اخبار

امضای یازده تفاهم‌نامه‌ برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاه لرستان و دانشگاه علوم پزشکی با حضور رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور

۱۳۹۶/۰۸/۰۷

 رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، دکتر نصرت‌اله ضرغام به دانشگاه لرستان آمد و با پژوهشگران، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های لرستان، علوم پزشکی و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، جلسه گذاشت و دیدگاه‌های آنها را رودرو شنید. همچنین یازده تفاهم‌نامه برای حمایت از طرح‌های پژوهشی امضا شد.  

در این جلسه که رئیس دانشگاه لرستان، دکتر خسرو عزیزی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دکتر کوروش ساکی و معاونان دانشگاه لرستان نیز حضور داشتند، دکتر ضرغام تشریح کرد:«اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های صندوق و ارتباط رو در رو با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استانها باید بیشتر شود تا اعضای هیئت علمی و پژوهشگران با نوع حمایت صندوق از پژوهش آشنا شوند و این نکته را باید گفت که بیش از 50 درصد اعضای این صندوق از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور هستند».

ضرغام توضیح داد:«امروزه از ابزارهای مهم قدرتمند شدن و ابرقدرتمندن شدن کشورها، توسعه‌ی علم و دانش و فناوری مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی است که در کشور ما نیز باید این اهداف بیشتر از گذشته مورد توجه عملی قرار گیرند».

وی بیان کرد:«امروزه رشد اقتصادی با ایده‌پردازی و خلاقیت و کارآفرینی به دست می‌آید و نقش دانشگاهها به عنوان دانشگاههای نسل چهارم در این رابطه مهم است».

او درباره‌ی مهم‌ترین ویژگی دانشگاه نسل چهارم گفت:«این نوع دانشگاه معرفت‌گراست؛ یعنی هم به پژوهش‌های کاربردی اهمیت می‌دهد و هم به تقویت معنویت و اخلاق‌گرایی در جامعه بهاء می‌دهد».

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تصریح کرد:«امروزه نوع نگاه باید یک نگاه سیستمی باشد که رکن مهم آن توجه به توسعه براساس توجه به نیازهای نسل حال و نسل‌های آینده است».

نصرت‌اله ضرغام گفت:«کوشش کنیم مهارت‌ و دانش را بالاتر ببریم و بخش‌های سنتی صنعت ما مدرن شوند و در این مسیر بایستی شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شوند تا اقتصاد دانش‌بنیان در کشور رشد کند و گسترش یابد».

وی اظهار داشت:«توجه به پژوهش‌محوری کاربردی مهم است و همچنین باید نظام آموزش و تحقیق و پژوهش را به‌‌صورت یکپارچه ببینیم؛ یعنی اینکه از سطح خانواده تا مهدکودک و مدرسه و نظام آموزش عالی، با یک رویکرد سیستمی، به علم و فناوری و پژوهش، توجه کنیم».

او مفهوم مردمی‌کردن دانش را توضیح داد:«تقویت ارزشهای انسانی، تقویت سرمایه اجتماعی، تقویت اقتصاد خانواده، توجه به سبک زندگی مبتنی بر کیفیت و معرفت، و نقش‌آفرینی بیشتر خانواده در آموزش صیانت از محیط‌زیست، شاخص‌های مردمی‌کردن دانش است».

گفتنی است در این جلسه، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، هرکدام مطالبات و مشکلات این حوزه را بیان کردند و دکتر ضرغام نیز با تأکید روی مفهوم مدیریت باز، گفت:«صندوق از همه‌ی پیشنهادات برای ارتقاء سطح کارآمدی صندوق و رفع مشکلات حوزه‌ی پژوهش و فناوری کشور، استقبال می‌کند».

در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های علمی پژوهشی بین دانشگاه‌های لرستان و علوم پزشکی لرستان با صندوق برای حمایت از طرح‌های پژوهشی به امضاء رسید.

این جلسه، صبح روز یکشنبه 7 آبان‌ماه در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی دانشگاه لرستان، تشکیل شد.


 


۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰
۳۷۷۹ بازدید