اخبار

برگزاری پیش نشست همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب به میزبانی گروه همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه لرستان

۱۳۹۷/۱۰/۰۳

 

 

پیش نشست همایش بین المللی گفت­گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب، با هدف تقویت زمینه­ های گفت­گوی بین ایران و جهان عرب، با حضور رئیس اداره بین­ الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به میزبانی گروه همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه لرستان برگزار شد.

مدیر گروه همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه لرستان، حجت­ الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی کن کبود در این پیش نشست، گفت:«تفرقه اندازی بین جوامع مسلمان از حربه های استعمار است تا وحدت بین مسلمانان ایجاد نشود».

دکتر حاتمی کن کبود، تشریح کرد:«گروههای تکفیری و تروریستی همچون داعش با حمایت استعمار و استکبار ایجاد شده اند تا خشونت و فرقه گرایی را در جهان اسلام ترویج کرده و چهره ای خشن از دین اسلام ارائه کنند».

وی تصریح کرد:«ما باید گفت­گوی بین کشورهای اسلامی با محوریت گفت­گوی فرهنگی ایران و جهان عرب را گسترش دهیم تا وحدت و انسجام بین مسلمانان افزایش یابد».

مدیر گروه همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه لرستان تأکید کرد:«عقلانیت و گفت­گوی بین نخبگان کشورهای اسلامی از ابزارهای مهم مقابله با تندروی تکفیری در جهان اسلام است و گفت­گوهای فرهنگی بین نخبگان، اندیشمندان و دانشگاهیان کشورهای اسلامی، باعث تقویت عقلانیت در جوامع اسلامی می شود».

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حاتمی کن کبود، اظهار داشت:«جهل و نادانی نقطه ­ی مقابل عقلانیت است و برای مقابله با جهل و نادانی بایستی همکاریهای بین دانشگاهی کشورهای اسلامی را افزایش داد تا هیچ بستری برای رشد اندیشه های تکفیری و خشن وجود نداشته باشد».

وی افزود:«وحدت بین مسلمانان، تاکتیکهای استعمار و استکبار را برای ایجاد تفرقه در کشورهای اسلامی، ناکام می­ کند».

رئیس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دکتر حسن عبدی پور نیز در سخنانی گفت:«با تقویت دیپلماسی علمی، می­ توان بسیاری از چالش­ها و مشکلات کشورهای اسلامی را رفع نمود».

دکتر عبدی پور، اظهار داشت:«بهترین راه ­حل رفع مشکلات کشورهای اسلامی، گسترش گفت­گو بین نخبگان و دانشگاهیان کشورهای مسلمان است تا عقلانیت و اعتدال در این کشورها تقویت شود».

وی تأکید کرد:«نخبگان کشورهای مسلمان وظیفه سنگین آگاهی بخشی به مردم را برعهده دارند».

رئیس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد:«خوشخبتانه دانشگاه لرستان ظرفیت­های علمی خوبی در این زمینه دارد و بایستی جایگاه این دانشگاه را در سطوح ملی و بین المللی، تقویت نمود».

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، دکتر محمد فیضیان که در این پیش نشست به عنوان دبیر علمی، حضور داشت، در سخنانی گفت:«بایستی تحقیقات و پژوهشهای کاربردی مشترک بین دانشگاههای کشورهای اسلامی را افزایش داد».

دکتر فیضیان افزود:«دانشگاههای منطقه پنج کشور، ظرفیتهای مشترک خوبی برای انجام تحقیقات در موضوعات متنوع مرتبط با کشورهای اسلامی دارند و خوشبختانه، مسیر حرکت در جهتی است که از این ظرفیتهای علمی و پژوهشی، بیش از پیش استفاده شود».

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان توضیح داد:«کشورهای اسلامی ویژگی­های منحصر به فردی از جمله تنوع قومیت و مذهب، متغیرهای مختلف اقتصادی و جایگاه­های تاریخی و فرهنگی دارند و دانشگاهها و نخبگان علمی، بهتر است بیشتر از گذشته، این موضوعات را به عنوان موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی کاربردی، مورد توجه قرار دهند».

وی تصریح کرد:« مهم این است که پژوهش، تحقیقات و ایده­ های فناورانه در جهت رفع چالش­ها و مشکلات تهیه شوند و در این مسیر، دانشگاه لرستان، آمادگی کامل دارد همکاریهای علمی، پژوهشی و فناوری خود را با دانشگاههای کشورهای اسلامی به ویژه دانشگاههای جهان عرب، بسط و گسترش دهد».

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، دکتر داریوش یاراحمدی هم بر آمادگی کامل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان در جهت گسترش همکاریهای علمی با دانشگاههای کشورهای مسلمان تأکید نمود.

دکتر یاراحمدی گفت:«دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان با دارا بودن 2600 دانشجو و 90 عضو هیئت علمی، دارای ظرفیت و پنانسیلهای علمی خوبی در جهت پذیرش دانشجو از کشورهای مسلمان همسایه و بسط همکارهای علمی دوجانبه با دانشگاههای کشورهای منطقه است».

وی توضیح داد:«دانشکده ادبیات و علوم انسانی دارای کتابخانه تخصصی است و کتابهای نفیسی در گروههای علمی این دانشکده از جمله گروه تاریخ، وجود دارند».

 دکتر یاراحمدی، تشریح کرد:«در رشته ­های مختلف تحصیلی از جمله تاریخ، روانشناسی، علوم تربیتی، جغرافیا و برخی دیگر از رشته­ ها، سطح اشتغال به تحصیل در این دانشکده از مقطع کارشناسی تا دکتراست و این، نشاندهنده ظرفیت خوب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برای تقویت ارتباطات علمی و فرهنگی بین دانشگاهی با دانشگاههای جهان عرب است».

گفتنی است در این پیش نشست، مقالات مختلف به شرح ذیل ارائه شد:

تکفیر، چالشی برای گفت­گو؛ دکتر حاتمی کن کبود.

اربعین، بستری برای گفت­گو؛ دکتر مهرداد امیری.

جلوه اقلیمی بلاد عرب در تخت جمشید؛ الگویی برای تبادل فرهنگی؛ دکتر موسی سبزی، دکتر ابراهیم رایگانی.

دانشگاه و گفت­گو در سپهر تمدنی، نمونه جندی شاپور؛ دکتر شهرام رهنما، دکتر مهدی صلاح.

تساهل و تسامح دینی از منظر عطار و ابن فارض؛ دکتر علی حیدری، دکتر قاسم صحرایی.

داوران این پیش ­نشست نیز نقطه­ نظرات خود را درباره مقالات، ارائه کردند.

 پیش نشست، صبح روز دوشنبه، 3 دی ماه در محل سالن کنفرانس دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان، برگزار شد. 




 


۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰
۲۶۷۸ بازدید