اخبار

برگزاری جلسه مشترک کارگروههای آب و زیرساخت به ریاست دکتر عزیزی (سیل لرستان با تأکید بر علل و راهکارها)

۱۳۹۸/۰۳/۰۹

جلسه مشترک کارگروههای آب و سازه‌های هیدرولیکی و زیرساخت که زیرمجموعه‌های هیئت ویژه سیلاب اخیر کشور هستند به ریاست دکتر خسرو عزیزی تشکیل شد و دکتر عزیزی در این جلسه، بر ضرورت ساخت‌ سدهای مختلف برای کنترل و مهار سیلابهای لرستان تأکید کرد.

بعد از وقوع سیلاب اخیر که فروردین‌ماه 98 در برخی استانهای کشور از جمله استان لرستان رخ داد به دستور رئیس‌جمهور (دکتر حسن روحانی) هیئت ویژه گزارش سیلاب اخیر کشور با تأکید بر بررسی علل و ارائه راهکارها تشکیل شد و رئیس دانشگاه تهران (دکتر محمود نیلی احمدآبادی) با حکم رئیس‌جمهور، به عنوان رئیس این هیئت منصوب شد.

این هیئت کارگروههای متعددی دارد و چندی پیش نیز اعضای هیئت به استان لرستان سفر کرده و از مناطق مختلف سیل زده استان لرستان به ویژه شهرستان پلدختر بازدید کردند و تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی، تحقیقاتی و پژوهشی نیز بین رئیس هیئت (دکتر احمدآبادی) و رئیس دانشگاه لرستان (دکتر عزیزی)، منعقد شد.

یکی از کارگروههای ذیل این هیئت، کارگروه مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی است که دبیری آنرا دکتر امیرحمزه حقی آبی برعهده دارد و همچنین دبیر یکی دیگر از کارگروهها یعنی کارگروه زیرساخت نیز دکتر فریدون امیدی نسب است.  

در جلسه مشترک این دو کارگروه که عصر روز پنجشنبه، 9 خردادماه در محل حوزه ریاست دانشگاه لرستان تشکیل شد معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان (دکتر محمد فیضیان) و معاون دانشجویی دانشگاه لرستان (دکتر حجت‌اله یونسی) نیز حضور داشتند و گزارش مدون سیل اخیر استان لرستان با تکیه بر علل و ارائه راهکارها ارائه شد و مورد تبادل نظر اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت.

رئیس دانشگاه لرستان (دکتر خسرو عزیزی) در این جلسه بر این نکته تأکید کرد که مدیریت پیشگیرانه یک موضوع مهم است و مثلاً اگر سدهای بالادستی که مجوزشان قبلاً اخذ شده است ساخته می‌شدند به طور حتم سیل اخیر استان لرستان، با این حجم از شدت و خسارت رخ نمی‌داد.

وی راهکارهای متعددی را بیان نمود که توسط محققان و پژوهشگران به صورت مدون تهیه شده است؛

از جمله:

ضرورت بیش از پیش ساخت سدهای مخزنی در حوزه‌های بالادست در استان لرستان.

انجام اقدامات مرتبط با تقویت پوشش گیاهی و جنگلی استان.

مقابله با بیمارهایی که باعث زوال جنگلهای بلوط می‌شوند.

افزایش مشارکت مردم در حفظ محیط زیست و جنگل‌های استان.

ایجاد پژوهشکده سازگاری با سیل و خشکسالی.

تقویت مباحث آموزشی در رابطه با بحث مدیریت بحران.

و برخی اقدامات دیگر.

اعضای هیئت علمی و پژوهشگران حاضر در جلسه نیز دیدگاههای خود را در این زمینه مطرح نمودند.

دکتر حجت‌اله یونسی که معاون دانشجویی دانشگاه لرستان و عضو کارگروه آب و سازه‌های هیدرولیکی است در این رابطه به خبرنگار روابط عمومی دانشگاه لرستان گفت:«کارگروهای آب و سازه‌های هیدرولیکی و زیرساخت، در روزهای اخیر جلسات مشترک مفید و کاربردی با معاون محترم عمرانی استاندار لرستان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان برگزار کرده‌اند».

وی تصریح کرد:« اعضای این کارگروهها، بازدیدهای میدانی از مناطق سیل زده استان لرستان داشته‌اند و برگزاری اینگونه جلسات در راستای جمع‌بندی نهایی گزارشات کارشناسی و فنی در رابطه با بحران سیل اخیر استان لرستان است».




۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰
۲۹۴۱ بازدید