اطلاعیه

رئیس دانشگاه لرستان گفت: اتاق های فکر استانی را میتوان بازوی توانمند دولت برای عمل بر اساس خرد جمعی دانست

۱۳۹۵/۰۹/۳۰

صبح امروز با حضور دکتر شالچی مدیر کل دفتر سیاستگذاری فرهنگی – اجتماعی وزارت علوم، مدیر اتاق فکر استان و برخی از مدیران دانشگاه؛ هیات رئیسه دانشگاه لرستان تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان: صبح امروز و در محل سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه لرستان و با حضور دکتر شالچی مدیر کل دفتر سیاستگذاری فرهنگی – اجتماعی وزارت علوم، مدیر اتاق فکر استان و برخی از مدیران دانشگاه؛ هیات رئیسه دانشگاه لرستان تشکیل جلسه داد.

در این نشست دکتر عزیزی رئیس دانشگاه لرستان ضمن خیرمقدم به دکتر شالچی و تقدیر از زحمات دکتر هاشمی مدیر اتاق فکر استان گفت: اتاق های فکر استانی را میتوان بازوی توانمند دولت برای عمل بر اساس خرد جمعی دانست

ایشان در ادامه افزود: اتاقهای فکر باعث ارتقای گفت و گو، تبادل نظر و حتی تضارب افکار برای توسعه یافتگی از طریق توسعه شبکه نخبگان استان میشود. در واقع اساس اتاق فکر، مفاهمه های فکر است

دکتر عزیزی اضافه کرد: شناسایی فکر در اتاق فکر صورت می گیرد. اتاق فکر مرکزی برای شناسایی فکر سازان و فکر پژوهان است. در این مرکز، فکرورزی روشمند برای مفهوم سازی و مفهوم ستانی در جهان واقعی و در حوزه انسانی صورت می گیرد. اتاق فکر، بستری فراهم می آورد که احیای فکر پژوهی و فکرسازی روشمند در جامعه انسانی ممکن شود و در زوایای مختلف در منطق بنیادین فکر احیای صورت گیرد.

رئیس دانشگاه لرستان گفت: اتاق های فکر مهمترین ثروت ملی هر کشور هستند که با احیای منطق فکر در جامعه، امنیت ملی و توسعه ملی به وجود می آورند و جامعه را از ورود دانش و تکنولوژی عرفی باز می دارند و در صدد انتقال دانشهای بنیادین و تکنولژی مادر برمی آیند.

دکتر عزیزی افزود: اتاق فکر دو تاثیر عمده بر جای میگذارد، اول در ایده سازی و ایده پروری که تاحدودی افق آینده پژوهی را ممکن می سازد. دوم در سیاست گذاری، تعلیم سیاست مداران، مدیران حکومتی تاثیر عملی دارد. به طور کلی نقش اولیه اتاق های فکر ایجاد پل بین جهان ایده و عمل می باشد.

ایشان در ادامه افزود: یکی از آسیب های جدی در حوزه مدیریتی، گرفتار شدن تصمیم گیرندگان در گیر و دار مسایل اجرایی روزمره است. تا وقتی مدیران سرگرم طی روالهای از پیش تعیین شده، شرکت در جلسات، پسخگویی به مراسلات و مانند اینها هستند فرصت چندانی برای تفکر و اندیشه نخواهند یافت و در خوشبینانه ترین حالت، اگر هم فرصت این کار را بیابند در تصمیم گیری، تکیه بر تفکر منفرد دستیابی به موفقیت را تضمین نمی کند، بنابراین لازمه عبور از این چالش، ایجاد ساختاری است که بتوان از طریق آن فکر را غنی و بارور ساخت.

در بخش دیگر این نشست دکتر شالچی ضمن اشاره به اینکه اتاق فکر استان لرستان از اتاق فکرهای موفق کشور می باشد گفت: این موفقیت مرهون زحمات مدیریت اتاق فکر و حمایتهای ریاست دانشگاه لرستان است.

ایشان افزود: دانشگاه ها باید محور تصمیم گیری باشند متاسفانه مسئله ای که از گذشته تا به حال وجود داشته اینست که ما در دانشگاه تحقیق و پژوهش خودمان را انجام میدهیم و جامعه، دولت و بخش خصوصی کار خودشان را انجام میدهند. ایده اتاق های فکر و یا تعبیر جدیدی که مقام معظم رهبری داشتند "هیاتهای اندیشه ورز" به دنبال اینست که پیوند بین جامعه، صنعت و دانشگاه را برقرار نماید.

دکتر شالچی افزود: ایده اتاق فکر بر چند محور استوار است اول اینکه تصمیماتی که در کشور گرفته می شود باید در خلال گفتگوی عقلانی گرفته شود. دوم اینکه این تصمیمات صرفاً از مرکز گرفته نشود و از توان نخبگانی که در استان ها هستند استفاده شود. بخشی از این مدیران مدیران دولتی اند اما بخش دیگر اساتید دانشگاه ها و بخش دیگر مدیران موفق مراکز خصوصی مثل یک تاجر موفق و یا تولید کننده موفق استان که باید ایده های خود را مطرح کنند و بهترین جایی که می تواند این ایده ها را مطرح کرد و میزبان این گفتگو های عقلانی باشد دانشگاه است.    


 


۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰
۴۰۱ بازدید