اخبار

جلسه کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی هیئت ویژه بررسی سیل اخیر کشور/ تأکید بر صیانت از پوشش جنگلی زاگرس

۱۳۹۸/۰۵/۰۲

 

رئیس دانشگاه لرستان گفت:«تقویت پوشش جنگلی زاگرس و توجه به مباحثی همچون آبخیزداری و آبخوان‌داری، از جمله راهکارهای مهم برای کاهش خسارتهای سیل است».

جلسه کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی که از جمله کارگروههای هیئت ویژه بررسی سیل اخیر کشور است، غروب روز چهارشنبه، دوم مردادماه در محل حوزه ریاست دانشگاه لرستان و با حضور دکتر خسرو عزیزی تشکیل شد.

در این جلسه که رئیس کارگروه، دکتر تقی شامخی نیز حضور داشت دکتر خسرو عزیزی، بر استفاده هرچه بیشتر از همه ظرفیتها و توانمندیهای دانشگاهیان برای ارائه راهکارهای مقابله علمی با مخاطرات طبیعی از جمله سیل، تأکید کرد.

رئیس دانشگاه لرستان از این موضوع سخن گفت که وقوع مخاطراتی همچون سیل اجتناب‌ناپذیر است اما با به کاربستن رویکردها و راهکارهای علمی می‌توان تا حد زیادی، خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی را کاهش داد.

وی تشریح کرد:«با تلاش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، یک گزارش علمی جامع درباره علل سیل اخیر استان لرستان با تأکید بر راهکارها تهیه شده است».

دکتر عزیزی تصریح کرد:«تلاش بیشتر برای حفظ جنگل‌ها یک موضوع مهم است و در همین راستا، مرکز تحقیقات بلوط دانشگاه لرستان ایجاد شده است».

رئیس دانشگاه لرستان اظهار داشت:«حفاظت از پوشش گیاهی و جنگلی، یک راهکار مهم برای جلوگیری از وارد شدن خسارات فراوان به هنگام سیل است».

وی بر این نکته تأکید کرد که دستگاههای اجرایی بایستی از ظرفیتها و توانمندیهای علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاهیان برای رفع چالشها استفاده کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، دکتر محمد فیضیان نیز در این جلسه، بر تقویت پایان‌نامه‌های تقاضامحور حول راهکارهای مقابله با سیل و مخاطرات طبیعی، تأکید نمود.

دکتر فیضیان تصریح کرد:«باید همه تلاش را به کار گرفت تا با رویکردهای علمی و دانشگاهی از جنگلهای زاگرس، صیانت شود».

 اعضای حاضر در این جلسه، از جمله رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان (دکتر جهانشیر شاکرمی)، دیدگاهها و نقطه نظرات خود را درباره نقش و اهمیت جنگل‌ها در کاهش بار خسارات سیل و کاستن از بار فرسایش خاک، بیان نمودند.

گفتنی است اعضای کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی که ذیل هیئت ویژه بررسی سیل اخیر کشور است، قبل از تشکیل این جلسه، از مناطق سیل زده شهرستان پلدختر بازدید کردند.



 


۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰
۲۶۲۲ بازدید