دکتر امرایی، ادامه داد:«خوشبختانه برنامه های متنوعی در زمینه آموزش و پیشگیری از اعتیاد برای دانشجویان دانشگاه لرستان اجرا شده است؛ ولی همکاریهای بین بخشی را در جهت هرچه اثرگذارتربودن اقدامات انجام شده، بایستی تقویت کرد».

گفتنی است در این جلسه، سایر اعضا از جمله اعضای هیئت علمی حاضر در جلسه، دیدگاهها و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.




۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰
۱۵۷۴ بازدید