اخبار

تجلیل دانشگاه لرستان از اعضای هیئت علمی و کارمندان فرزند شهید

۱۳۹۵/۱۲/۲۲

 

 

دانشگاه لرستان به مناسبت سالروز گرامیداشت مقام شامخ شهیدان، از هیئت علمی و کارمندان فرزند شهید این دانشگاه تجلیل کرد.

صبح روز یکشنبه 22 اسفندماه هم‌زمان با سالروز گرامیداشت مقام شامخ شهدا، با برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی، اجتماعی دانشگاه لرستان و با حضور مدیران دانشگاه از استادان و کارمندان فرزند شهید دانشگاه لرستان، تجلیل شد.

در ابتدای این آیین که در سالن کنفرانس دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان برگزار شد، قرآن کریم، تلاوت و پس از آن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نواخته شد.

در این برنامه، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاهی دانشگاه لرستان حضور داشتند.   

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین دکتر حسین فلاحی‌اصل در سخنانی گفت:«مهم‌ترین مقام شهدا نزد آیات قرآنی و براساس احادیث متعدد دینی، این است که آنها عندالله هستند و نزد پروردگار، مقام ویژه‌ای دارند».

دکتر فلاحی‌اصل، تشریح کرد:«شهیدان زنده‌اند و همان‌طور که حضرت امام (ره) فرمودند نور، چشم و چراغ ملت هستند».

وی افزود:«ما همه، مدیون خون پاک شهیدان هستیم».

دکتر فلاحی‌اصل بیان کرد:«ائمه اطهار (علیهم السلام) و بعد، شهدا، وجهه‌الله هستند». 

بعد از سخنان معاون فرهنگی دانشگاه، دکتر مجتبی جوادی‌نیا از اعضای هئیت علمی که فرزند شهید و رشته‌ی تحصیلی‌اش، زبان و ادبیات فارسی است، درباره‌ی جایگاه فرهنگ شهادت در تاریخ شعر و ادبیات فارسی گفت:«همواره در طول تاریخ چه از طرف شاعران شیعه و چه شاعران اهل تسنن، توجه به فرهنگ شهادت در شعر فارسی، مهم بوده است و بیشترین شعر در این رابطه، درباره‌ی حادثه‌ی کربلا سروده شده».

وی تصریح کرد:«در دوران پس از انقلاب اسلامی نیز در شعر و ادبیات مقاومت، فرهنگ ایثار و شهادت، جایگاه ویژه‌ای داشته است».

پس از سخنان دکتر جوادی‌نیا، با حضور اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاهی دانشگاه لرستان از 21 نفر از اعضای هیئت علمی و کارمند فرزند شهید دانشگاه لرستان، با اهداء هدایایی، تجلیل شد.

و بعد از آن، حاضران در برنامه بر مزار سه شهید گمنام واقع در بوستان شهدا که در محوطه‌ی سایت مرکزی دانشگاه لرستان قرار دارد، حاضر شدند و با اهداء گل، قرائت فاتحه و غبارروبی، به مقام شامخ شهدا، ادای احترام کردند.

22 اسفندماه هر سال در تقویم به عنوان روز گرامیداشت مقام شامخ شهدا نام‌گذاری شده است.

در چنین روزی بود که در سال 1358 و به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، بنیاد شهید انقلاب اسلامی تأسیس شد.

رئیس دانشگاه لرستان، دکتر خسرو عزیزی نیز در پیامی که به مناسبت روز گرامیداشت مقام شامخ شهیدان، صادر کرد بر ترویج بیش از پیش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تأکید ورزید.


 


۱۳۹۵/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰
۳۷۹۷ بازدید