اخبار

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش ملی بررسی ادبیات بومی در دانشگاه لرستان: استان لرستان از استان‌های پیشرو در ادبیات بومی است

۱۳۹۶/۰۶/۲۹

 

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش ملی بررسی ادبیات بومی «ایران زمین»، که در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان مرکزی دانشگاه لرستان برگزار شد، حضور یافت و گفت:«ادبیات بومی باید حفظ شود و این ادبیات، هویت‌ساز و خودآگاهی‌بخش اقوام است».

دکتر محمد سلگی، صبح روز چهارشنبه 29 شهریورماه در دومین همایش ملی بررسی ادبیات بومی «ایران زمین» که با مشارکت جهاد دانشگاهی واحد استان لرستان و دانشگاه لرستان برگزار شد، در سخنانی تشریح کرد:«ادبیات بومی، نوعی میراث فرهنگی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و باید کوشش کنیم این ادبیات حفظ شود».

دکتر سلگی، تصریح کرد:«از کارکردهای ادبیات بومی، کنترل هیجانات، عواطف و آرامش‌بخشی است و ادبیات بومی، ابزاری برای تعامل با دیگران است».

وی اظهار داشت:«ما در کشور، کمبود مطالعات در حوزه‌ی ادبیات بومی داریم و به همین علت، نیاز است اینچنین همایش‌هایی تقویت شوند».

دکتر سلگی گفت:«خوشبختانه، استان لرستان از استان‌های پیشرو در عرصه‌ی ادبیات بومی است».

وی تأکید کرد برای اینکه بتوانیم ادبیات بومی را حفظ کنیم بایستی آسیب‌شناسی جدی و دقیق در این حوزه صورت گیرد.

سلگی، تشریح کرد:«نباید نگاهی متعصبانه و ستیزجویانه به ادبیات بومی داشت؛ بلکه این نکته مهم است که ادبیات بومی کاملاً باید مکمل و تقویت‌کننده‌ی ادبیات فارسی باشد و در تضاد با ادبیات فارسی، قرار نگیرد».

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار تأسف کرد از اینکه ادبیات بومی در برخی خانواده‌ها به حاشیه رانده شده و حتی داخل خانه هم، برخی اقوام با فرزندانشان، فارسی صحبت می‌کنند؛ در حالی که ادبیات بومی از سطح خانواده باید به بچه‌ها آموزش داده شود.

دکتر سلگی تصریح کرد:«بایستی پژوهشگران و دانشگاهیان ما نیز در تحقیقات و در موضوعات پایان‌نامه‌ها، به بررسی ادبیات بومی بپردازند تا این حوزه‌ی غنی از بین نرود؛ به‌ویژه امروزه با پدیده‌ای همچون «جهانی‌شدن»، روبه‌رو هستیم و تلاش‌ها برای حفظ ادبیات بومی باید نظام‌مند، دقیق و مستمر باشد».

گفتنی است از سراسر کشور تعداد 200 مقاله برای دبیرخانه همایش فرستاده شد؛ تعداد 32 مقاله تحت عنوان مقالات برتر و تعداد 105 مقاله نیز در قالب چاپ و سخنرانی، ارائه شدند.  

همچنین 73 مقاله تحت عنوان کتابچه‌ی همایش، منتشر می‌شوند.


 

 


۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰
۲۹۰۷ بازدید