اخبار

دکتر هاشمی، این شایستگی را دارد که وزیر علوم شود/ هدف دانشگاه نسل سوم، تولید علم همراه مهارت‌آفرینی و کارآفرینی است

۱۳۹۶/۰۶/۲۱

 

رئیس دانشگاه لرستان با بیان این که دانشجویان باید در چارچوب نظام، رقابت علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشند، سید ضیاء هاشمی، سرپرست فعلی وزارت علوم، را فردی شایسته برای قرار گرفتن در سمت مقام عالی این وزارت خانه برشمرد.

 دکتر خسرو عزیزی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی عصر امید، با مثبت خواندن انتخاب سرپرست فعلی وزارت علوم، اظهار داشت: سید ضیاء هاشمی از بدنه وزارت علوم و از استادان با تجربه دانشگاه تهران است.

وی مسئولیت های اجرایی زیادی در دوران خدمت خود داشته است و در ۴ سال دولت یازدهم در معاونت فرهنگی و اجتماعی خیلی موفق عمل کرده و اکنون سرپرستی ایشان در این وزارت خانه بسیار شایسته و مقبول قریب به اتفاق جامعه دانشگاهی کشور است.

عضو هئیت علمی دانشگاه لرستان، تاکید کرد: به نظر من سید ضیاء هاشمی شایستگی این را دارد که به عنوان وزیر علوم نیز معرفی شود.

رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به چالش های وزارت علوم، گفت: اصلی ترین چالش وزارت علوم اکنون این است که فارغ التحصیلان دانشگاه های تحت نظارت این وزارت خانه، مهارت لازم را برای کارآفرینی و اشتغال ندارند. البته این موضوع جزو سیاست های ابلاغی وزارت علوم در دولت یازدهم بوده است و گام های خوبی نیز در این راستا برداشته شد ولی هنوز به نقطه نهایی مد نظر نرسیده است.

وی افزود: چالش اصلی را در این می بینم که سیاست ها و برنامه ها در جهتی باشد که دانشجو مهارت لازم را کسب کند تا نه تنها برای خود بلکه عامل به کارگیری و اشتغال زایی برای چند نفر دیگر هم باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه لرستان، گفت: چالش دیگر بحث کمبود بودجه است که معمولا اکثر دستگاه های اجرایی با آن مواجه هستند. در وزارت علوم بحث بودجه به ویژه در پژوهش مطرح است. تقریبا می توان گفت که اعتبارات خیلی ایده آل تخصیص پیدا نکرده است تا دانشجو بتواند در مسیر چالش اصلی که ذکر شد گام بردارد.

رئیس دانشگاه لرستان با بیان الزامات در وزارت علوم، خاطر نشان کرد: خوشبختانه قبول داریم افکار مختلف مورد قبول نظام و نشاط و سرزندگی باید در دانشگاه ها وجود داشته باشد. دانشگاه باید سیاسی باشد، اما سیاسی کار نباشد. دانشجویان باید در چارچوب قانون با رعایت خطوط قرمز و تفکرهایی که نظام تعریف کرده است، در کنار هم با تعامل و رقابت های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار بوده و رشد و بالندگی داشته باشند.

وی گفت: خلاقیت در محیط سکوت ایجاد نمی‌شود، بنابراین نشاط باید در دانشگاه ها باشد تا خلاقیت ها شکوفا شوند. به نظر می رسد، سیاست اصلی وزارت علوم باید در این جهت باشد که تولید علم کند و این علم تبدیل به فناوری و فناوری تبدیل به ثروت شود.

عزیزی، افرود: در دوران دانش آموزی موضوع انشاء، علم بهتر است یا ثروت بود، که می‌گفتند علم بهتر است، به نظر من علمی بهتر است که تولید ثروت کند، که این هم وظیفه وزارت علوم در جهت دانشگاه نسل سوم است که بیان شد.

 


 


۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰
۳۱۲۰ بازدید