اطلاعیه

جلسه اعضای هیات رئیسه، اتاق فکر و اعضای شورای فرهنگی دانشگاه لرستان با حضور دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم

۱۳۹۵/۰۲/۲۱


صبح امروز در محل سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه لرستان اعضای  هیات رئیسه، اتاق فکر و اعضای شورای فرهنگی دانشگاه لرستان با حضور دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم و هیات همراه تشکیل جلسه دادند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان: صبح امروز در محل سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه لرستان اعضای  هیات رئیسه، اتاق فکر و اعضای شورای فرهنگی دانشگاه لرستان با حضور دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم و هیات همراه تشکیل جلسه دادند.
این جلسه با اریه گزارشی از فعالیتهای فرهنگی انجام شده و معرفی حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه لرستان توسط دکتر فلاحی اصل، معاون فرهنگی – اجتماعی دانشگاه لرستان آغاز شد و در ادامه دکتر سید پیمان هاشمی رئیس اتاق فکر استان لرستان ضمن ارایه گزارشی از عملکرد یک ساله اتاق فکر استان مسائلی را پیرامون مشکلات و دغدغه های اعضای اتاق فکر مطرح نمود و سپس تعدادی از دبیران انجمن های علمی، تشکلهای سیاسی و کانونها مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح نمودند.
دکتر هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و بر شمردن محاسن این روزهای مبارک گفت: اساساً فلسفه ارادت ورزی به این بزرگواران این است که ما به سعادت برسیم وگرنه با ارادت ورزی به این بزرگواران چیزی به آنها نمی دهیم و آنها نیازی به ما ندارند و این ما هستیم که نیازمندیم این سیره و فرهنگ را بشناسیم و فراتر از شعارها، تشریفات و تبلیغات در مقام عمل فرهیختگی خودمان را اثبات کنیم و بهره لازم را بگیریم.
ایشان در خصوص مباحث مطرح شده در جلسه گفت: تمام مباحث مطرح شده در راستای شکل گیری یک دانشگاه مطلوب است، گفتگو بین مسئولان و بدنه دانشگاه بایستی توسعه پیدا کند و گفتگویی اثر بخش باشد و بیش از گذشته ادبیات نقد و نقادی و آزادی بیان را فرا بگیریم. دانشجو و استاد باید بتوانند نقد کنندو البته نقدپذیر باشند، مطمعناً همه نقدهای مطرح شده درست نیست ولی طرح آن خوب است چون با مطرح شدن آن امکان پاسخگویی به وجود می آید و به سمت تفاهم خواهیم رفت و اگر تفاهم باشد اعتماد افزایش میابد و اگر اعتماد افزایش پیدا کند امید افزایش می یابد و امید همان آرمانی است که این دولت خود را به آن متعهد می داند. در هر مقطعی که این کفتگوها نبوده و فضا امنیت کافی را نداشته است و فضا بجای امنیت، امنیتی شده است ما از این امید و همدلی فاصله گرفته ایم و به همین خاطر است که مردم ما از این شعار ها و این تعهدات استقبال کردند.
ایشان در پاسخ به موضوع مطرح شده توسط یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه در دانشگاه علم در صدر امور است و از سایر مسائل مهمتر است گفت: البته علم جزء مهمترین مسائل است ولی مطالب مهمتری نیز وجود دارد؛ علم بدون ایمان حتماً ناقص است. علم و ایمان بدون اخلاق ناقص اند؛ علم، ایمان و اخلاق در تعملات اجتماعی جلوه پیدا میکنند نه در خلاء همانگونه که ایمان بدون علم، ایمان واقعی نیست؛ همانگونه که عشق بدون آگاهی انسان را به خرافات میبرد علم هم بدون ایمان انسان را به خطا می برد و ظلم عالمانه را ایجاد میکند. اگر ما در مسیر علم، علما و دانشمندان برجسته ای داشته باشیم ولی در حوزه اخلاق اجتماعی ضعف داشته باشیم زندگی شیرینی شکل نمی گیرد؛ اگر تعهد اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، مسئولیت سیاسی مبتنی بر بینش علمی نباشد و یا تعهد و پایبندی و التزام به اخلاق نباشددانشگاه عرصه تقابل عالمان خواهد شد و این تقابل خیلی سوزناک تر از تقابل و دعواهای عامیانه خواهد بود.
ایشان افزود: هر مجموعه ای که از حوزه ادب و اخلاق خارج است نمی تواند ادعای دینداری داشته باشد ولو به ظاهر، مجموعه ای که واقعاً به رشد علمی و توسعه جامعه راغب است ولی به مقدسات و هنجارهای دینی بی توجه باشد یا جاهلند، یعنی توجه ندارند که هنجارهای دینی چه جایگاه رفیعی در جامعه دارند یا مغرض اند و بحثی که از ابتدای انقلاب بر آن تاکید شده جمع بین تخصص و تعهد است و این جزو بدیهیات است.
ایشان در ادامه به سایر مسائل مطرح شده از سوی حضار در جلسه، پاسخ گفتند.




۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰
۴۶۸ بازدید