اخبار

همایش بزرگداشت حافظ برگزار شد

۱۳۹۷/۰۷/۲۳

 

همایش بزرگداشت شاعر بزرگ ایران، حافظ شیرازی، با برنامه‌ریزی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، در این دانشگاه برگزار شد.

این همایش با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین فلاحی‌اصل و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، دکتر داریوش یاراحمدی در سالن همایشهای حافظ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

در این همایش که صبح روز دوشنبه 23 مهرماه با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشجویان علاقه‌مند برگزار شد دکتر علی حیدری (عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان) در سخنانی به تشریح خصوصیات اشعار حافظ پرداخت.

وی توضیح داد:«شاعران در برابر پادشاهان، به روشهای مختلفی شامل: ستایش از پادشاهان و حاکمان، ایستادگی و مبارزه با پادشاهان، کناره‌گیری از سیاست و نقد زیرکانه عمل میکردند که روش حافظ، نقد زیرکانه بوده است».

دکتر حیدری به بحث تلمیحات حافظ نیز پرداخت و گفت:«حافظ از استعاره و فراخوانی شخصیت‌ها همچون شخصیت حضرت یوسف (ع) استفاده می‌کرده است و همه‌ی این تاکتیک‌ها و روشها در جهت نقد زیرکانه اوضاع و احوال بوده است».

عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان تصریح  کرد:«یک روش نقد و انتقاد آن است که شاعر به نقد عریان می‌پردازد ولی روش نقد حافظ روش نقد زیرکانه است و باید بگویم حافظ یک شاعر متعهد اجتماعی بود که از اشارات تاریخی نیز در نقدهای زیرکانه‌اش، استفاده می‌نمود».

دکتر علی نظری نیز که عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان (گروه زبان و ادبیات عرب) است در این همایش، در سخنانی گفت:«از ایرادات شعر معاصر عرب این است که طرحی برای آینده ندارد اما حافظ قرن‌ها پیش، در غزلهایش بین گذشته و حال و آینده پیوند برقرار کرده است و شعر حافظ دارای افق به سوی آینده، همراه تغییرخواهی و دائماً حرکت کردن است».

وی توضیح داد:«شاعر باید دارای اطلاعات عمیق باشد و امروزه، متأسفانه برخی اشعار، در این زمینه ضعیف بوده و سطحی‌اند».

دکتر نظری، بیان داشت:«حافظ یک شاعر بزرگ است که از تاکتیک‌های مختلف از جمله فراخوانی شخصیت‌ها در اشعارش استفاده کرده که همین باعث شده است اشعار وی دارای قدرت و عمق خاصی باشند».

مدیرکل امور آموزشی دانشگاه لرستان، دکتر قاسم صحرایی نیز در این همایش شرکت داشت.

از جمله بخش‌های این همایش، خواندن برخی غزلیات حافظ توسط دانشجویان بود.  

گفتنی است 20 مهرماه هر سال، به عنوان روز بزرگداشت حافظ نام‌گذاری شده است.

 



۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰
۴۷۰۳ بازدید