اخبار

برگزاری نشست مشترک معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و رؤسای پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج کشور به میزبانی دانشگاه لرستان

۱۳۹۷/۰۹/۱۴

 

نشست مشترک معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و رؤسای پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج کشور، به میزبانی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، دکتر محمد فیضیان در این نشست، که صبح روز چهارشنبه، 14 آذرماه، در سالن کنفرانس دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت:«دانشگاه‌های و پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج کشور بایستی تبادل دیدگاه و همکاری‌های مشترک خود را برای انجام هر چه بیشتر پژوهش‌های کاربردی در جهت رفع چالش‌ها و معضلات منطقه پنج کشور بیشتر نمایند».

دکتر فیضیان، افزود:«استان‌های منطقه پنج کشور دردها و چالش‌های مشترکی دارند؛ مثلاً موضوعات محیط‌زیست، جنگل‌ها، منابع آب، ریزگردها و زوال بلوط.

برای رفع اینگونه چالش‌ها بایستی پژوهش‌های کاربردی را تقویت کنیم و تلاش نماییم که ارتباط بین دانشگاه‌ها با بخش اجرایی بیشتر شود».

وی تشریح کرد:«خوشبختانه در سال‌های اخیر، اقدامات خوبی در دانشگاه لرستان برای تقویت پژوهش‌محوری کاربردی انجام شده است؛ از جمله این‌که دفتر ارتباط با جامعه و کارآفرینی دانشگاه لرستان به سطح مدیریت ارتقاء یافته است و توانسته‌ایم مراکزی همچون مرکز رشد واحدهای فناور و مرکز آپا را در دانشگاه لرستان راه‌اندازی کنیم.

همچنین تجهیزات خوبی برای آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان خریداری و نصب شده است که همگی این کارها در جهت تقویت ارتباط بین دانشگاه با بخش‌های صنعت و کارآفرینی استان لرستان بوده است».

دکتر محمد فیضیان، تصریح کرد:«علم‌آموزی زمانی مفید است که منجر به حل چالش‌های جامعه بشود. تحقق این مهم نیز نیازمند تقویت ارتباط بین دانشگاه‌ها و پارکهای علم و فناوری با جامعه است و همچنین بایستی همفکری بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان‌های یک منطقه، مثلاً استانهای زاگرس‌نشین را بیشتر نماییم».

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان اظهار داشت:«در بخش پایان‌نامه‌هایی دانشجویی نیز باید تلاش کنیم این پایان‌نامه‌ها در جهت تحقیقات کاربردی متناسب با مشکلات و چالش‌های استانی تهیه شوند. پژوهش‌ها و تحقیقات، بایستی هم در راستای تحقق اهداف اسناد بالادستی دانشگاهی باشند و هم اینکه، بتوانند معضلات و چالش‌های منطقه‌ای و استانی را رفع نمایند».

رئیس پارک علم و فناوری استان لرستان، دکتر محمودرضا شاکرمی نیز در این نشست، ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان، گفت:«در مراکز دانشگاهی بایستی مقاله‌محوری در راستای تلاش برای رفع چالش‌های منطقه‌ای و استانی باشد. استان‌های منطقه پنج کشور، دارای معضلات و چالشهای مشترکی هستند که پژوهشگران و محققان دانشگاهی، بایستی با رویکرد رفع معضلات جامعه، پژوهش‌ها و تحقیقات خود را تهیه نمایند».

وی ادامه داد:«نیاز به پژوهشهای کاربردی بایستی یک نیاز اجباری برای دانشگاههای ما باشد».

گفتنی است حاضران در جلسه، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را در راستای تقویت هرچه بیشتر پژوهش‌های کاربردی بیان نمودند. 

منطقه پنج کشور شامل استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان می‌شود.

 



۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰
۳۲۴۵ بازدید