اخبار

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان تشریح کرد: بحران آب ناشی از مدیریت جزیره ای و بی توجهی به صیانت از منابع زیرزمینی آب

۱۳۹۶/۰۸/۲۴

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت:«بی توجهی به صیانت از منابع و مخازن زیرزمینی آب، از عوامل ایجاد بحران آب است».

دکترای تأسیسات آبیاری، دکتر حسن ترابی‌پوده در «گردهم‌آیی اجرای طرح توانمندسازی صیانت از منابع آبی استان لرستان» که صبح روز چهارشنبه 24 آبان‌ماه در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد، بیان کرد:«تقلید ناقص از اروپا و عدم بومی‌سازی تئورهای اروپایی باعث مشکلات در حوزه‌ی آب شده است؛ما به بحث روان‌آبها پرداختیم ولی از منابع زیرزمینی آب غفلت کردیم».

وی توضیح داد:«تغییر اقلیم به گونه‌ای نبود است که فکر کنیم باعث نابودی منابع آبی ما شده است؛ مشکل اروپا مشکل انرژی بود و آبیاری بارانی به این علت ایجاد شد تا آن مشکل رفع شود در حالی که شرایط ایران با اروپا تفاوت دارد».

او افزود:«اولویت در کشور ما آب است که با اولویت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تفاوت دارد».

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان بیان کرد:«متأسفانه در حال حاضر 330 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم؛ این یک گزاره‌ی علمی است که هرچقدر آب از چاه برداشت شود، چشمه‌ها خشک‌ می‌شوند».

دکتر ترابی‌پوده اظهار داشت:«بهترین روش آبیاری روش سنتی زیرزمینی است زیرا در این روش، تبخیر آب صفر است و در زمینه‌ی الگوی کشت باید به سوی بهزراعی یا بهنژادی برویم».

وی توضیح داد:«متأسفانه به صورت جزیره‌ای به منابع آب نگاه کرده‌ایم و نگاه سیستمی به این منابع نداشته‌ایم».

او اظهار نگرانی کرد:«بیش از 60 درصد فاضلاب‌های مصارف آب شرب از نوع جذبی است و متأسفانه جذب منابع زیرزمینی آب می‌شوند».

دکتر ترابی‌پوده توضیح داد:«مدیریت جزیره‌ای منابع آب باید به مدیریت ملی منابع آب تبدیل شود و الگوی کشت براساس بهزراعی و بهنژادی اصلاح شود؛همچنین همه انجمن‌های مردم نهاد این حوزه باید به صورت هماهنگ با هم کار کنند».

وی هشدار داد:«وقتی عمده فاضلاب‌ها وارد منابع زیرزمینی آب می‌شوند این یک بحران جدی کیفی در منابع آب است که اگر همین مسیر طی شود غیرقابل درمان خواهد بود».

 گفتنی است این گردهم‌آیی با همکاری مشترک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان و دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، سعید رازانی و معاون فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان، محمدتقی شاکرمی نیز در این گردهم‌آیی، حضور داشتند.

همچنین مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان، رضا میرزایی و مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست لرستان، مهرداد فتحی‌بیرانوند از حاضران در گردهم‌آیی بودند.

پاسخ به پرسش‌های اعضای هئیت علمی و دانشجویان، از برنامه‌های این گردهم‌آیی بود.


 


۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰
۳۸۹۱ بازدید