اخبار

معاون استاندار در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر: پژوهش یک ابزار برای دستیابی به واقعیتهای جدید است

۱۳۹۷/۰۹/۲۸

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان، حبیب­ اله خجسته­ پور، در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاهها و ادارات استان لرستان، گفت:«پژوهش، هدف نیست بلکه یک وسیله است برای دستیابی به پاسخ پرسشهایی که در ذهن افراد یک جامعه، نقش می­ بندد».

 خجسته ­پور در این آیین که صبح روز چهارشنبه، 28 آذرماه، در محل سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار داشت:«تا زمانی که مسئله نداشته باشیم و تا زمانی که برای پیدا کردن پاسخ مسئله­ ها، به راه ­حل­هایی دست نیابیم نیازی هم به پژوهش احساس نمی­ شود».

وی تشریح کرد:«امروزه با توجه به ابزارهایی که در اختیار همه انسان­ها به ویژه اهالی علم و  دانش قرار گرفته روند کار پژوهش، ساده شده و همین باعث افزایش تعداد پژوهش­ها از نظر کمیت شده و البته لازم است به بحث کیفیت پژوهش­ها هم توجه شود».

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان بیان داشت:«هدف پژوهش این است که ما به یک واقعیت نو و جدید دسترسی پیدا کنیم؛ وقتی به این واقعیت دسترسی پیدا کردیم باید آنرا تفسیر و تحلیل کنیم و در مرحله بعدی به بازنگری در یافته­ های قبلی دست بزنیم و تجدیدنظر کنیم. در مرحله نهایی نیز، عملیاتی­ سازی پژوهش را در جامعه انجام بدهیم؛ اینها چهار اصل مهم است که بایستی به آنها توجه کنیم».

حبیب ­اله خجسته­ پور، توضیح داد:«اگر پژوهش، هدف باشد، صرفاً تلاش می­ شود فلان مقاله از دل پژوهش بیرون بیاید و فلان مدرک هم صادر شود؛ ولی چنانچه گفتم پژوهش، هدف نیست؛ بلکه یک ابزار، برای دست­یابی به یک واقعیت نو و تازه است».

وی ادامه داد:«ما از دو موج کشاورزی و صنعتی، عقب ماندیم؛ این دو موج در دنیا رخ داده است که تعبیر آنها را الوین تافلر به کار برده است. ما در موج کشاورزی نتوانستیم از آب و خاک استفاده کنیم و عقب ماندیم و کشاورزی ما براساس کشاورزی معیشتی شکل گرفت نه کشاورزی مبتنی بر تولید ثروت؛ در موج دوم هم عقب ماندیم؛ زیرا خاستگاه انقلاب صنعتی اروپا بود و ما نیز زیرساخت­های لازم صنعتی را نداشتیم؛ اما در موج سوم که موج انفجار اطلاعات است نیازی به زیرساخت­های قبلی نیست و در این موج سوم است که وظیفه­ ی محققان و پژوهشگران، یک وظیفه بسیار سنگین است».

خجسته­ پور تصریح کرد:«موج سوم، موج رقابت بین پژوهشگران و محققان سراسر دنیاست و تشخیص اینکه کدام مسئله برای ما اهمیت بیشتری دارد، یک موضوع مهم است؛ ما باید مسائل را بر این اساس شناسایی کنیم که برای آینده­ ی ما اهیمت داشته باشند و این، همان مفهوم آینده ­پژوهشی است».

معاون استاندار لرستان بیان داشت:«مدیران باید مسئله ­محور باشند و دست نیاز به سوی پژوهشگران و محققان دراز کنند و خوشبختانه در این راستا، اتفاقات خوبی در کشور رخ داده است».

حبیب­ اله خجسته­ پور تصریح کرد:«باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش­ها، تجاری­ سازی شوند و بایستی ارتباط بین بخش تحقیق و پژوهش را با بخش اجرا، تقویت نمود».

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان گفت:«تقویت پژوهش­های مسئله محور، به ­طور حتم در جهت توسعه پایدار خواهد بود».



 


۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰
۲۸۷۱ بازدید