اخبار

مراسم بزرگداشت روز شهرسازی برگزار شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۰

 

مراسم بزرگداشت روز شهرسازی، با عنوان «شهرسازی، تاب‌آوری و تغییرات اقلیمی»، برگزار شد.

این مراسم، ظهر روز یکشنبه، 20 آبان‌ماه، با برنامه‌ریزی انجمن علمی دانشجویی شهرسازی دانشگاه لرستان و با حضور و استقبال دانشجویان، در سالن آمفی تئاتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، برگزار شد.

در این مراسم، عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان، دکتر حکمت امیری، گفت:«یکی از معضلات در حوزه شهرسازی این است که در اکثر مطالعات شهرسازی، متخصصان شهرسازی حضور ندارند».

دکتر امیری بیان داشت:«طرح‌های شهرسازی باید در نهایت منجر به رضایت‌مندی مردم بشود و بتواند نیازها و خواسته‌های مختلف را پاسخ بدهد».

وی تصریح کرد:«هدف نهایی از هرگونه مطالعات شهرسازی، باید ارتقاء کیفیت زندگی مردم و ارتقای کیفیت فضاهای شهری باشد».

خانم ماندانا مسعودی نیز در این مراسم، در سخنانی، درباره‌ی: «تاب‌آوری شهری با تأکید بر رخدادهای طبیعی»، مطالبی را بیان کرد.

مسعودی، تشریح کرد:«تاب‌آوری شهری، یعنی اینکه یک شهر بتواند در کمترین زمان ممکن، پس از وقوع یک حادثه طبیعی، به حالت و موقعیت اول بازگردد و در برابر حوادث طبیعی، کمترین خسارت را داشته باشد».

وی افزود:«یکی از مباحث مهم در زمینه‌ی تاب‌آوری شهری، توجه به عنصر سرمایه اجتماعی است که در کشور ما، خوشبختانه از این سرمایه، بهره‌مند هستیم».

مسعودی اظهار داشت:«وقتی یک شهر از تاب‌آوری بالایی برخوردار باشد در هنگام حوادث طبیعی، کمترین خسارت را خواهد دید و به سرعت به وضعیت اولیه بازمی‌گردد که بخشی از تاب‌آوری نیز تلاش برای پایین‌آوردن خسارتهای زیست‌محیطی است».

وی توضیح داد:«در بخش تاب‌آوری شهری، توجه به خطرات تکرارپذیر و پرتکرار و نیز فرهنگ‌سازی عمومی و آموزش به شهروندان برای مقابله با حوادث طبیعی، اهمیت دارد».

ماندانا مسعودی گفت:«رویکردهای تاب‌آوری، به دو نوع سازه‌ای و غیرسازه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند که هر دو باید همراه هم اجرا شوند».

مسعودی اظهار داشت:«ایمن‌سازی سازه‌ای، از جمله مباحث رویکرد سازه‌ای، و توجه به موضوعاتی همچون آموزش شهروندان، سرمایه اجتماعی، انجام مانورهای متعدد، تقویت سامانه‌های هشداری و هوشمندسازی این‌گونه سامانه‌ها، همگی از جمله رویکردهای غیرسازه‌ای تاب‌آوری شهری است».

وی افزود:«در بحث واکنش‌های لازم پس از حادثه، نارسایی‌ها و ضعف‌هایی در کشور داریم که باید کوشش شود اینگونه ضعف‌ها برطرف شوند».

ماندانا مسعودی به زلزله شهر سندای ژاپن اشاره کرد که در سال 2011 میلادی رخ داد و این شهر توانست پس از حداکثر یک هفته، به حالت اولیه خود بازگردد.

مسعودی گفت:«شهر سندای ژاپن، به عنوان یک شهر نمونه‌ی تاب‌آوری در سطح شهرهای جهان معرفی شده است؛ زیرا چهارمین زلزله قدرتمند جهان در سال 2011 میلادی در این شهر رخ داد ولی به علت وجود تاب‌آوری بالا، این شهر، توانست حداکثر در مدت یک هفته، به وضعیت اول بازگردد».

سینا بیرانوند، به عنوان نماینده انجمن علمی دانشجویی شهرسازی دانشگاه لرستان نیز در این مراسم، و در سخنانی، گزازشی از فعالیت‌های یک ساله‌ی انجمن علمی دانشجویی شهرسازی دانشگاه لرستان را بیان نمود.

بیرانوند توضیح داد:«در مدت یک سال گذشته، تعداد 22 کارگاه علمی، آموزشی با مباحث نرم‌افزاری برگزار شده است و تعداد 4 بازدید علمی درون و برون استانی و همچنین تعداد 2 همایش توسط انجمن علمی دانشجویی شهرسازی دانشگاه لرستان برگزار شده است».

وی اظهار داشت:«برای اولین بار، انجمن علمی دانشجویی شهرسازی دانشگاه لرستان، در جشنواره درون‌دانشگاهی حرکت شرکت نمود».

سینا بیرانوند، بیان داشت:« نشریه علمی با نام «اتوپیا»، نیز مراحل پایانی برای انتشار را طی می‌کند و تا پایان این ماه، چاپ و منتشر خواهد شد».

گروه موسیقی ماهور نیز در این مراسم، به اجرای موسیقی محلی و سنتی پرداخت.

 


 


۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰
۳۷۸۰ بازدید