اخبار

گفتگو با دکتر مجید خالداری/ موفقیت در تولید و پرورش گوسفند دارای حداقل چربی و حداکثر سرعت رشد

۱۳۹۸/۰۷/۱۱

 

دکتر مجید خالداری، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه لرستان، گفت:«براساس دانش ژنتیک، توانسته‌ایم لاین تولید و پرورش گوسفند با حداقل چربی و حداکثر سرعت رشد را در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان ایجاد کنیم».

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، تشریح کرد:«همچنین با تلاشهای صورت گرفته، ساختمان ویژه پرورش مرغ بومی ایجاد شده است که هم جنبه تولیدی خواهد داشت و هم در بحث تحقیقات و پژوهش، مورد استفاده قرار می‌گیرد».

دکتر خالداری، افزود:«خوشبختانه با پیگیریهای تیم مدیریتی دانشگاه لرستان، اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است».

وی تصریح کرد:«تحقق کامل اقتصاد مقاومتی به معنی استفاده هرچه بیشتر و علمی‌تر از ظرفیتها و پتانسیلهای داخل کشور است».

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، تصریح کرد:«مجموعه دامپروری دانشکده کشاورزی که شامل پرورش گاو و گوسفند و همچنین پرورش مرغ تخم‌گذار می‌شود نیز براساس دانش ژنتیک برای تولیدات دامی و همچنین برای کارکردهای آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی استفاده می‌شود».

دکتر خالداری، توضیح داد:«تلاش ما این است که سرعت رشد گونه‌های بومی را ارتقا بدهیم».

وی ادامه داد:«ساختمان و همچنین دو هکتار زمین برای پرورش مرغ بومی اختصاص یافته است و ظرفیت مدنظر برای این منظور، پنج هزار قطعه مرغ است».

او بیان کرد:«برنامه‌ریزیهای در جهت تولیدات ارگانیکی مختلف از جمله در حوزه‌های تولید شیر و تخم مرغ است».

دکتر مجید خالداری، تشریح کرد:«در این مجموعه تولیدی، تحقیقاتی و پژوهشی، تعداد 18 رأس گاو و گوساله هُلِشتاین و نیز تعداد 200 رأس میش مولد (مادر) نگه‌داری می‌شود که علاوه بر تولیدات در عرصه لبنیات و گوشت، کارکرد آموزشی آن برای دانشجویان رشته‌های دامپروری و دامپزشکی نیز اجرا می‌شود».

دکتر خالداری، اظهار داشت:«مهم این است که بین تولید بر مبنای ظرفیتهای و پتانسیلهای درون استانی و آموزش و تحقیق، یک ارتباط پیوسته برقرار شده است که خود، یک گام مهم در راستای تحقق مفهوم دانشگاه جامعه‌محور است».

وی گفت:« در این مجموعه که روز به روز، تقویت می‌شود، تولید، آموزش و تحقیقات کاربردی همراه ایجاد اشتغالزایی پایدار برای هفت نفر بوده است».

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، تصریح کرد:«در زمینه پرورش مرغ تخم‌گذار صنعتی نیز زیرساخت مورد نیاز، ایجاد شده است».  




۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰
۳۰۰۵ بازدید