اخبار

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان:دانشگاه نسل سوم، «کارآفرین» است

۱۳۹۵/۱۲/۰۵

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان گفت:«سند راهبردی دانشگاه لرستان در راستای سوق دادن دانشگاه به دانشگاه نسل سوم و حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان است».

دکتر محمد فیضیان، توضیح داد:«هدف این است پایان‌نامه‌های دانشگاهی، کاربردی‌تر شوند و این کاربردی‌شدن در راستای تناسب با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان لرستان باشد».

وی ادامه داد:«الان خوشبختانه حمایت خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز بحث «آی سی تی» می‌شود و حوزه‌ی پژوهشی دانشگاه لرستان از فعالان این عرصه حمایت می‌کند».

دکتر فیضیان اظهار داشت:«براساس اهداف سند راهبردی باید دانشگاه لرستان در سال 1404 به عنوان دومین دانشگاه منطقه پنج کشور دست یابد و بدین منظور، حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و فناور، اهمیت بالایی دارد».

وی تأکید کرد حرکت‌کردن در جهت نیل به دانشگاه نسل سوم یعنی اینکه دانشگاه باید مهارت‌آفرین باشد و در این راستا برنامه‌ریزی‌ها در دانشگاه لرستان به‌گونه‌ای است که رشته‌های دانشگاهی، «بین‌رشته‌ای» تقویت شوند.

دکتر فیضیان گفت:«یک پایان‌نامه باید بتواند یک مشکل را در جامعه رفع کند و کاملاً کاربردی باشد».

دکتر فیضیان استقبال از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اعضای هیئت علمی را خوب توصیف کرد و بیان کرد:«بسیاری از این شرکت‌ها با حمایت دانشگاه لرستان راه‌اندازی شده است که دستاوردهایش در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی خواهد بود».

وی توضیح داد:«مهارت‌آموزی و حمایت‌کردن از تکنولوژی‌های اطلاعات از راه‌های آسان ایجاد شغل است و می‌تواند گام مهمی در جهت کاهش نرخ بیکاری هم باشد».

دکتر فیضیان، افزود:«برای حمایت اثربخش از پژوهش و تکنولوژی فناور، آزمایشگاه شماره یک دانشگاه، تجهیز شد و آزمایشگاه شماره دو هم ساخته شد».

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان تصریح کرد:«الان تجهیزاتی در آزمایشگاه‌های دانشگاه لرستان نصب شده است که فقط دو سه دانشگاه در کشور از این تجهیزات بهره‌مند هستند و این نشان‌دهنده‌ی حمایت دانشگاه از پژوهش و فناوری است».

دکتر فیضیان، بیان کرد:«مثلاً در استان لرستان توجه به گیاهان دارویی یک ظرفیت مهم و در طرح‌های پژوهشی دانشگاه لرستان به این مهم توجه شده است تا پایان‌نامه‌ها نیز براساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان لرستان، تهیه شوند».

وی خبر داد که دانشگاه لرستان از تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند و به سوی خرید ایده‌ها برای حمایت از پژوهشگران رفته است.

دکتر فیضیان، ادامه داد:«برای مثال، در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌هایی چون بازیافت محصولات پلیمری آلاینده‌ی محیط‌زیست ارائه شده است یا طرح‌هایی در زمینه جنگل‌داری ارائه کرده‌ایم و نیز استفاده از انرژی‌های خورشید و باد و حتی جایگزین‌کردن کشت گیاهان دارویی، به جای کشت محصولات پُرتوقع که مصرف بالای آب دارند و در مجموع، همگی اینها در راستای تحقق مفهوم دانشگاه نسل سوم است».


 


۱۳۹۵/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰
۲۹۱۵ بازدید