اخبار

دولت تدبیر و امید و سوق دادن دانشگاهها به سوی دانشگاههای نسل سوم در گفتگو با رئیس دانشگاه لرستان

۱۳۹۶/۰۳/۲۴

 رئیس دانشگاه لرستان گفت:«دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که مهارت‌آفرین است».

دکتر خسرو عزیزی رویکرد دولت تدبیر و امید را حرکت دادن دانشگاه‌های کشور به سوی دانشگاه‌های نسل سوم دانست.

وی توضیح داد:«در این رویکرد ایجاد رشته‌های تحصیلی دانشگاهی براساس نیازها و پتانسیل‌های منطقه‌ای و استانی است».

رئیس دانشگاه لرستان، از برخی مجوزها و گشایش‌ها در دوره دولت تدبیر و امید در راستای حرکت دادن دانشگاه به سوی دانشگاه نسل سوم خبر داد:

«گشایش رشته باستان‌شناسی در مقطع کارشناسی در سال 94؛

گشایش رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته؛

اخذ موافقت اصولی گشایش رشته‌های شیلات و محیط زیست در مقطع کارشناسی در سال 95».

دکتر عزیزی اخذ مجوز یا گشایش این‌گونه رشته‌های تحصیلی را در راستای تقویت دانشگاه نسل سوم دانست که می‌کوشد کارآفرین و مهارت‌آفرین باشد تا در کاهش بیکاری جوانان تحصیل‌کرده نیز اثرگذار شود.

وی خبر داد پیگیری‌ها برای کسب مجوز راه‌اندازی مرکز تحقیقات بلوط دانشگاه لرستان نیز ادامه دارد.

دکتر عزیزی از اعتبارات هزینه شده برای تجهیز آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه لرستان در دوره دولت تدبیر و امید خبر داد: «تا پایان بهمن‌ماه 95 بیش از پنج میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی با تأکید بر خرید محصولات ساخت داخل هزینه شد؛ تکمیل و تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی از سیاست‌های دولت تدبیر و وزارت علوم است تا پژوهش‌های کاربردی در سطح دانشگاه‌ها افزایش یابد».

وی از ظرفیت گیاهان دارویی استان لرستان خبر داد و گفت:«بانک ژن گیاهان دارویی در آزمایشگاه مرکزی شماره دو دانشگاه لرستان ایجاد شد».

رئیس دانشگاه لرستان از فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها در دوره دولت تدبیر خبر داد:«شاهد هستیم که با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، فضای فعالیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه باز شد و الان تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه لرستان در چارچوب قانون به فعالیت‌های خویش مشغول‌اند».

رئیس دانشگاه لرستان، گریزی به دوره قبل از دولت تدبیر زد:«در آن دوره فعالیت تشکل دانشجویی اصلاح‌طلب انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تعطیل شده بود درحالی که در اردیبهشت‌ماه 94 فعالیت قانونمند این تشکل، احیاء شد و الان همه تشکل‌های دانشجویی در چارچوب قانون، فعالیت می‌کنند».

وی تأکید کرد تقویت ارتباط بین جامعه و دانشگاه با محوریت توجه به نیازهای منطقه‌ای، سند آمایش و نیازهای استانی، از اهداف حرکت‌دادن دانشگاه‌ها به سوی دانشگاه‌های نسل سوم در دوره دولت تدبیر و امید است.

او بخش دیگری از رویکرد دولت را تقویت مدیریت سبز دانست و تشریح کرد:«مدیریت سبز در دانشگاه به دنبال کاهش مصرف انرژی و بهنیه سازی مصرف انرژی در راستای اصلاح الگوی مصرف است و در این راستا جلسات شورای راهبردی مدیریت سبز در دانشگاه لرستان، به صورت مرتب تشکیل می‌شود».

رئیس دانشگاه لرستان بر تعادل بین اقتصاد و محیط‌زیست تأکید کرد و گفت:« رشد و توسعه اقتصادی بایستی در تعادل با حفظ محیط زیست باشد تا رسیدن به توسعه پایدار، محقق شود و اینکه از اصلاح الگوی مصرف و توجه به محیط زیست و بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌گوییم، دقیقاً توجه عملیاتی به مفهوم مدیریت سبز است که دولت تدبیر و امید برای تحقق این مهم، گام برداشته است».

گفتنی است دانشگاه لرستان در حال حاضر، 9 هزار و 300 دانشجو و 270 عضو هیئت علمی دارد.


 


۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰
۳۲۴۵ بازدید