اخبار

پیگیریهای تیم مدیریتی دانشگاه لرستان/ اولین پژوهشکده عسل کشور و فرآورده های آن در دانشگاه لرستان راه اندازی می شود

۱۳۹۸/۰۴/۲۶

 

اسداله عالیخانی، کارآفرین برتر در حوزه پرورش زنبور عسل و عضو هیئت مؤسس پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان است که این پژوهشکده، به زودی راه اندازی می شود.

عالیخانی در سالهای 66 _ 86 و 96 به عنوان کشاورز نمونه ملی در زمینه زنبورداری و پرورش عسل، انتخاب شد.

عالیخانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه لرستان، گفت:«با پیگیریهای تیم مدیریتی دانشگاه لرستان، به ویژه جناب آقای دکتر عزیزی، رئیس محترم این دانشگاه، مجوز ایجاد پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان توسط وزارت علوم صادر شده است و به زودی، این پژوهشکده، راه اندازی می شود».

عالیخانی، تشریح کرد:«هدف آن است که پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان با یک ساختار کاملاً علمی و حرفه ای، بتواند در سه سطح منطقه ای، ملی و بین المللی، به ارائه خدمات بپردازد».

وی تشریح کرد:«استان لرستان همواره در طول تاریخ، یک استان عسل خیز بوده است؛ این استان دارای پوشش گیاهی و منابع طبیعی بی نظیری است و تاریخ زنبورداری در این استان، قدمتی سه هزار ساله دارد».

اسداله عالیخانی، توضیح داد:«پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان در زمینه های آموزشهای حرفه ای و علمی برای زنبورداری، انجام آزمایشها و پژوهشهای مرتبط با موضوع زنبور عسل، کشاورزی ارگانیک، تحقیقات کاربردی در زمینه بیمارهایی که با فرآورده های زنبورداری قابل درمان هستند، گیاهان دارویی و محصولات زنبورداری، فعالیت و پذیرش دانشجو خواهد داشت».

وی تصریح کرد:«پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، این پتانسیل و ظرفیت را برای ایجاد دهکده سلامت نیز داراست که در زمینه درمان بیماریها از طریق محصولات دارویی ناشی از تولید عسل، فعالیت خواهد داشت».

کشاورز نمونه ملی، اظهار داشت:«پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، اولین پژوهشکده عسل در کشور خواهد بود و به ارائه آموزشهای کاربردی، عملی و بالینی خواهد پرداخت تا فارغ التحصیلان این پژوهشکده، با کسب آموزشهای عملی و کاربردی، بتوانند با به کارگیری علم و عمل در کنار همدیگر، نقش اثرگذاری در افزایش کیفی تولید عسل و فرآورده های عسل داشته باشند».

عالیخانی، بیان کرد:« ایجاد و راه اندازی پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، به طور حتم، باعث رونق تولید عسل و فرآورده های زنبور عسل در استان لرستان خواهد شد».

وی افزود:«زهر زنبور عسل، نوعی آنتی بیوتیک قوی برای درمان بسیاری از بیماریهاست و در این زمینه هم پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، میتواند فعالیتهای اثربخشی در زمینه درمان بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای سرطانی، داشته باشد».

اسداله عالیخانی، ادامه داد:«همچنین، تولید موم زنبور عسل و گرده افشانی از جمله حوزه هایی است که پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، در این حوزه ها نیز در قالب تحقیقات و پژوهشهای کاربردی، فعالیت علمی خواهد داشت».

این تولیدکننده نمونه، بیان داشت:«بدون شک، ایجاد پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان از یادگارهای مهم دوره ریاست دکتر عزیزی خواهد بود».

اسداله عالیخانی، توضیح داد:«باید آموزشهای صرفاً تئوریک از آموزش و پرورش گرفته تا سطح نظام دانشگاهی، به سوی آموزشهای عملی و کاربردی، تغییر ماهیت بدهند و ایجاد و راه اندازی پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، یک گام مهم در همین راستاست».

عالیخانی، اظهار امیدواری کرد پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان بتواند با یک ساختار کاملاً علمی و حرفه ای، یک پژوهشکده علمی، تحقیقاتی موفق و شایسته برای کشور باشد و سطح خدماتش در تراز بین المللی، ارائه شود.



 


۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰
۳۶۶۹ بازدید