اخبار

کوشش‌های رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان و تیم مدیریتی وی برای نوسازی و زیرساخت‌سازی در دانشکده

۱۳۹۶/۰۴/۲۴

دکتر جهان‌شیر شاکرمی، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان است.

وی در دوره دولت تدبیر و امید و با حکم رئیس دانشگاه لرستان، دکتر خسرو عزیزی، عهده‌دار این منصب شد.

چه اقداماتی در دوره مدیریت وی در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان انجام شده است؟

با وی به گفت‌وگو نشستیم و برخی مهم‌ترین اقدامات انجام شده را قلمی می‌کنیم:

ساختن ساختمان آموزشی سه طبقه با 30 کلاس کلید خورد تا مشکلات مربوط به کمبود فضای آموزشی رفع شود؛

قرار است این ساختمان که به گفته‌ی دکتر شاکرمی سه هزار مترمربع مساحت زیربنایی دارد تا شهریورماه 96 به افتتاح برسد؛

در حال ساخت است ساختمان آزمایشگاه دانشکده کشاورزی با یک هزار و 600 مترمربع زیربنا که شامل 23 آزمایشگاه تحقیقاتی خواهد بود؛

دکتر شاکرمی می‌گوید:«از مهم‌ترین مشکلات ما این بوده است که هر سه یا چهار استاد در یک اتاق بودند که ساختن اینگونه فضاهای آموزشی به سرعت آن مشکل مهم را رفع خواهد کرد».

 از دیگر اقداماتی که در دوره مدیریت دکتر شاکرمی انجام شده است زیباسازی درب ورودی دانشکده است که قبلاً بسیار نابسامان و زشت بود.

هشتاد میلیون تومان هزینه شد تا سر درب ورودی دانشکده زیباسازی شود و همچنین گل‌کاری و رنگ‌آمیزی دیوار دانشکده انجام شد.

نباید فراموش کرد محل دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان در کنار جاده ترانزیتی خوزستان به شمال است و فرودگاه خرم‌آباد نیز در آن حوالی قرار دارد و زیباسازی درب ورودی دانشکده از اهمیت بهره‌مند است چرا که روزانه ده‌ها گردشگر و مسافر از جاده ترانزیتی کنار دانشکده عبور می‌کنند.

لوله‌های کاملاً پوسیده منبع آب دانشکده با هزینه 160میلیون تومان تعویض شدند و عایق‌سازی کامل منبع صورت گرفت و سرویس‌های بهداشتی کاملاً فرسوده دانشکده نیز از اساس، بازسازی و نوسازی شدند.

دکتر شاکرمی و تیم مدیریتی وی، پیگیری کردند و حصارکشی به‌صورت فنس‌کشی در اطراف باغ‌ها و مزارع تحقیقاتی این دانشکده انجام شد که مقدارش 20 هزار متر بوده است. قبلاً این باغ‌ها و مزارع فنس‌کشی نبودند که خود باعث ایجاد مشکلاتی می‌شد.

 

ساخت مسجد دانشکده نیمه‌تمام بود که در دوره مدیریت دکتر شاکرمی با نماسازی اسلامی به طور کامل به افتتاح رسید. آزمایشگاه هیدرولیک نیز ناتمام بود که در این دوره به افتتاح رسید و برای تجهیز آن 140 میلیون تومان هزینه شد.

شش واحد منازل مسکونی در این دانشکده که متروکه به حال خود رها شده بودند به سرعت تغییر کاربری داده شدند و با هزینه نزدیک به 700 میلیون تومان به آزمایشگاه مرکزی شماره دو دانشگاه لرستان تبدیل شدند.

دکتر شاکرمی می‌گوید:«با همکاری خوب معاونت پژوهشی دانشگاه لرستان نزدیک به 600 میلیون تومان تجهیزات برای این آزمایشگاه خریداری شد و هم‌اینک این آزمایشگاه علاوه بر استفاده درون دانشگاهی توانایی ارائه خدمات به استان‌های همجوار را هم دارد».

مهمانسرای مجهز در همین دوره در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی ساخته شد. تعداد ده گلخانه با هزینه‌ای نزدیک به 500 میلیون تومان ساخته شد که هم تحقیقاتی است و هم پرورشی و از جمله مزرعه تحقیقات ارگانیک شامل یک هکتار است که حصارکشی و محوطه‌سازی هم شده است.

مزرعه تحقیقات و پرورش گیاهان دارویی در این دوره ایجاد شد که به گفته دکتر شاکرمی، از اهداف آن بومی‌کردن گیاهان دارویی است؛ زیرا استان لرستان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در این حوزه داراست.

مبلغ یکصد میلیون تومان هزینه شد تا چاه شماره یک دانشکده که قبلاً بسته شده بود دوباره باز شده و آب مورد نیاز تأمین شود. این چاه 210 متر عمق دارد.

احیاء واحد دامپروری که شامل گاوداری و گوسفندداری است و برای دانشجویان رشته دامپروری ضروری است از دستاوردهای کاری همین دوره بوده است.

قبلاً برق دانشکده وصل به برق منطقه چم‌انجیر بود و هر موقع برق آن منطقه قطع می‌‌شد برق دانشکده نیز قطع می‌شد. پیگیری شد و موتور برق اضطراری با هزینه 95 میلیون تومان خریداری شد که توانایی تولید 150 کیلو وات برق را دارد و به صورت هوشمند هر موقع برق منطقه چم انجیر قطع می‌شود برق دانشکده از طریق این موتور تأمین می‌شود. ناگفته پیداست قطع و وصل‌های پی در پی برق دانشکده پایان یافت که اگر می‌بود، مشکلات متعددی را برای تجهیزات آزمایشگاهی دانشکده ایجاد می‌کرد.

از دیگر دستاوردهای دوره مدیریت دکتر شاکرمی و تیم مدیریتی وی، احیاء زمین چمن دانشکده است که چمن طبیعی دارد و با همکاری کامل معاونت دانشجویی دانشگاه لرستان که مسئولیت آن بر دوش دکتر حجت‌اله یونسی است اجرا شد.

قبلاً این چمن به صورت کامل خشک شده بود.

دکتر شاکرمی توضیح می‌دهد با پیگیری‌های انجام شده که رئیس دانشگاه لرستان، دکتر عزیزی هم انجام داده است موافقت اصولی ایجاد رشته‌های تحصیلی محیط زیست و شیلات از وزارت علوم اخذ شد که گامی است در راستای اجرایی کردن سیاست‌های آموزشی و دانشگاهی دولت تدبیر و امید مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها باید به سوی دانشگاه‌های نسل سوم بروند.

دکتر شاکرمی خبر می‌دهد کلاس‌های رشته‌های شیلات و محیط زیست از مهرماه 96 شروع می‌شوند.

براساس آماری که دکتر شاکرمی در اختیار ما گذاشت دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، یک هزار و 800 دانشجو، 10 گروه آموزشی، 66 عضو هیئت علمی، 17 رشته دکترا، 21 رشته کارشناسی ارشد و هشت رشته کارشناسی دارد.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان توضیح می‌دهد:«از مطالبات ما ساخت پارکینگ است که توقع دارم با پیگیری‌های معاونت محترم پشتیبانی و توسعه دانشگاه این مهم نیز در آینده نزدیک اجرایی شود».

دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان 72 هکتار است و یک مجموعه‌ی گسترده محسوب می‌شود.



۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰
۴۶۱۹ بازدید