اطلاعیه

نشست هم اندیشی فرصتها و چالشهای اقتصاد مقاومتی در دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۳۹۵/۰۸/۰۵

 

با حضور دکتر عزیزی رئیس دانشگاه لرستان، دکتر محمد حسین ادیب اقتصاد دان مطرح کشور، دکتر هاشمی رئیس اتاق فکر استانی، خبرگان دانشگاهی، مدیران و تولیدکنندگان استان نشست هم اندیشی فرصتها و چالشهای اقتصاد مقاومتی در دانشگاه لرستان برگزار شد.

در این نشست دکتر عزیزی رئیس دانشگاه لرستان گفت : سعی ما این است که دانشگاه بازوی توانمند توسعه همه جانبه در  استان باشد و در این زمینه احساس دین میکنیم و امیدواریم که بتوانیم بعنوان یک دانشگاهی با استفاده از پتانسیل اساتید صاحب نظری که در تخصصهای مختلف در دانشگاه حضور دارند چالشها و موانع موجود را در راستای توسعه استان به فرصت تبدیل کنیم.

دکتر هاشمی مدیر اتاق فکر استانی گفت: یکی از اهداف اتاق فکر نهادینه سازی، مشارکت و همفکری کلیه فرهیخته گان جامعه ایرانی و ورود آنها و اندیشه هایشان به چرخه سیاست گذاری عمومی است و تعبیری میتوان گفت که اتاق فکر حلقه مفقوده سیاست گذاریها و تصمیم گیریهای حکومتی و دولتی است. در جلسات اتاق فکر ما از خبرگان دولتی، کارشناسان دانشگاهی و ذینفعان که همان تولید کنندگان میباشند استفاده میکنیم و امیدواریم در این جلسات تعاملی که در قالب مثلث دولت دانشگاه و تولید کنندگان است بتوانیم راهکارهای مفیدی را برای معضلات استان در زمینه های مختلف فراهم کنیم.

دکتر محمدحسین ادیب در نشست هم اندیشی چالش ها و فرصت های اقتصاد مقاومتی در سالن جلسات دانشگاه لرستان گفت: منبع تغذیه سود شرکت های ایران چهار مقوله درآمدهای نفتی، سود ناشی از تورم، نرخ بهره بانکی و یارانه انرژی بوده که در حال حاضر به اتمام رسیده اند.

وی بیان کرد: درآمدهای نفتی امسال بیش از430 هزار میلیارد ریال بوده که تنها 330 هزار میلیارد ریال این مبلغ در راستای دو صندوق بازنشستگی هزینه می شود.
وی ادامه داد: سایر درآمد دولت نیز حدود 280 هزار میلیارد ریال است که امسال معادل همین رقم به آموزش و پرورش پرداخت شده است.

ادیب با اشاره به اینکه چنانچه دولت در هر حوزه ای بخواهد دخالت کند باید از مردم مالیات بگیرد، افزود:به همین دلیل شرکت ها نمی توانند با این بهره وری پایین از محل اتصال به درآمدهای نفتی تامین شوند.

وی اضافه کرد :دومین عامل سود آوری شرکت ها سود ناشی از تورم بود که از سال 81 تا 91 قیمت ها در ایران 4.5 برابر شد، اما امروز تورم نقطه به نقطه 6.5 درصد است و پیش بینی میشود به زودی تورم به سه درصد کاهش یابد.
به گفته وی در این سال ها مهمترین سود شرکت ها سود ناشی از تورم بود که در حال حاضر این سود وجود ندارد.

وی افزود : نرخ بهره بانکی تا پایان سال 91 بسیار کمتر از تورم بود و گرفتن وام رانت بود و اهرم به شمار می رفت.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان همچنین اظهار کرد : در حال حاضر نرخ بهره بانکی بیش از تورم است به گونه ای که وام دیگر رانت و اهرم نیست و به سود در شرکت ها منجر نمی شود.

وی بیان کرد: زمانی قیمت نفت پنج دلار بود و دولت انرژی را 10 دلار می فروخت و این در حالیست که در سال 2016 قیمت نفت بشکه ای 41 دلار بوده و انرژی در داخل 15 دلار است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت : هنگامی که درآمدهای نفتی بالابود به کمک آن محصولات غذایی و کشاورزی با نرخ سوبسید دار وارد کشور می شد اما امروز چون درآمدهای نفتی کاهش یافته دیگر پولی برای واردات نداریم و باید به سمت تولید داخل رفت که در این راستا استان های دامپرور و کشاورز محور رشد می کنند.

ادیب اضافه کرد : مهمترین عامل توسعه نیافتگی لرستان نرخ ارز است و تناسب با واقعیت های کشور ندارد.

وی گفت: چنانچه نرخ ارز خیلی بیشتر از نرخ موجود گران شود تولید رونق می گیرد و اشتغال ایحاد خواهد شد.

ادیب گفت : دولت در اقتصاد ایران محور نیست چراکه بخش بزرگی از درآمد به صندوق بازنشستگی می رود.


 


۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰
۴۲۰ بازدید