اخبار

دانشگاه لرستان میزبان آیین گرامیداشت روز جهانی زبان مادری/ دکتر علی نوری: 6800 زبان زنده در دنیا وجود دارد

۱۳۹۶/۱۲/۰۶

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان از وجود 6800 زبان زنده در دنیا خبر داد.

خبرگزاری ایسنا (6 اسفندماه):

دکتر علی نوری (دکترای زبان و ادبیات فارسی)، در آیین بزرگداشت روز جهانی زبان مادری که به همت مرکز تخصصی فرهنگ و ادبیات بومی جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد:بحث از زبان مادری در عین سهل بودن، ممتنع است و تعریف آن ظرایفی دارد.»

وی با بیان اینکه برای زبان دو تعریف وجود دارد، افزود: در تعریف اول به زبانی که کودک پس از تولد به واسطه مادر یاد می‌گیرد زبان مادری گفته می‌شود و در تعریفی دیگر به زبان اصلی، ریشه‌ای و اجدادی اطلاق می‌شود.

دکتر نوری خاطرنشان کرد: امروزه بحثی که وجود دارد این است که زبان ملی و مادری باهم چه نسبتی دارند و این دو چه نسبتی با هویت دارند؛ چرا که یکی از اساسی‌ترین نقشهای زبان، هویت‌بخشی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان ادامه داد: زبان امری فطری است و در همه فطرت‌ها به صورت مشابه وجود دارد اما این دستگاه فطری از بدو تولد در معرض هر زبانی قرار بگیرد راه اندازی و شکوفا می شود.

وی با بیان اینکه دستگاه مشترک توانش زبانی افراد اگر در معرض زبان دیگری قرار گیرد مشکلاتی برای فرد ایجاد می شود، گفت: از جمله ویژگی‌های زبان مادری این است که فرد بدون هیچ دشواری با آن تکلم می‌کند و هر چند جملات نسبتاً ساده و محدودی می‌آموزد اما می‌تواند جملات نامحدود و حتی پیچیده‌‌تری را تولید کند.

نوری بیان کرد: هنگام تکلم با زبان مادری فرد لهجه ندارد و آسان و روان مانند دیگر گویشوران تکلم می‌کند.

این دکترای زبان و  ادبیات فارسی با بیان اینکه زبان مادری با هویت ملی، زبان رسمی و فرهنگ قومی و ملی تناسب دارد، اظهار کرد: به نظر برخی، زبان مادری در مقابل زبان ملی بوده و معارض آن است برای همین در بعضی کشورها با زبانهای غیر رسمی مبارزه شده است.

وی با اشاره به اینکه زبان مادری اقوام مختلف در ایران شعبه هایی از زبان ملی هستند، ادامه داد: لکی از زبان پارتی یعنی پهلوی اشکانی و لری از زبان پارسی یعنی پهلوی ساسانی نشأت گرفته است که هر دوی آنها نیز برگرفته از پارسی باستان هستند.

نوری بیان کرد: کودکی که در معرض زبان مادری قرار نمی‌گیرد ممکن است در مراحلی موفقیتهایی داشته باشد اما دچار بحران هویت می شود؛ چراکه زبان مادری در شکل‌گیری هویت، شخصیت و ذهنیت کودک، تأثیر مستقیم می‌گذارد و به آن‌ها حس تعلق، امنیت و اعتماد به نفس می‌دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان تصریح کرد: انسان از طریق زبانی که نخست یاد می‌گیرد به شناخت محیط می‌پردازد و احساسات خود را با این زبان بروز می‌دهد.

وی از وجود 6800 زبان زنده و رایج در دنیا خبر داد و افزود: همچنین حدود 3000 زبان در معرض خطر و بعضاً حتی در معرض زوال هستند.

تاریخ برگزاری آیین: صبح روز یکشنبه 6 اسفندماه/ سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان.

 


 


۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰
۲۸۰۳ بازدید