اخبار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش بسیج اساتید لرستان: انقلاب اسلامی یک تحول به سوی استقلال و رهایی از وایستگی بود

۱۳۹۷/۰۳/۲۸

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش بسیج اساتید استان لرستان گفت:«انقلاب اسلامی یک تحول مهم به‌سوی استقلال کشور و رهایی از وابستگی بود».

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در این همایش که در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان توسط سازمان بسیج اساتید استان لرستان برگزار شد توضیح داد:«دانشگاههای کشور باید در حل مسائل و مشکلات کشور پیشگام بوده و راه‌حل ارائه نمایند».

مصباحی‌مقدم در این همایش که صبح روز دوشنبه 28 خردادماه با حضور اعضای هیئت علمی عضو بسیج اساتید دانشگاههای استان برگزار شد توضیح داد:«ایجاد اندیشکده‌های استانی بسیج اساتید برای ارائه طریق در جهت رفع مشکلات و معضلات استانها یک گام مثبت است».

وی تشریح کرد:«متأسفانه در کشور ما علوم انسانی کم‌اهمیت تلقی می‌شود در حالی که باید زیربنا باشد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:«ما نباید مصرف‌کننده‌ی اندیشه‌های دیگران باشیم بلکه کشور ما براساس جهت‌گیری و اهداف انقلاب اسلامی باید تولیدکننده‌ی اندیشه باشد».

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم اظهار داشت:«مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه، قوه عاقله کشور است و معنی این سخن آن است که دانشگاه باید نقش حل مسائل و مشکلات کشور را داشته باشد».

وی گفت:«موضوع تحول در علوم انسانی یک موضوع بسیار مهم است».

مصباحی‌مقدم در این همایش که به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران برگزار شد، تصریح کرد:«شهید چمران، اسوه‌ی علم و جهاد بود».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:«براساس الگوی حرکت شهید چمران، ما باید به دنبال متفکرسازی و تقویت فلسفه علم در دانشگاههای کشور باشیم؛ برای مثال اگر رشته اقتصاد در دانشگاه تدریس می‌شود باید همراهش فلسفه علم اقتصاد هم تدریس شود و این نوعی نگاه عمیق به علوم انسانی در کشور است».

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم اظهار داشت:«یکی از مشکلات کشور ما در حوزه کارآمدی، این است که ساختار انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس به‌گونه‌ای است که نتایج آن قابل پیش‌بینی نیست و این نوعی پیش‌بینی‌ناپذیری است که خودش یک نقص در ساختار انتخاباتی کشور ماست».

وی بیان داشت:«یکی از دلایل این نقص، آن است که ما در کشورمان احزاب قوی به معنی واقعی کلمه نداریم؛ زیرا کار حزب کادرسازی و تربیت مدیر برای نظام مدیریتی است و وقتی که احزاب قوی وجود نداشته باشد خود به خود، ساختار انتخاباتی، نیز به صورت تصادفی می‌شود که یک نقص و ایراد جدی است».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:«برای رفع مشکلات باید از دستاوردهای دیگر جوامع هم استفاده کنیم اما به این معنی نیست که مثل دوران قبل از انقلاب به دیگران وابسته بشویم بلکه باید خودمان متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورمان، راه‌حلهای کاربردی برای حل مشکلات ارائه دهیم و این، یکی از رسالت‌های مهم دانشگاههای کشور و ظرفیت‌های انسانی کشور است».

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم، تشریح کرد:«ما نباید در حوزه اندیشه‌ورزی، مصرف‌گرا باشیم و فقط در دانشگاههای کشور به ترجمه اندیشه‌های دیگران رو بیاوریم و صرفاً ترجمه‌های اندیشه‌های دیگران را به دانشجو ارائه کنیم؛ بلکه باید خودمان به تولید اندیشه بپردازیم و رفع مسائل و مشکلات جامعه براساس راه‌حلهای کاربردی را تقویت کنیم».

در این همایش، رئیس دانشگاه لرستان، دکتر خسرو عزیزی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی قدرتی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان، دکتر سعید فرح بخش، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین فلاحی‌اصل، مسئول سازمان بسیج اساتید استان لرستان، دکتر حمیدرضا زهره‌ای و برخی دیگر از مسئولان دانشگاهی از دانشگاههای استان نیز حضور داشتند.

 دکتر زهره‌ای، در سخنان کوتاهی گفت:«مسئله‌گرایی و کاربردی‌بودن مقالات در راستای حل مشکلات جامعه از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری است».

وی اظهار داشت:«در همین راستا، اندیشکده‌های استانی توسط سازمان بسیج اساتید در سطح استانها ایجاد شده تا بتواند گامهای اثربخشی برای رفع مشکلات و معضلات استانها بردارد».

در پایان همایش، حاضران در همایش، راهی مزار بوستان سه شهید گمنام دانشگاه لرستان شدند و به مقام شامخ شهیدان با قرائت فاتحه ادای احترام کردند.

همچنین، نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد فاطمه‌الزهرا (س) دانشگاه لرستان برگزار شد.  

گفتنی است 31 خردادماه هر سال سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران است.

این روز، به عنوان «روز بسیج اساتید» نام‌گذاری شده است.



۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰
۳۴۶۶ بازدید