اخبار

ضرورت توجه به کشاورزی پایدار ارگانیکی

۱۳۹۸/۰۲/۰۲

 

رئیس دانشگاه لرستان گفت: «کشاورزی پایدار و ارگانیکی نداریم و براین اساس باید مصرف مواد شیمیایی را به حداقل برسانیم».

 دکتر خسرو عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار داشت: «به پیشنهاد استاندار لرستان و رئیس سازمان مدیریت استان، یک درصد بودجه هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی که برای کارهای پژوهشی لحاظ می‌شد تجمیع کردیم و به 720 میلیون تومان رسیده که در کارگروه آموزشی، پژوهشی و فناوری با اولویت‌های دستگاه‌های اجرایی پژوهش‌ها را انجام خواهیم داد.»

وی ادامه داد: «بر این اساس 20 طرح تحقیقاتی به تصویب رسید که در حال اجرا هستند».

 رئیس دانشگاه لرستان گفت: «یکی از این طرحها با همکاری استانداری، علوم پزشکی، اداره استاندارد و جهاد کشاورزی تحت عنوان سلامت محصولات کشاورزی در حال انجام است».

 وی با بیان اینکه در برخی  محصولات کشاورزی  مواد شیمیایی اعم از اوره و سموم  استفاده می‌شود که این مواد در محصول باقی می‌ماند و بر اساس اصل تجمع زیستی وقتی آن را مصرف می‌کنیم این سموم در بدن باقی می‌ماند و منجر به بروز آسیب به بدن افراد می‌شود.

عزیزی گفت: «از طرفی چون کشاورزی پایدار و ارگانیکی نداریم باید مصرف مواد شیمیایی را به حداقل برسانیم».

 این اکولوژیست افزود: «امسال روی سبزی‌های منطقه پل‌دختر تحقیقات خود را انجام خواهیم داد، در مواردی مشاهده شده که در برخی محصولات مواد شیمیایی زده می‌شود و چون دوره تجزیه آن رعایت نشده است، سم در محصول باقی می‌ماند».

 وی گفت: «برخی سموم نیز سیستمیک هستند و ممکن است برای افراد، خسارت زا باشند».

 رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه باید به سمتی برویم که اگر بخواهیم صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم استانداردهای لازم را رعایت کنیم.

 عزیزی بیان کرد: «چنانچه درصد نیترات در محصولات بالا باشد پس از صادرات آنان به کشورهای دیگر، چون تست روی محصول انجام می‌شود این محصولات برگشت خواهند خورد و خسارات زیادی را به همراه دارند».

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا (لرستان)



 


۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰
۲۱۱۹ بازدید