اخبار

راه اندازی دو دستگاه پیشرفته در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان

۱۳۹۶/۰۴/۰۳

دو دستگاه پیشرفته CHNS-O و NIR در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان راه‌اندازی شدند. دستگاه CHNS_O  قابلیت اندازه‌گیری درصد کربن، هیدروژن، نیتروژن،گوگرد و اکسیژن در نمونههای مایع و جامد، آلی و معدنی را دارد.

 

 

 

 

این سیستم با استفاده از احتراق نمونه در راکتور کوراتزی موجود در کوره الکتریکی  و همچنین ستون کروماتوگرافی شبیه به ستون کروماتوگرافی GC توانایی تعیین درصد عناصر مذکور را دارد.

این دستگاه جهت  آنالیز ترکیبات آلی، پلیمری، گیاهی، غذایی، کشاورزی، دارويي، سنتزی، معدنی و ...کاربرد دارد.شرکت سازنده NC technologies (Costech) کشور ایتالیا  و مدل دستگاه ECS 4010 است.

دستگاه اتو انالیزور NIR مدل  DA7250 ساخت شرکت perten سوئد، نسل سوم دستگاه NIR دیود است که به طور ویژه برای آنالیز مواد غذایی و محصولات کشاورزی طراحی شده است. برای خرید دستگاه CHNS_O مبلغ 330 میلیون تومان و برای خرید دستگاه اتو آنالیزور NIR مبلغ 410 میلیون تومان هزینه شده است. 

این دستگاه دارای دقت قابل توجهی است و حاوی مشخصاتی مانند آنالیز سریع، راحتی استفاده از دستگاه، و استحکام است.

این دستگاه برای طیف وسیعی از کاربردها کالیبره شده است و پارامترهایی مانند رطوبت، پروتئین، چربی و خیلی دیگر از پارامترها را در همه انواع مواد تعیین می‌کند. اتو انالیزور NIR مدل  DA7250 قابلیت آنالیز همه انواع نمونه­ها، از نمونه­های پودر گرفته تا قرص، مایع، خمیری و آبکی را دارد.

این دستگاه دارای استاندارد IP65 برای ممانعت از ورود گرد و غبار و آب به درون آن است.

همچنین بدون نیاز به تهیه، تغییر و یا پردازش نمونه، به مدت 6 ثانیه آنالیز انجام می­گیرد و حاوی بسته کالیبراسیون برای غلات، خوراک دام و طیور و بسیاری از دانه­های روغنی است.

رویکرد دولت تدبیر و امید تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی است. از مردادماه 93 تاکنون بیش از چهار میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی آزمایشگاه‌های دانشگاه لرستان هزینه شده است.

به طور مثال، آزمایشگاه مرکزی شماره دو واقع در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان با زیربنای 800 مترمربع و اعتباری نزدیک به 700 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

 


۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰
۳۸۳۶ بازدید