اخبار

رئیس دانشگاه لرستان در اجلاس رؤسای دانشگاههای سطح یک کشور تأکید کرد: تقویت راهکارهای علمی پیشگیرانه برای مقابله با مخاطرات طبیعی

۱۳۹۸/۰۲/۱۲

 

رئیس دانشگاه لرستان، دکتر خسرو عزیزی، در بیست و دومین اجلاس رؤسای دانشگاههای سطح یک کشور که در دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت:«چند روز پیش، اولین نشست بررسی علل سیل استان لرستان با حضور محققان و پژوهشگران دانشگاه لرستان در این دانشگاه برگزار شد و الان شاهد هستیم که تفاهم نامه همکاری علمی، تحقیقاتی بین دانشگاه لرستان و هیئت ویژه بررسی سیل اخیر کشور منعقد شده است».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، عصر روز پنجشنبه، 12 اردیبهشت ماه، بیست و دومین اجلاس رؤسای دانشگاههای سطح یک کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و با موضوع بررسی استانهای سیل زده در محل حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد و رئیس دانشگاه لرستان، دکتر خسرو عزیزی، گزارشی درباره وضعیت سیل استان لرستان و راهکارهای علمی مقابله با سیل، ارائه نمود.

رئیس دانشگاه لرستان، به علت شناسی سیل اخیر استان لرستان براساس دیدگاههای محققان و پژوهشگران دانشگاهی پرداخت و گفت:«عدم آبخیزداری کافی، عدم استانداردسازی کافی در مورد ساخت و سازها و نبود مدیریت یکپارچه آب در استان، عدم پوشش گیاهی و جنگلی کافی، عدم سدسازی کافی در حوزه های بالادست آبریز استان و امثال این متغیرها از جمله عوامل تشدیدکننده خسارات سیل اخیر استان لرستان بوده اند».

دکتر خسرو عزیزی، توضیح داد:«شدت سیل اخیر استان لرستان بی سابقه بوده است؛ به گونه ای که میزان دبی آب در این سیل چند برابر میزان دبی ناشی از بارشهای سالهای گذشته بوده است».

وی اظهار داشت:«حق آبه استان لرستان باید مدنظر قرار گرفته و سهم تخصیص آب استان، بایستی افزایش یابد و همچنین توجه به تقویت راهکارهای علمی و مدیریت پیشگیرانه برای مقابله با مخاطرات طبیعی مهم است».

رئیس دانشگاه لرستان افزود:«سیل اخیر استان لرستان که یک سیل بی سابقه بود به بخشی از تجهیزات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز آسیب وارد کرد و خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شد از وارد شدن خسارات بیشتر جلوگیری شد».

وی دانشگاه لرستان را دارای ظرفیتها و توانمندیهای خوب علمی دانست و تشریح کرد:«ادارات و دستگاههای اجرایی بایستی از این ظرفیتها در جهت آسیب شناسی و ارائه راهکارهای علمی کاربردی استفاده نمایند تا در آینده بتوانیم با اتخاذ تدابیر علمی از خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی بکاهیم».

دکتر خسرو عزیزی، تشکیل هیئت ویژه بررسی سیل اخیر کشور را که ریاست آنرا دکتر محمود نیلی احمدآبادی عهده دار است یک گام مهم و اثرگذار در راستای علل شناسی علمی و ارائه راهکارهای علمی در جهت مقابله با مخاطرات طبیعی ارزیابی نمود.

گفتنی است بیست و دومین اجلاس رؤسای دانشگاههای سطح یک کشور، با حضور رئیس هیئت ویژه بررسی سیل اخیر کشور (دکتر نیلی احمدآبادی)، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم (دکتر نظرپور)، استاندار لرستان (دکتر خادمی) و رئیس دانشگاه لرستان (دکتر عزیزی)، برگزار شد.

استان لرستان از جمله استانهای سیل زده است که دانشگاه لرستان برای برگزاری این اجلاس انتخاب شده است.

صبح همین روز (پنجشنبه) نیز رئیس هیئت ویژه بررسی سیل اخیر کشور، معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاههای سطح یک کشور از مناطق سیل زده شهرستان پلدختر استان لرستان بازدید کردند.  

در این اجلاس، تفاهم نامه همکاری علمی، تحقیقاتی و پژوهشی بین هیئت ویژه بررسی سیل اخیر کشور که ریاست آنرا رئیس دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی برعهده دارد و دانشگاه لرستان با حضور رئیس این دانشگاه، دکتر خسرو عزیزی، امضا و مبادله شد.

در این اجلاس، رؤساهای دانشگاههای سطح یک کشور، نقطه نظرات و دیدگاههای خود را درباره راهکارهای مقابله با مخاطرات طبیعی از جمله سیل، بیان نمودند.

در این اجلاس، برخی مدیران استانی از جمله مدیرکل جهاد کشاورزی استان لرستان، عبدالرضا بازدار، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان، مهرداد فتحی بیرانوند و برخی مدیران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان و شرکت آب منطقه ای لرستان نیز حضور داشتند و دیدگاههای خود را درباره تقویت موضوعاتی همچون آبخیزداری و حفاظت از محیط زیست، بیان نمودند.




 


۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۰:۰۰
۲۳۷۲ بازدید